Euro stimuleert export familiebedrijven
Een derde van de familiebedrijven in Nederland verwacht dat
zij gaat exporteren door de komst van de euro. Van de familiebedrijven
die al exporteren verwacht ruim veertig procent een verdere
internationalisering van hun bedrijf. Dit zijn de conclusies uit een
gezamenlijk onderzoek van de Universiteit Nijenrode en BDO Accountants
& Adviseurs.
De snelle besluitvorming en het langetermijn denken dat zo kenmerkend
is voor vele familiebedrijven bevorderen het over de grens kijken
sterk. Maar internationalisering is niet alleen gebaseerd op rationele
motieven. Veel familiebedrijven schrikken terug voor
internationalisatie, omdat zij weigeren (een gedeelte van) hun
aandelen af te staan bij eventuele samenwerking. Ook wordt
bijvoorbeeld gekeken of exporteren zinvolle nieuwe werkgelegenheid
oplevert voor familieleden.
Ook de grote voorkeur van familiebedrijven om in het buitenland andere
familiebedrijven als partner te zoeken is opmerkelijk. Voor de
familiebedrijven die nog niet exporteren, is deze mogelijke
samenwerking met buitenlandse familiebedrijven zelfs de belangrijkste
stimulans om te internationaliseren.