Rijksuniversiteit Groningen

Nieuwe benadering

Corporate identity speelt volgens Rien T. Segers de komende jaren een beslissende rol als overlevings- en succesfactor in de concurrentieslag tussen organisaties. "Als producten bijna niet meer van elkaar te onderscheiden zijn, hoe kun je je als bedrijf dan nog positioneren ten opzichte van je concurrent?" Over wat corporate identity nu precies is, zijn de meningen verdeeld. In zijn oratie doet Segers een voorstel om corporate identity op een nieuwe manier te benaderen. Hij noemt de drie bouwstenen van een evenwichtige corporate identity: het bedrijf zelf en dan met name de kwaliteit van de producten of diensten, het externe imago dat leeft bij consumenten en het interne imago dat leeft bij de medewerkers van het bedrijf. Vaak wordt corporate identity verward met het Amerikaanse 'branding'. Segers: "Branding is niet hetzelfde als corporate identity, maar maakt er onderdeel van uit. Met branding accentueer je het externe imago van je merk. Dat hebben de grote merken jarenlang met veel succes gedaan. Kijk maar naar merken als Coca Cola en Nike."

Noot voor de pers

Prof. dr. Rien Segers, telefoon (050) 363 79 86 (secretaresse), (050) 363 79 88 (direct) e-mail: r.t.segers@let.rug.nl.