http://www.evo.nl
EVO pleit voor doelgroepstrook: nieuwe bedrijventerreinen vrijwel
on-bereikbaar voor goederenvervoer
EVO, de vertegenwoordiger van 34.000 leveranciers en ontvangers van
goederen in Nederland, heeft met de Amersfoortse wethouder M.A.
Fränzel van verkeer en vervoer overlegd over de huidige en
toe-komstige bereikbaarheid van de stad voor het goederenvervoer.
Aan-leiding was de grote zorg van EVO-leden over de doorstroming op de
wegen in en om Amersfoort.
EVO heeft aan wethouder Fränzel haar zorgen geuit over de toekom-stige
bedrijventerreinen Wieken en Vinkenhoef die langs de A28 en A1 zijn
gepland. Mede door de ontwikkeling van de woonwijk Vathorst en de
bijbehorende toename van het personenverkeer, vreest EVO dat het
goederenvervoer in de knel komt. Volgens de wethouder moet de nieuwe
rondweg rond Vathorst en de aanleg van 2 x 2 rijstroken bij de Wieken
voldoende zijn. EVO heeft echter sterk gepleit voor speciale
voorzieningen voor het goederenverkeer/bestemmingsverkeer, zoals
doelgroepstroken of -afritten (zoals bij het industrieterrein Lage
Wei-de), omdat zij het optimisme van de wethouder niet deelt.
Ook het bedrijventerrein De Isselt kan volgens EVO voor het goede-renverkeer aanzienlijk beter worden ontsloten, door aan de westkant van Amersfoort een weg aan te leggen die alleen bestemd is voor het goederenverkeer van De Isselt. De verbetering van de Amsterdamse-weg kan hierin mogelijk voor een deel voorzien.
In een onderzoek van EVO geeft veertig procent van de leden aan dat de
bereikbaarheid van bedrijventerreinen en andere economische centra een
dramatische ontwikkeling doormaakt. Het goederenverkeer staat steeds
vaker en langer vast tussen het personenverkeer en kan goederen vaak
niet meer op tijd afleveren. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe
bedrijventerreinen wordt volgens EVO te weinig aandacht besteed aan de
bereikbaarheid van het terrein voor goederenverkeer, waarmee de
aantrekkelijkheid van de bedrijventerreinen als vestigingsplaats
aanzienlijk vermindert.
Een ander heet hangijzer voor EVO is het voornemen van de gemeen-te om
een stadsdistributiecentrum op te richten. Efficiënte bevoorra-ding
van Amersfoort wordt daarmee in de waagschaal gesteld. EVO en
wethouder Fränzel vinden dat een stadsdistributiecentrum niet van-zelf
een betere bevoorradingsstroom naar de binnenstad mogelijk maakt.
Wanneer marktpartijen er brood in zien, wil de wethouder ech-ter toch
meewerken aan de ontwikkeling van zo'n centrum.
Gezien de efficiëntie waarmee leveranciers van winkelketens hun goe-deren afleveren en de relatief geringe goederenomvang voor de stad, lijkt een stadsdistributiecentrum vooralsnog niet opportuun. EVO heeft wethouder Fränzel en de commissie verkeer en vervoer haar expertise aangeboden om tot een gefundeerd oordeel te kunnen komen.