Persbericht Wageningen Universiteit
9 november 2001, nr. 075
Wageningse studente wint Unilever Researchprijs
Consument wil wel een boeketje met houdbaarheidsgarantie
De Wageningse studente Mieke van Kester heeft deze week in Vlaardingen de Unilever Researchprijs in ontvangst genomen voor haar afstudeeronderzoek naar houdbaarheidsgaranties voor snijbloemen. Uit haar onderzoek blijkt dat voor Nederlandse consumenten zo'n garantie vooral zin heeft voor de wat duurdere en exclusievere boeketten. De uitreiking van de Unilever Researchprijzen stond dit jaar voor een belangrijk deel in het teken van consumentenwensen.
Mieke van Kester heeft het onderzoek naar een houdbaarheidsgarantie op
snijbloemen uitgevoerd voor Florpartners, een bedrijf bij Bloemenveiling
Holland. Engelse supermarkten geven al jarenlang garanties op de houdbaarheid
van snijbloemen, waarbij ze bijvoorbeeld garanderen dat het boeket vijf tot
zeven dagen mooi op de vaas blijft staan. Als niet aan deze voorwaarde voldaan
wordt dan krijgt men geld terug of een nieuw boeket. Terwijl de betrokken
boeketten vaak afkomstig zijn uit Nederland, heeft het systeem van
houdbaarheidsgarantie hier nog geen ingang gevonden. Mieke van Kester
onderzocht bij de leerstoelgroep Tuinbouwproductieketens, in hoeverre
Nederlandse consumenten belangstelling hebben voor een houdbaarheidsgarantie
op bloemen.
Zij heeft hiertoe interviews gehouden met twintig deskundigen (o.a. handelaren
en supermarkten) en in samenwerking met het Productschap Tuinbouw een
consumentenonderzoek opgezet in Nederland en Engeland. Hieruit blijkt dat
consumenten bereid zijn meer te betalen voor boeketten waarop een
vaaslevengarantie wordt gegeven. In Nederland wordt de garantie wordt pas echt
als een voordeel gezien bij de wat duurder en exclusievere boeketten.
De jaarlijkse Researchprijzen van Unilever vormen een aanmoediging tot het
verrichten van wetenschappelijk onderzoek op hoog niveau en bevorderen een
goed contact tussen Unilever en de universiteiten. De prijzen, elk ten bedrage
van vijfduizend gulden werden donderdag 8 november voor de 45e keer toegekend
aan negen jonge academici die belangrijk onderzoek hebben verricht aan de
Nederlandse universiteiten. Met de uitreiking van de Researchprijs wil
Unilever veelbelovend jong talent aan Nederlandse universiteiten stimuleren in
hun verdere ontwikkeling.
NOOT VOOR DE PERS
De Unilever Researchprijzen zijn donderdag 8 november in Vlaardingen
uitgereikt. Meer informatie hierover staat op de internetsite van Unilever:
http://www.unilever.nl/Nieuw/pers3/pers3.html.
Meer informatie over het afstudeeronderzoek van Mieke van Kester: Stafafdeling
Communicatie, Gert van Maanen, tel. 0317-485003.
Behandeld door stafafdeling Communicatie, Gert van Maanen, tel. 0317-485003.