Wageningen Universiteit

Persbericht Wageningen Universiteit

9 november 2001, nr. 075

Wageningse studente wint Unilever Researchprijs

Consument wil wel een boeketje met houdbaarheidsgarantie

De Wageningse studente Mieke van Kester heeft deze week in Vlaardingen de Unilever Researchprijs in ontvangst genomen voor haar afstudeeronderzoek naar houdbaarheidsgaranties voor snijbloemen. Uit haar onderzoek blijkt dat voor Nederlandse consumenten zo'n garantie vooral zin heeft voor de wat duurdere en exclusievere boeketten. De uitreiking van de Unilever Researchprijzen stond dit jaar voor een belangrijk deel in het teken van consumentenwensen.

Mieke van Kester heeft het onderzoek naar een houdbaarheidsgarantie op snijbloemen uitgevoerd voor Florpartners, een bedrijf bij Bloemenveiling Holland. Engelse supermarkten geven al jarenlang garanties op de houdbaarheid van snijbloemen, waarbij ze bijvoorbeeld garanderen dat het boeket vijf tot zeven dagen mooi op de vaas blijft staan. Als niet aan deze voorwaarde voldaan wordt dan krijgt men geld terug of een nieuw boeket. Terwijl de betrokken boeketten vaak afkomstig zijn uit Nederland, heeft het systeem van houdbaarheidsgarantie hier nog geen ingang gevonden. Mieke van Kester onderzocht bij de leerstoelgroep Tuinbouwproductieketens, in hoeverre Nederlandse consumenten belangstelling hebben voor een houdbaarheidsgarantie op bloemen.

Zij heeft hiertoe interviews gehouden met twintig deskundigen (o.a. handelaren en supermarkten) en in samenwerking met het Productschap Tuinbouw een consumentenonderzoek opgezet in Nederland en Engeland. Hieruit blijkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor boeketten waarop een vaaslevengarantie wordt gegeven. In Nederland wordt de garantie wordt pas echt als een voordeel gezien bij de wat duurder en exclusievere boeketten.

De jaarlijkse Researchprijzen van Unilever vormen een aanmoediging tot het verrichten van wetenschappelijk onderzoek op hoog niveau en bevorderen een goed contact tussen Unilever en de universiteiten. De prijzen, elk ten bedrage van vijfduizend gulden werden donderdag 8 november voor de 45e keer toegekend aan negen jonge academici die belangrijk onderzoek hebben verricht aan de Nederlandse universiteiten. Met de uitreiking van de Researchprijs wil Unilever veelbelovend jong talent aan Nederlandse universiteiten stimuleren in hun verdere ontwikkeling.

NOOT VOOR DE PERS
De Unilever Researchprijzen zijn donderdag 8 november in Vlaardingen uitgereikt. Meer informatie hierover staat op de internetsite van Unilever: http://www.unilever.nl/Nieuw/pers3/pers3.html. Meer informatie over het afstudeeronderzoek van Mieke van Kester: Stafafdeling Communicatie, Gert van Maanen, tel. 0317-485003.

Behandeld door stafafdeling Communicatie, Gert van Maanen, tel. 0317-485003.