Nieuwe benadering
Corporate identity speelt volgens Rien T. Segers de komende jaren
een beslissende rol als overlevings- en succesfactor in de
concurrentieslag tussen organisaties. "Als producten bijna niet
meer van elkaar te onderscheiden zijn, hoe kun je je als bedrijf
dan nog positioneren ten opzichte van je concurrent?" Over wat
corporate identity nu precies is, zijn de meningen verdeeld. In
zijn oratie doet Segers een voorstel om corporate identity op een
nieuwe manier te benaderen. Hij noemt de drie bouwstenen van een
evenwichtige corporate identity: het bedrijf zelf en dan met name
de kwaliteit van de producten of diensten, het externe imago dat
leeft bij consumenten en het interne imago dat leeft bij de
medewerkers van het bedrijf. Vaak wordt corporate identity verward
met het Amerikaanse 'branding'. Segers: "Branding is niet hetzelfde
als corporate identity, maar maakt er onderdeel van uit. Met
branding accentueer je het externe imago van je merk. Dat hebben de
grote merken jarenlang met veel succes gedaan. Kijk maar naar
merken als Coca Cola en Nike."
Noot voor de pers
Prof. dr. Rien Segers, telefoon (050) 363 79 86 (secretaresse),
(050) 363 79 88 (direct) e-mail: r.t.segers@let.rug.nl.