Nieuwe Hyundai Coupé
(16 november 2001)
De Hyundai Coupé is geëvolueerd van een sportieve 2+2 naar een
stijlvolle Gran Turismo. Een nieuw design, een gewijzigd en ruimer
interieur en een V6 met zesbak vormen enkele van de tastbare bewijzen
van deze ontwikkeling. Evenals het geraffineerde onderstel en de
omvangrijke uitrusting.
Hyundai heeft het nieuwe karakter van de Coupé met zorg ontwikkeld. De
technici en designers werkten 45 maanden aan de auto, wat illustreert
dat er meer dan alleen een facelift heeft plaatsgevonden. Het
ontwikkelingsteam kreeg de opdracht mee een nieuwe coupé te realiseren
die in uiteenlopende markten in de smaak valt. Het resultaat is een
stijlvolle, comfortabele en gebruiksvriendelijke coupé met een
sportieve ondertoon.
Shiftronix
Het topmodel is voorzien van Hyundai's 2.7i V6 motor, naar keuze met
zesbak of Shiftronix-automaat waarmee de bestuurder ook zelf kan
schakelen (Shiftronix heette voorheen H-matic). Op de productiewijze
van de krukas van deze motor heeft Hyundai een aantal patenten
aangevraagd. De krukas met zes contragewichten kenmerkt zich door een
betere en stillere loop. Bovendien liggen de productiekosten lager.
Naast de zescilinder blijft de bekende tweeliter viercilinder met
handbediende vijfbak leverbaar.
Door de toegenomen afmetingen en standaardopties ligt het gewicht van
de nieuwe Coupé hoger dan dat van zijn voorganger. Verfijning van de
aandrijving en een betere stroomlijn (cW 0,342) zorgen ervoor dat hij
beter presteert. Het nieuwe design en de grotere afmetingen resulteren
daarnaast in extra laadruimte en meer plaats voor de inzittenden.
Onderstel
Het onderstel is op elementaire punten ingrijpend gewijzigd. Extra
spoorbreedte en een langere wielbasis dragen eveneens bij aan de
rijkwaliteiten. Vóór is de Coupé voorzien van MacPherson-veerpoten,
achter is een Dual-link ophanging gemonteerd. Medio januari 2002
arriveert de nieuwe Coupé bij de dealers. De prijzen beginnen bij
21.325 euro voor de 2.0i F. Rekening houdend met het grotere formaat,
de bijzondere uitstraling en de rijke uitrusting is hij daarmee
scherper geprijsd dan zijn gelijkgenaamde voorganger. ABS, EBD
(elektronische remkrachtverdeler) en airbags zijn standaard, evenals
elektrische bediening van ruiten en spiegels, cruise control, een
boordcomputer en lichtmetalen velgen.
De zescilinder met handgeschakelde zesbak of Shiftronix komt op 27.195
euro. Daarmee hanteert Hyundai een unieke formule: er is geen
prijsverschil tussen de versie met automaat en die met handbak.