Ingezonden persbericht


Aan alle Foodambassadeurs, decanen en vakdocenten

Leidschendam, 4 oktober 2001

betreft: uitnodiging CBL Nationale Fooddag op 8 november 2001

Geachte mevrouw, mijnheer,

Een aantrekkelijke supermarkt heeft een vriendelijk en vooral deskundig personeelsteam. De klant wordt steeds kritischer, vraagt maatwerk en wil snel worden geholpen. Dit stelt hoge eisen aan het personeel. Goed opgeleide dienstverleners zorgen ervoor dat de klant zich prettig voelt in de supermarkt en weer terugkomt.

De supermarkt biedt personeel een werkplek met uitdagingen. Het assortiment groeit. Naast de dagelijkse boodschappen met een keur van producten uit de hele wereld, kan de consument voor steeds meer diensten en nieuwe producten in de supermarkt terecht. Verse vis, boeken, en telefoonkaarten zijn een greep uit nieuw assortiment dat al in menig supermarkt wordt verkocht. Zelfzorggeneesmiddelen, financiële diensten laten niet lang meer op zich wachten.

De supermarkt loopt voorop in informatietechnologie. Door de inzet van klantenkaarten kan maatwerk voor de consument worden geleverd. Met e-commerce kan de supermarkt de klant ook thuis bedienen. In de logistiek staat IT borg voor een geavanceerde aansturing van de goederenstroom.

Deze dynamische wereld is de toekomstige werkplek van uw leerlingen. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt worden uw leerlingen steeds belangrijker voor de supermarktbranche. Daarom werken wij graag met u samen om uw leerlingen zo goed mogelijk op te leiden. In gastlessen vertellen wij graag over de kansen in het supermarktbedrijf. Tevens zijn de zeer aantrekkelijke leerboeken van het CBL direct inzetbaar in het MBO. Inmiddels zijn met 28 scholen afspraken hierover vastgelegd.

Graag nodigen wij u uit om op donderdag 8 november 2001 onze gast te zijn bij Schuitema. In samenwerking met Schuitema zetten wij graag de klokken gelijk en vertellen wij u graag over trends bij de consument en hoe door supermarkten in de marketing daarop wordt ingespeeld. Personeel staat centraal in een presentatie over de peilers van personeelsbeleid in de supermarkt, waarna wij u uitnodigen voor een workshop.

Er zijn drie interactieve workshops die worden geleid door managers van Schuitema op gebied van de winkelformule C1000, promotie en assortimentsbeleid. De workshops hebben een beperkte capaciteit. Daarom verzoeken wij u bij uw aanmelding aan te geven welke workshop uw eerste eventueel tweede keuze heeft.

Wij verwachten u en uw collega's tussen 9.30 uur en 10.00 uur in het Hart van Holland te Nijkerk (zie routebeschrijving). Voor gasten die per trein reizen, zijn er pendelbussen bij het NS-station Nijkerk beschikbaar. Het programma wordt afgerond om 16.30 uur. Op bijgaand antwoordformulier kunt u aangeven wie namens uw onderwijsinstelling aanwezig zal zijn op de Nationale Fooddag 2001.

Wij zien uw komst op 8 november 2001 graag tegemoet. Met vriendelijke groet,

J.J.M. van Well
Hoofd Personeel en Opleiding

Bijlagen: Dagprogramma
Routebeschrijving
Antwoordformulier

De nationale CBL-Fooddag donderdag 8 november 2001

Dagprogramma:

09.30 10.00 Ontvangst met koffie, thee en cake.

10.00 - 10:30 Welkom door CBL
Het CBL in de persoon van de heer R. Roorda, adjunct directeur en de heer J.J.M. Van Well, hoofd Personeel en Opleidingen heten iedereen van harte welkom op de nationale CBL Fooddag en openen de dag.

10:45 - 11:15 Schuitema, de organisatie achter C1000 Inleiding door Karel Jan van den Hoven, hoofd Schuitema corperate communicatie over Schuitema, haar geschiedenis en organisatie.

11.15 11.45 Ontwikkelingen in de branche en bij Schuitema Peter van Mourik, hoofd Schuitema marketing management, licht de belangrijkste ontwikkelingen toe waarmee de branche te maken heeft. Vervolgens koppelt hij met voorbeelden hieraan hoe Schuitema op deze ontwikkelingen inspeelt. Tijdens deze presentatie komen aan bod: De veranderende klant: (Extern)
demografische, wetgeving, economie, sociabiliteit. Met bijv. voorbeelden: groter wordende supermarkten, grotere assortimenten, openingstijden, prijsstelling, de gezinsmanager etc. De veranderende technologie / werkprocessen: (Intern) Automatisering zowel bij Schuitema als zijn distributieorganisatie als wel bij C1000 de winkelorganisatie. De veranderende concurrentie:
Overzicht van de ontwikkelingen van de belangrijkste spelers in de markt in relatie tot C1000.

11:45 - 12:00 Video 'C1000 met andere ogen'
Met de video 'C1000 met andere ogen' wordt een beeld gegeven hoe C1000 inspeelt op de nieuwe ontwikkelingen getoond.

12.00 13.15 Lunch / Informatie markt
CBL stand met informatie over de CBL opleidingsboeken, informatie van de praktijkbegeleiders van KC Handel en informatie over de CBL examens.

Stand met informatie over Schuitema opleidingen en samenwerking met ROC's. Deze stand wordt bemand door de regionale Schuitema adviseurs werving en opleiding en adviseur opleiding C1000 Winkelbedrijf / A&P. 13.15 13.45 Personeelsbeleid C1000 door Wim van Dijk, hoofd Schuitema Personeel-advies en ondernemers Toelichting op het C1000 personeelsbeleid met o.a. uitleg welke mogelijkheden er voor scholieren en afgestudeerde binnen C1000 zijn. Ook worden hier de contactpersonen voor Schuitema voorgesteld.

13.45 - 14:15 Ondernemer en docent aan het woord De heer Kuiper, supermarktondernemer te Oldenzaal, vertelt over de rol van school in zijn winkelorganisatie. De heer Rene Spit, docent ROC te Almelo, vertelt over de rol van het leerbedrijf (C1000) op zijn school. Video over C1000 klas te Almelo.

14.15 14.45 Introductie van workshops
Tijdens de workshops wordt op interactieve wijze ingezoomd hoe C1000 op ontwikkelingen in de branche inhaakt. Op deze wijze worden de kernpunten uit de C1000 filosofie overgebracht.

14.45 15.30 Workshops in sub-groepen over:

In de workshop C1000 derde generatie maken de deelnemers kennis met de verschillen tussen C1000 en andere supermarkt organisaties. Dit gebeurt door de deelnemers in groepjes te laten buigen over diverse vraagstukken over de positionering van C1000.

In de workshop promotie wordt uitgelegd hoe het promotie van C1000 eruit ziet en aan de hand van welke factoren de promotie wordt bepaald. Ook in deze workshop zullen de deelnemers in groepjes werken.

In de workshop winkelspel staat de optimalisatie van de C1000 assortiment en de presentatie ervan centraal. Hoe wordt het C1000 beleid "vertaald" op de winkelvloer? Aan de hand van dia's van winkels die worden getoond zal gediscuteerd worden over de C1000 uitgangspunten bij de assortimentsinvulling en presentatie ervan.

15:30 - 15:50 Quiz met Ton Tabben
Ton Tabben blikt terug op de dag en zorgt voor een informele afsluiting. Hij doet met een paar deelnemers een quiz.
Hij overhandigt (symbolisch) de deelnemers de tas met materialen, die de deelnemers kunnen gebruiken in hun lesprogramma's.

15.50 16.00 Afsluiting van de dag door het CBL

16:00 - 16.30 Borrel