EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO pleit voor doelgroepstrook: nieuwe bedrijventerreinen vrijwel on-bereikbaar voor goederenvervoer

EVO, de vertegenwoordiger van 34.000 leveranciers en ontvangers van goederen in Nederland, heeft met de Amersfoortse wethouder M.A. Fränzel van verkeer en vervoer overlegd over de huidige en toe-komstige bereikbaarheid van de stad voor het goederenvervoer. Aan-leiding was de grote zorg van EVO-leden over de doorstroming op de wegen in en om Amersfoort.

EVO heeft aan wethouder Fränzel haar zorgen geuit over de toekom-stige bedrijventerreinen Wieken en Vinkenhoef die langs de A28 en A1 zijn gepland. Mede door de ontwikkeling van de woonwijk Vathorst en de bijbehorende toename van het personenverkeer, vreest EVO dat het goederenvervoer in de knel komt. Volgens de wethouder moet de nieuwe rondweg rond Vathorst en de aanleg van 2 x 2 rijstroken bij de Wieken voldoende zijn. EVO heeft echter sterk gepleit voor speciale voorzieningen voor het goederenverkeer/bestemmingsverkeer, zoals doelgroepstroken of -afritten (zoals bij het industrieterrein Lage Wei-de), omdat zij het optimisme van de wethouder niet deelt.

Ook het bedrijventerrein De Isselt kan volgens EVO voor het goede-renverkeer aanzienlijk beter worden ontsloten, door aan de westkant van Amersfoort een weg aan te leggen die alleen bestemd is voor het goederenverkeer van De Isselt. De verbetering van de Amsterdamse-weg kan hierin mogelijk voor een deel voorzien.

In een onderzoek van EVO geeft veertig procent van de leden aan dat de bereikbaarheid van bedrijventerreinen en andere economische centra een dramatische ontwikkeling doormaakt. Het goederenverkeer staat steeds vaker en langer vast tussen het personenverkeer en kan goederen vaak niet meer op tijd afleveren. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen wordt volgens EVO te weinig aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het terrein voor goederenverkeer, waarmee de aantrekkelijkheid van de bedrijventerreinen als vestigingsplaats aanzienlijk vermindert.

Een ander heet hangijzer voor EVO is het voornemen van de gemeen-te om een stadsdistributiecentrum op te richten. Efficiënte bevoorra-ding van Amersfoort wordt daarmee in de waagschaal gesteld. EVO en wethouder Fränzel vinden dat een stadsdistributiecentrum niet van-zelf een betere bevoorradingsstroom naar de binnenstad mogelijk maakt. Wanneer marktpartijen er brood in zien, wil de wethouder ech-ter toch meewerken aan de ontwikkeling van zo'n centrum.

Gezien de efficiëntie waarmee leveranciers van winkelketens hun goe-deren afleveren en de relatief geringe goederenomvang voor de stad, lijkt een stadsdistributiecentrum vooralsnog niet opportuun. EVO heeft wethouder Fränzel en de commissie verkeer en vervoer haar expertise aangeboden om tot een gefundeerd oordeel te kunnen komen.