Rijksuniversiteit Groningen

Branding op retour

Segers signaleert dat de grote nadruk op het externe imago en dan met name via branding op z'n retour lijkt. Consumenten beginnen volgens hem een beetje moe te worden van al die reclame met die verplichte lifestyles. Met name grote gevestigde merken in Europa en de VS moeten zich realiseren hoe kwetsbaar ze zijn als al hun aandacht uitgaat naar branding en ze hun interne organisatie en de kwaliteit van hun product verwaarlozen. Japanse bedrijven daarentegen schenken weer te weinig aandacht aan hun externe imago waardoor ze sterk bedreigd worden door de agressieve branding van hun Amerikaanse concurrenten. Een andere, meer evenwichtige visie op corporate identity draagt er volgens Segers toe bij dat een bedrijf zich in positieve zin zal onderscheiden van concurrenten en op de langere termijn economisch goede resultaten zal behalen.

Curriculum vitae

Professor dr. Rien T. Segers (geboren Helmond, 1947) is hoogleraar Cultuur en Bedrijf, directeur van het Centrum voor Japankunde en kerndocent van de International Business Course van de Academie voor Management te Groningen. Segers verrichtte zijn promotie-onderzoek aan de Amerikaanse universiteiten Yale en Stanford en doceerde jarenlang als gasthoogleraar aan verschillende universiteiten in de VS, Europa, China en Japan.

Noot voor de pers

Prof. dr. Rien Segers, telefoon (050) 363 79 86 (secretaresse), (050) 363 79 88 (direct) e-mail: r.t.segers@let.rug.nl.