Ingezonden persbericht

Ouders Online
Het eerste elektrische blad voor ouders en toekomstige ouders

PERSBERICHT - onder embargo tot en met donderdag 8 november

"Ze moeten ouders wat meer als deskundig behandelen en niet zo betuttelen."

Moderne moeder wil gelijkwaardiger behandeling op
consultatiebureau

Amsterdam, 6 november

De meeste ouders vinden dat het CB onmisbaar is. Daarnaast is er echter forse kritiek, zoals blijkt uit een onderzoek van Ouders Online (www.ouders.nl), waaraan meer dan 1100 ouders deelnamen.

Het onderzoek, dat duidelijk aangeeft wat ouders vinden van het CB en wat ze daarvan verwachten in de toekomst, wordt gepresenteerd op het congres ter gelegenheid van 100 jaar Ouder en Kindzorg in Nederland (vrijdag 9 november, RAI, Amsterdam).

MOEDERS VOELEN ZICH NIET SERIEUS GENOMEN

Uit het onderzoek blijkt dat het huidige CB het beter doet dan vroeger. Met name op het aspect 'kindvriendelijkheid' scoort het CB goed. De kritiek richt zich onder andere op het feit dat moeders zich niet voldoende serieus genomen voelen in hun eigen deskundigheid.

De kritiekpunten zijn deels gebonden aan de toevallige artsen of wijkverpleegkundigen die men treft, maar volgens de onderzoekers kan ook het door elkaar lopen van de
verschillende vormen van ondersteuning een rol spelen. Zij pleiten ervoor om duidelijker onderscheid te maken tussen de medische begeleiding enerzijds en andere adviezen -- zoals die over opvoeding -- anderzijds.

CB GOED VOOR KIND MAAR SLECHT VOOR MOEDER

Voor het aspect 'kindvriendelijkheid' krijgt het CB gemiddeld een 7,5 (waarbij 60% van de moeders zelfs een 8 of hoger geeft), maar voor 'deskundigheid' en 'klantgerichtheid' liggen de rapportcijfers een vol punt lager (6,7 en 6,6) en is het aantal onvoldoendes aanzienlijk.

KRITIEKPUNTEN

De ontevreden moeders hebben vooral commentaar op:
- gebrek aan deskundigheid op specifieke terreinen, waaronder borstvoeding (alleen standaardinformatie beschikbaar);
- een betuttelende houding van artsen en verpleegkundigen (ouders hebben het gevoeld dat ze examen moeten doen);
- slechte organisatie (lange wachttijden).

De onderzoekers signaleren verder als structureel probleem dat de verschillende taken binnen het CB niet helder gescheiden zijn. Zo is bijvoorbeeld een meerderheid (75%) van de ondervraagde moeders voorstander van het geven van opvoedingsinformatie, maar constateren ze tegelijkertijd dat de hiervoor benodigde expertise eigenlijk niet aanwezig is. De vermenging van dit soort adviezen met de medische autoriteit van de artsen en verpleegkundigen kan spanning oproepen.

INTERNET

Een grote meerderheid van de ondervraagde moeders wenst contact met het CB via Internet. De onderzoekers tekenen hierbij aan dat de respondenten voor het merendeel hoog opgeleide moeders zijn, die zelf al gebruik maken van het Internet. Het onderzoek laat echter wel zien hoe het CB kan inspelen op de wensen van toekomstige ouders, omdat de ondervraagde groep model staat voor de ouders van de toekomst.

BESTELWIJZE

Het onderzoeksrapport, getiteld 'De kritiek van de fans', is te bestellen door overmaking van f.34,50 of EUR 15,70 (incl. verzendkosten) op rekening 59.96.10.786 ten name van Ouders Online bv, Amsterdam, onder vermelding van: 'CB-rapport' en het gewenste verzend-adres.


---