Arcadis

PERSBERICHT


Arnhem, 19 november 2001

ARCADIS KOMT MET VERNIEUWEND RAIL CONCEPT

ARCADIS heeft octrooi aangevraagd voor het idee van een nieuw railconcept met een hybride trein, waarbij door inzet van lineaire motoren de voordelen van bestaand treinmaterieel worden gecombineerd met de voordelen van magneetzweeftreinen. Binnen dit railconcept wordt gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur en het bestaande materieel. Met slechts geringe aanpassingen kan met dit concept de capaciteit van het spoor sterk worden vergroot. Hybride treinen leveren voor met name de korte afstand vergelijkbare prestaties als magneetzweeftreinen, echter zonder de daarbij horende forse investeringen.

Samengevat zijn de voordelen van het nieuwe systeem:


* betere prestaties dan conventionele treinen door

* verhoging van de gemiddelde snelheid van het spoorverkeer
* verhoging van de capaciteit van bestaand spoor

· slechts geringe aanpassingen in bestaande infrastructuur nodig

· conventioneel treinverkeer op aangepaste trajecten blijft mogelijk

· gefaseerde invoering is mogelijk - grootste knelpunten eerst
ARCADIS heeft een uitgebreide expertise in railinfrastructuur projecten. In Nederland neemt ARCADIS als advies- en ingenieursbureau in de railmarkt een leidende positie in, terwijl de onderneming deze deskundigheid in toenemende mate ook inzet in andere landen.

Bij het conventionele spoor komt als belangrijkste knelpunt de matige acceleratie van het bestaande materieel naar voren. Deze beperking heeft tot gevolg dat er een groot gemiddeld snelheidsverschil is tussen Intercity- en stoptreinen. De matige acceleratie van het systeem wordt met name bepaald door het hiervoor benodigde vermogen. Het huidige treinmaterieel kan dit vermogen niet leveren en bovendien niet via het wiel-rail contact kwijt. In het nieuwe railconcept van ARCADIS wordt dit vermogen geleverd door een lineaire motor. De lineaire motor bestaat uit een stator en een rotor, waarbij de lineaire rotor in het bestaande draaistel van de trein is opgenomen en de stator in de spoorbaan is ingebouwd.

Op het moment dat een trein de stator passeert wordt deze aangezet en wordt de trein door magneetwerking als het ware aangeslingerd. De trein kan op deze wijze met een aanzienlijk hogere versnelling optrekken zonder dat dit ten koste gaat van het comfort voor de reiziger. Na de versnelling kan de motor in de trein worden gebruikt om deze op snelheid te houden. Bij remming kan bovendien een deel van de energie worden teruggewonnen. Binnen dit concept kan worden volstaan met minimale aanpassing aan de bestaande infrastructuur op stations en emplacementen en geringe aanpassingen aan het materieel. Bijkomend voordeel is dat materieel dat niet is aangepast nog steeds over het aangepaste baanvak kan rijden.

Rein Sirre, binnen ARCADIS in Nederland verantwoordelijk voor de rail-infrastructuur-activiteiten zegt over deze ontwikkeling: "Het nieuwe railconcept biedt vele voordelen en kan op termijn een belangrijke bijdrage leveren aan het beter benutten van het spoor en daarmee aan de punctualiteit van het treinverkeer. Daar komt bij dat het gefaseerd aangelegd kan worden. Hierdoor kunnen investeringskosten worden gespreid en kan worden gekozen voor een aanpak waarbij de belangrijkste knelpunten in het spoorwegnet als eerste onder handen kunnen worden genomen. Gezien de vele voordelen die het idee biedt zijn we met een versnelde ontwikkeling ervan bezig. Rekening houdend met de strenge veiligheidseisen die gesteld worden aan personenvervoer, zal desalniettemin nog wel enige tijd nodig zijn om het idee in praktijk te brengen."

ARCADIS is een toonaangevende dienstverlenende kennisorganisatie, wereldwijd werkzaam op de terreinen infrastructuur, gebouwen, milieu en communications. Wij nemen verantwoordelijkheid voor projecten en programma's van idee, via implementatie tot exploitatie. Centraal in onze integrale aanpak staat de meerwaarde voor onze opdrachtgevers.

ARCADIS telt 8000 medewerkers, die met elkaar een jaarlijkse omzet van EUR 800 miljoen genereren. We zijn resultaatgericht, investeren voortdurend in onze kennis en vaardigheden, zodat we opdrachtgevers maximale waarde kunnen bieden in de vorm van haalbare oplossingen die bijdragen aan hun succes.