AutoRai

9-11-2001

Nieuwe Polo binnenkort in de showroom

Na meer dan drie miljoen exemplaren van de huidige Polo-generatie en meer dan zeven miljoen stuks sinds de introductie van de eerste Polo komt medio november een compleet nieuwe Volkswagen Polo op de markt.

Wereldwijd zullen in 2002, het eerste volle verkoopjaar, zon 450.000 Polos worden uitgeleverd. Het nieuwe model wordt direct als drie- en vijfdeurs aangeboden.

Twee van de zeven zuinige en vlotte motoren (vier benzine, drie diesel; vermogens van 40 kW/55 pk tot 74 kW/100 pk) zijn compleet nieuw. Als achtste motor volgt in 2002 een eveneens nieuwe, bijzonder economische direct ingespoten benzinemotor (FSI) met een vermogen van 63 kW/85 pk. Alle benzinemotoren voldoen aan de zeer strenge emissienorm EU 4. De beide TDI-motoren voldoen aan de EU 3-/D4-norm.

Het onderstel met een nieuwe torsie-achteras en een geoptimaliseerde, onafhankelijke McPherson voorwielophanging is al even handelbaar als veilig. Standaard is het remsysteem voorzien van ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBV). Als optie is ook een Elektronisch Stabilisatie Programma (ESP) beschikbaar, waarin een hydraulische remassistent is geïntegreerd. Ook is elke Polo standaard uitgerust met een elektrohydraulische stuurbekrachtiging. Deze past zich niet alleen aan de snelheid aan, maar ook aan andere voertuig-eigenschappen, zoals bijvoorbeeld de belading. Het stuurwiel is verstelbaar in hoogte en lengte.

De volledig verzinkte drie- en vijfdeurs carrosserie onderscheidt zich door een zeer grote torsiestijfheid. Deze zet wereldwijd een nieuwe maatstaf in dit segment en staat op het niveau van de middenklasse. Hierdoor is de nieuwe Polo nog veiliger en kwalitatief hoogwaardiger. Een garantie van 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit is standaard. Daarnaast zijn de Polo-motoren opvallend onderhoudsarm, want vaste onderhoudsintervallen zijn verleden tijd: via de service-intervalmelding geeft de Polo zelf aan wanneer het tijd is voor een beurt. Bij de benzinemotoren verstrijken maximaal twee jaar of 30.000 kilometer tussen twee beurten; voor de dieselvarianten is dat zelfs twee jaar of 50.000 kilometer.

Het ruime interieur overtuigt niet alleen door ergonomie, maar ook door kwaliteitsuitstraling. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de nieuwe Polo bijvoorbeeld over 16 bergvakken in het interieur. Vooral op comfortgebied zijn deels unieke, nieuwe technologieën beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld de als optie verkrijgbare, halfautomatische Climatic-airconditioning. Hierbij wordt de temperatuur automatisch geregeld en hoeft de bestuurder alleen de luchtverdeling handmatig te regelen.

Net als de eveneens beschikbare, volledig automatische Climatronic koelt de Climatic met behulp van een innovatieve, extern geregelde airconditioningcompressor. Deze heeft aanzienlijk minder energie nodig, met alle voordelen van dien voor het brandstofverbruik.

Ook in design en afmetingen verschilt de nieuwe Polo van het huidige model. Ondanks de nog steeds compacte carrosserie-afmetingen heeft het nieuwe model in elk opzicht volwassen dimensies. Met een lengte van 3.897 mm is hij 154 mm langer dan de huidige Polo. Ook hoogte (+ 47 mm) en breedte (+ 18 mm) zijn toegenomen.

De nieuwe afmetingen boden de ontwerpers extra mogelijkheden bij het design. Zo realiseerden ze een vriendelijk, maar toch soeverein lijnenspel. De nieuwe en grotere Polo krijgt ook stilistisch een duidelijke positie tussen enerzijds de kleinere Lupo en anderzijds de Golf. Hartmut Warkuß, hoofd van de ontwerpafdeling van Volkswagen AG: Het was duidelijk, dat de Polo volwassener en indrukwekkender moest worden. Deze nieuwe visuele positionering is bijvoorbeeld duidelijk herkenbaar aan een detail als de ronde koplampen. Hoewel volledig anders van opbouw, tonen de grote koplamppartijen een subtiele verwantschap met de Golf. Warkuß: Wanneer je deze beide koplampen in één eenheid zou onderbrengen, dan heb je de ovale koplampvorm van de Golf. In principe geldt voor het hele ontwerp: de nieuwe Polo is een typische Volkswagen, maar wel één die zich tegelijkertijd duidelijk onderscheidt met een geheel eigen karakter.

Ook het ontwerp van de bijna verticale achterpartij (met zeer korte overhang) is ook weer typerend voor Volkswagen. De styling valt op door een geaccentueerde dynamiek en sterke functionaliteit. In het zijaanzicht verschilt de styling van de 3- en 5-deurs uitvoeringen aanzienlijk van elkaar. De 3-deurs Polo roept met zijn licht oplopende raamlijn coupé-achtige, sportieve associaties op. De 5-deurs uitvoering accentueert met zijn nieuwe, derde zijruit in de C-stijl op duidelijke wijze de extra lengte van deze vierde generatie.

Ontwerp en technische eigenschappen van de Polo corresponderen nauw met elkaar. Want een hoogwaardig design kan alleen worden gerealiseerd, wanneer ook de carrosserieconstructie van een even hoogwaardig niveau is. En dat geldt absoluut voor de nieuwe Polo. Bovendien is deze carrosserieconstructie de garantie voor een zo perfect mogelijke passieve veiligheid. De basis voor een optimale inzittendenbescherming wordt gevormd door uitgebreide botsproeven en ongevalsonderzoeken, alsmede een veiligheidsfilosofie die voldoende overlevingsruimte bij alle relevante ongevalssituaties garandeert.

De nieuwe Volkswagen Polo is ook een zeer praktische auto. Ver openende portieren met grote (instap)openingen; een optionele Easy-Entry-functie op de voorstoelen van de driedeurs voor een gemakkelijkere instap; een ver naar boven openende achterklep, zodat er zelfs mensen met een lichaamslengte van 1,90 m onder kunnen staan; een goed uitzicht rondom; stabiele en ergonomische portiergrepen.

In de nieuwe Polo accentueert het aanzienlijk ruimere interieur deze doelstelling. Zo is de Polo van binnen zowel langer, breder als hoger, met alle bijbehorende voordelen voor de inzittenden. Vooral de beenruimte achterin is fors toegenomen: maar liefst 63 millimeter. Dit is vooral te danken aan de 55 mm langere wielbasis. De bagageruimte varieert van 270 liter in normale toestand tot 1.030 liter bij neergeklapte achterbank.

De goede comfort- en veiligheidseigenschappen aan boord van de Polo zijn duidelijk verbeterd als gevolg van een rijkere standaarduitrusting. Dit omvat onder meer een nieuw ontwikkeld airbagsysteem met front- en zij-airbags voor bestuurder en voorpassagier. Later zullen als optie tevens hoofdairbags voorin beschikbaar zijn. De achterbank is standaard voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor bijpassende kinderzitjes. Bovendien omvat het optieprogramma een achterbank met geïntegreerd kinderzitje. Wie voorin een tegen de rijrichting in geplaatst kinderzitje wil gebruiken, kan kiezen voor een uitvoering waarbij de airbag voor de voorpassagier via een sleutelschakelaar in het dashboardkastje eenvoudig met de contactsleutel kan worden uitgeschakeld. Een centraal in het dashboard geplaatst controlelampje waarschuwt in dat geval dat de rechter airbags gedeactiveerd zijn.

Het perfect functioneren van alle nieuwe elementen wordt gegarandeerd door zeven miljoen testkilometers met prototypes en pre-productiemodellen. In totaal werden er honderden prototypes, motoren- en componentenophangingen, complete carrosserieën, carrosseriedelen en voorseriemodellen gebouwd. Vanwege zijn uitstekende allround-eigenschappen spreekt de nieuwe Volkswagen Polo meer doelgroepen aan, dan welke andere auto in zijn segment.