Gemeente Enschede

Wederopbouw Roombeek gaat nieuwe fase in Enschede, 8 november 2001
De wederopbouw van Roombeek gaat een nieuwe fase in. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft het plan van stedenbouwkundige Pi de Bruin, de 'Stedenbouwkundige Structuurvisie', vrijgegeven voor inspraak. De hoofdlijnen van het plan zijn niet veranderd ten opzichte van het plan dat vlak voor de zomer intensief is besproken met de (oud-) bewoners, ondernemers en andere gebruikers van het gebied. Wel is het plan op basis van nieuwe inzichten en de reacties van alle betrokkenen op onderdelen aangescherpt en is er een financiële onderbouwing in de vorm van een grondexploitatie. Op maandag 19 november bespreekt de gemeenteraad de Structuurvisie, op 23 november start de formele inspraakprocedure.

Plan op hoofdlijnen
De hoofdlijnen en het karakter van het wederopbouwplan 'Roombeek, een wijk met kennissen' -zoals dat in juni is gepresenteerd- zijn niet gewijzigd. Hieronder de belangrijkste punten:


* Roombeek wordt een levendige, gevarieerde wijk, waarin wonen, werken (o.a. detailhandel), leren en recreëren voor allerlei bevolkingsgroepen goed kunnen samengaan. Door de grootte van het totale gebied van 62,6 hectare wordt Roombeek een wijk voor terugkeerders én voor nieuwkomers.

* Het oude stratenpatroon blijft vrijwel volledig gehandhaafd en is er veel ruimte voor sociale contacten. Er is veel aandacht voor de kwaliteit van de openbare ruimte, de plaatsen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten: parken en parkjes, pleintjes, op de Roomweg e.d. Ook het oude spoorwegtracé van Lonneker naar Enschede keert terug in de vorm van een landschappelijke, groene zone met drie openbare ruimten, 'bleken', waarin een langzaam verkeer-route is opgenomen en een ruimtereservering voor een ontsluiting via Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

* Er zullen zo'n 1700 woningen worden gebouwd, ruim 400 in de sociale huursector, en circa 1200 koopwoningen in verschillende prijsklassen. Daarnaast komen er nog zo'n 60 wooneenheden voor jongeren en studenten. Van de woningen is 70% 'grondgebonden' en 30% 'gestapeld'. De ambitie is om de toekomstige bewoners (terugkeerders en nieuwe bewoners) een veel grotere rol en invloed te geven bij de realisatie van de woningen. Zo wil de gemeente 50 % van de woningen via een vorm van particulier opdrachtgeverschap bouwen. Hiervoor wordt een speciaal bouwbureau opgericht.
* Het streven is om 1200 arbeidsplaatsen te scheppen, hetzelfde aantal als voor de vuurwerkramp. Thuiswerken wordt gestimuleerd; daarom komen er woon-werkpanden in alle buurtjes. Er zullen ook twee bedrijfsverzamelgebouwen komen, die onderdak bieden aan meerdere ondernemers, tegen relatief lage lasten. Tenslotte blijft het plan voorzien in twee locaties van zo'n 3 hectare: één in het noorden van het gebied en (op de langere termijn) een bedrijvenconcentratie op het huidige Grolschterrein. Het ontwikkelen van bedrijvigheid richt zich op terugkerende ondernemers, maar ook op het aantrekken van nieuwe bedrijven: hoogwaardige bedrijvigheid, startende ondernemers, detailhandel, etc.

* De geschiedenis van Roombeek blijft levend door het behoud van een aantal oude elementen: bijvoorbeeld de textielcomplexen Rozendaal en Tetem, de panden aan de Lasondersingel en een gedeelte van de woningen aan het Roomveldje. In de Lasonderbleek, een park op de voormalige locatie van SE Fireworks, is veel ruimte gereserveerd voor herdenking en een monument.

* De wederopbouw van Roombeek biedt ook kansen voor de toekomst. Bijvoorbeeld door vestiging van hoogwaardige bedrijvigheid: schoon, veilig en innovatief, op de snijvlakken van technologie & zorg en technologie & cultuur.

* In het hart van de wijk is een gevarieerd aantal voorzieningen gepland, met onderwijs, sociale, culturele en ontmoetingsvoorzieningen. Met dit voorzieningencluster wordt een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt, die niet alleen Roombeek, maar de hele stad ten goede komt.

* Roombeek wordt in alle opzichten een veilige wijk. Woningen, bedrijven en voorzieningen moeten aan de strengst mogelijke milieueisen en veiligheidsvoorschriften voldoen. Veiligheid ook voor kinderen, met onderwijs en speelgelegenheid dicht in de buurt. De verkeersstructuur laat zwaar verkeer binnen de wijk niet toe. Er komen zones van 30 km per uur en in sommige hofjes mag straks maximaal 10 km per uur worden gereden.

Uitwerkingen en 'hete hangijzers'
Verschillende onderdelen uit de structuurvisie zijn verder uitgewerkt en/of aangepast. Ook zijn op basis van de gesprekken en bijeenkomsten met direct betrokkenen in juni de belangrijkste 'hete hangijzers' voor het vervolg benoemd:


* De globale ideeën over voorzieningen in de wijk zijn verder gedetailleerd. De Roomweg speelt hierin een centrale rol. De Roomweg wordt de oost-west verbinding en het echte hart van de wijk. De straat wordt zo'n 35 meter breed. Aan het westelijk deel van de Roomweg ligt de nadruk op commerciële voorzieningen (detailhandel, tussen de 7000 en 8000 m2). Aan de oostkant ligt de nadruk op maatschappelijke voorzieningen: de Brede School, waar basisonderwijs wordt gekoppeld aan kinderopvang, cursus en recreatieruimte, etc; een ontmoetingscentrum/verenigingsgebouw; culturele voorzieningen zoals het Roozendaalcomplex met kunstenaarateliers en het initiatief voor het Media Art Center. Juist de concentratie van deze voorzieningen zorgt voor meerwaarde en geeft de wijk een impuls.

* De keuze voor een concentratie van culturele voorzieningen in het hart van wijk, vraagt om een duidelijke link met het Rijksmuseum. Op dit punt is het ontwerp van voor de zomer aangepast: er is over het voormalig Bamshoeve gebied (met woningen) een directe, groene verbinding gepland tussen Rijksmuseum en Roomweg. Deze keuze heeft ook gevolgen voor de huidige tuin op de Bamshoeve en de nog staande zuilengalerij. Afhankelijk van de uitwerking van het deelplan voor de Bamshoeve wordt bekeken of behoud in z'n geheel mogelijk is of dat elementen worden 'verweven' in het deelplan.
* Een duidelijk 'heet hangijzer' uit de participatie is de mogelijke komst van een Hoogwaardige Openbaar Vervoer-verbinding (HOV) in het gebied. De noodzaak van goede ontsluiting door openbaar vervoer wordt onderkend, maar bewoners maken zich zorgen over een betonstrook diagonaal door de wijk met dieselbussen. Verder zou een brede betonstrook volgens velen kunnen zorgen voor een te grote scheiding tussen de verschillende buurtjes in de wijk, zowel fysiek als sociaal.
Op basis van alle reacties is toegezegd eerst de beoogde doelen van de HOV-Noord in het gebied aan te scherpen en eveneens alternatieven voor wat betreft tracés en nieuw, toekomstig materieel te onderzoeken. Verder is toegezegd dat er in ieder geval geen autorijstroken langs de HOV-baan komen. Wel is de ruimtereservering voor mogelijk toekomstig HOV in het plan gehandhaafd. De komende maanden wordt een intensieve discussie met alle betrokkenen gevoerd, zodat in het voorjaar een nieuw voorstel voor de HOV-Noord op tafel ligt.

Uitwerking deelplannen is al gestart
Om snelheid bij de wederopbouw te behouden is voor verschillende locaties al gestart met de uitwerking van de Structuurvisie in deelplannen. Voorbeelden zijn:


* -Aan de Lasondersingel is reeds gestart met de restauratie van de achttien 'Amsterdamse School' woningen. Ze zijn volgend jaar gereed. Voor gebied direct daarachter (Renbaanstraat/Tollensstraat) wordt in opdracht van Woningcorporatie Domijn gewerkt aan een voorlopig ontwerp. Verwachting is dat eerste bewoners hier in 2003 kunnen terugkeren.

* Voor het Roomveldje is in opdracht van corporatie De Woonplaats een opdracht aan vier architecten verstrekt. In maart 2002 kiezen de oud-bewoners het plan dat hen het meeste aanspreekt.
* De twee hoofdgebouwen van het Tetemcomplex blijven gehandhaafd en krijgen een nieuwe functie. In overleg met de eigenaar wordt een nieuw plan ontwikkeld, waarin woningbouw en bedrijvigheid worden gecombineerd.

* Voor (voormalige) eigenaar-bewoners, kunstenaars en ondernemers uit het rampgebied is het recht op terugkeer naar de wijk uitgewerkt in een terugkeerregeling. De regeling maakt terugbouw van de woning op de eigen plek mogelijk en regelt de voorrang voor terugkeerders bij de uitgifte van gronden. Doel is om 50 % van de woningen in Roombeek via een vorm van particulier opdrachtgeversschap te realiseren. Dit biedt unieke kansen voor terugkeerders en eventuele nieuwe bewoners en draagt bij aan het diverse karakter van de wijk.
* Verder verlopen de sloop- en saneringswerkzaamheden in het rampgebied volgens planning. Naar verwachting is de laatste grote klus -de asbestsanering en ruiming van het voormalig Bamshoevecomplex- in het voorjaar van 2002 afgerond.

Financiering
Het kabinet heeft na de ramp een 'werkkapitaal' van 270 miljoen gulden ter beschikking gesteld voor het wederopbouwproces. Daarvan is zo'n 200 miljoen voor de fysieke wederopbouw van de wijk en 70 miljoen voor de sociale en economische opbouw in de stad.

Inmiddels is op basis van de huidige Ontwerp Structuurvisie een grondexploitatie opgesteld, waarin alle verwachte opbrengsten (incl. de 200 miljoen Rijksgelden) en kosten zijn verwerkt. Deze laat een negatief saldo zien van enkele tientallen miljoenen guldens. Er zijn drie belangrijke overwegingen om dit tekort voorlopig te accepteren: het ambitieniveau van de wederopbouwplannen, de kwaliteitsimpuls die dit biedt voor Enschede Noord en de stad en de mogelijkheid om in het vervolg van het planproces nog aanvullende middelen te verkrijgen en op onderdelen kosten te besparen.

Besluitvorming en inspraak
Vanavond (8 november 2001) bespreekt de raadscommissie voor Wederopbouw het ontwerp van de structuurvisie. Oud-bewoners, ondernemers, omwonenden, kunstenaars en verenigingen zijn bij de totstandkoming van het plan het afgelopen jaar zeer intensief betrokken. Als sluitstuk hierop start na de raadsvergadering van 19 november een formele inspraakprocedure. Van 23 november tot en met 20 december ligt het plan ter inzage op het Projectbureau Wederopbouw aan de Voortsweg 133 en kan iedereen een reactie geven. Op woensdag 28 november, van 15.00 tot 19.30 uur, is er een inloopbijeenkomst op het Projectbureau, waarbij medewerkers aanwezig zijn om vragen over de Structuurvisie te beantwoorden. Na behandeling en verwerking van de inspraakreacties volgt definitieve vaststelling van de structuurvisie door de gemeenteraad, naar verwachting in februari/maart 2002.


---