Universiteit van Utrecht

9 november 2001, 10:30 uur

Promotie: How fear appeals work: Motivational biases in the processing of fear-arousing health communications.

Mw.drs. E.H.H.J. Das, Sociale Wetenschappen 10:30 uur

Promotor: prof.dr. W. Stroebe, copromotor: dr. J.B.F. de Wit

Het gebruik van angstaanjagende gezondheidsboodschappen in voorlichtingscampagnes kan leiden tot verschillende vertekeningen in de waarneming van zowel gezondheidsrisico's als van de potentiële oplossingen voor deze risico's. In voorlichtingscampagnes wordt veelvuldig gebruik gemaakt van angstcommunicaties met als doel mensen aan te zetten tot het veranderen van ongezonde gewoontes. Enny Das concludeert in haar proefschrift dat mensen met een hoge kwetsbaarheid de bedreigende gezondheidsinformatie bagatelliseren. Daarnaast leidt het benadrukken van iemands kwetsbaarheid voor een gezondheidsrisico in een angstcommunicatie niet tot een objectieve verwerking van een aanbeveling, maar tot een motivatie om deze in een positief licht te zien. De promovenda stelt daarom dat een effectieve voorlichtingscampagne van angstaanjagende gezondheidsboodschappen ten minste informatie over kwetsbaarheid moet bevatten; bijvoorbeeld door te laten zien dat 'dit iedereen kan overkomen'.

Gewijzigd:Monday, October 29, 2001 Johan Vlasblom