9-11-2001
Nieuwe Polo binnenkort in de showroom
Na meer dan drie miljoen exemplaren van de huidige Polo-generatie en
meer dan zeven miljoen stuks sinds de introductie van de eerste Polo
komt medio november een compleet nieuwe Volkswagen Polo op de markt.
Wereldwijd zullen in 2002, het eerste volle verkoopjaar, zon 450.000
Polos worden uitgeleverd. Het nieuwe model wordt direct als drie- en
vijfdeurs aangeboden.
Twee van de zeven zuinige en vlotte motoren (vier benzine, drie
diesel; vermogens van 40 kW/55 pk tot 74 kW/100 pk) zijn compleet
nieuw. Als achtste motor volgt in 2002 een eveneens nieuwe, bijzonder
economische direct ingespoten benzinemotor (FSI) met een vermogen van
63 kW/85 pk. Alle benzinemotoren voldoen aan de zeer strenge
emissienorm EU 4. De beide TDI-motoren voldoen aan de EU 3-/D4-norm.
Het onderstel met een nieuwe torsie-achteras en een geoptimaliseerde,
onafhankelijke McPherson voorwielophanging is al even handelbaar als
veilig. Standaard is het remsysteem voorzien van ABS en elektronische
remkrachtverdeling (EBV). Als optie is ook een Elektronisch
Stabilisatie Programma (ESP) beschikbaar, waarin een hydraulische
remassistent is geïntegreerd. Ook is elke Polo standaard uitgerust met
een elektrohydraulische stuurbekrachtiging. Deze past zich niet alleen
aan de snelheid aan, maar ook aan andere voertuig-eigenschappen, zoals
bijvoorbeeld de belading. Het stuurwiel is verstelbaar in hoogte en
lengte.
De volledig verzinkte drie- en vijfdeurs carrosserie onderscheidt zich
door een zeer grote torsiestijfheid. Deze zet wereldwijd een nieuwe
maatstaf in dit segment en staat op het niveau van de middenklasse.
Hierdoor is de nieuwe Polo nog veiliger en kwalitatief hoogwaardiger.
Een garantie van 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit is standaard.
Daarnaast zijn de Polo-motoren opvallend onderhoudsarm, want vaste
onderhoudsintervallen zijn verleden tijd: via de
service-intervalmelding geeft de Polo zelf aan wanneer het tijd is
voor een beurt. Bij de benzinemotoren verstrijken maximaal twee jaar
of 30.000 kilometer tussen twee beurten; voor de dieselvarianten is
dat zelfs twee jaar of 50.000 kilometer.
Het ruime interieur overtuigt niet alleen door ergonomie, maar ook
door kwaliteitsuitstraling. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de
nieuwe Polo bijvoorbeeld over 16 bergvakken in het interieur. Vooral
op comfortgebied zijn deels unieke, nieuwe technologieën beschikbaar.
Zoals bijvoorbeeld de als optie verkrijgbare, halfautomatische
Climatic-airconditioning. Hierbij wordt de temperatuur automatisch
geregeld en hoeft de bestuurder alleen de luchtverdeling handmatig te
regelen.
Net als de eveneens beschikbare, volledig automatische Climatronic
koelt de Climatic met behulp van een innovatieve, extern geregelde
airconditioningcompressor. Deze heeft aanzienlijk minder energie
nodig, met alle voordelen van dien voor het brandstofverbruik.
Ook in design en afmetingen verschilt de nieuwe Polo van het huidige
model. Ondanks de nog steeds compacte carrosserie-afmetingen heeft het
nieuwe model in elk opzicht volwassen dimensies. Met een lengte van
3.897 mm is hij 154 mm langer dan de huidige Polo. Ook hoogte (+ 47
mm) en breedte (+ 18 mm) zijn toegenomen.
De nieuwe afmetingen boden de ontwerpers extra mogelijkheden bij het
design. Zo realiseerden ze een vriendelijk, maar toch soeverein
lijnenspel. De nieuwe en grotere Polo krijgt ook stilistisch een
duidelijke positie tussen enerzijds de kleinere Lupo en anderzijds de
Golf. Hartmut Warkuß, hoofd van de ontwerpafdeling van Volkswagen AG:
Het was duidelijk, dat de Polo volwassener en indrukwekkender moest
worden. Deze nieuwe visuele positionering is bijvoorbeeld duidelijk
herkenbaar aan een detail als de ronde koplampen. Hoewel volledig
anders van opbouw, tonen de grote koplamppartijen een subtiele
verwantschap met de Golf. Warkuß: Wanneer je deze beide koplampen in
één eenheid zou onderbrengen, dan heb je de ovale koplampvorm van de
Golf. In principe geldt voor het hele ontwerp: de nieuwe Polo is een
typische Volkswagen, maar wel één die zich tegelijkertijd duidelijk
onderscheidt met een geheel eigen karakter.
Ook het ontwerp van de bijna verticale achterpartij (met zeer korte
overhang) is ook weer typerend voor Volkswagen. De styling valt op
door een geaccentueerde dynamiek en sterke functionaliteit. In het
zijaanzicht verschilt de styling van de 3- en 5-deurs uitvoeringen
aanzienlijk van elkaar. De 3-deurs Polo roept met zijn licht oplopende
raamlijn coupé-achtige, sportieve associaties op. De 5-deurs
uitvoering accentueert met zijn nieuwe, derde zijruit in de C-stijl op
duidelijke wijze de extra lengte van deze vierde generatie.
Ontwerp en technische eigenschappen van de Polo corresponderen nauw met elkaar. Want een hoogwaardig design kan alleen worden gerealiseerd, wanneer ook de carrosserieconstructie van een even hoogwaardig niveau is. En dat geldt absoluut voor de nieuwe Polo. Bovendien is deze carrosserieconstructie de garantie voor een zo perfect mogelijke passieve veiligheid. De basis voor een optimale inzittendenbescherming wordt gevormd door uitgebreide botsproeven en ongevalsonderzoeken, alsmede een veiligheidsfilosofie die voldoende overlevingsruimte bij alle relevante ongevalssituaties garandeert.
De nieuwe Volkswagen Polo is ook een zeer praktische auto. Ver openende portieren met grote (instap)openingen; een optionele Easy-Entry-functie op de voorstoelen van de driedeurs voor een gemakkelijkere instap; een ver naar boven openende achterklep, zodat er zelfs mensen met een lichaamslengte van 1,90 m onder kunnen staan; een goed uitzicht rondom; stabiele en ergonomische portiergrepen.
In de nieuwe Polo accentueert het aanzienlijk ruimere interieur deze
doelstelling. Zo is de Polo van binnen zowel langer, breder als hoger,
met alle bijbehorende voordelen voor de inzittenden. Vooral de
beenruimte achterin is fors toegenomen: maar liefst 63 millimeter. Dit
is vooral te danken aan de 55 mm langere wielbasis. De bagageruimte
varieert van 270 liter in normale toestand tot 1.030 liter bij
neergeklapte achterbank.
De goede comfort- en veiligheidseigenschappen aan boord van de Polo
zijn duidelijk verbeterd als gevolg van een rijkere
standaarduitrusting. Dit omvat onder meer een nieuw ontwikkeld
airbagsysteem met front- en zij-airbags voor bestuurder en
voorpassagier. Later zullen als optie tevens hoofdairbags voorin
beschikbaar zijn. De achterbank is standaard voorzien van
ISOFIX-bevestigingspunten voor bijpassende kinderzitjes. Bovendien
omvat het optieprogramma een achterbank met geïntegreerd kinderzitje.
Wie voorin een tegen de rijrichting in geplaatst kinderzitje wil
gebruiken, kan kiezen voor een uitvoering waarbij de airbag voor de
voorpassagier via een sleutelschakelaar in het dashboardkastje
eenvoudig met de contactsleutel kan worden uitgeschakeld. Een centraal
in het dashboard geplaatst controlelampje waarschuwt in dat geval dat
de rechter airbags gedeactiveerd zijn.
Het perfect functioneren van alle nieuwe elementen wordt gegarandeerd
door zeven miljoen testkilometers met prototypes en
pre-productiemodellen. In totaal werden er honderden prototypes,
motoren- en componentenophangingen, complete carrosserieën,
carrosseriedelen en voorseriemodellen gebouwd. Vanwege zijn
uitstekende allround-eigenschappen spreekt de nieuwe Volkswagen Polo
meer doelgroepen aan, dan welke andere auto in zijn segment.