PERSBERICHT
Arnhem, 19 november 2001
ARCADIS KOMT MET VERNIEUWEND RAIL CONCEPT
ARCADIS heeft octrooi aangevraagd voor het idee van een nieuw railconcept
met een hybride trein, waarbij door inzet van lineaire motoren de voordelen
van bestaand treinmaterieel worden gecombineerd met de voordelen van
magneetzweeftreinen. Binnen dit railconcept wordt gebruik gemaakt van de
bestaande infrastructuur en het bestaande materieel. Met slechts geringe
aanpassingen kan met dit concept de capaciteit van het spoor sterk worden
vergroot. Hybride treinen leveren voor met name de korte afstand
vergelijkbare prestaties als magneetzweeftreinen, echter zonder de daarbij
horende forse investeringen.
Samengevat zijn de voordelen van het nieuwe systeem:
* betere prestaties dan conventionele treinen door
* verhoging van de gemiddelde snelheid van het spoorverkeer
* verhoging van de capaciteit van bestaand spoor
· slechts geringe aanpassingen in bestaande infrastructuur nodig
· conventioneel treinverkeer op aangepaste trajecten blijft mogelijk
· gefaseerde invoering is mogelijk - grootste knelpunten eerst
ARCADIS heeft een uitgebreide expertise in railinfrastructuur projecten. In
Nederland neemt ARCADIS als advies- en ingenieursbureau in de railmarkt een
leidende positie in, terwijl de onderneming deze deskundigheid in toenemende
mate ook inzet in andere landen.
Bij het conventionele spoor komt als belangrijkste knelpunt de matige
acceleratie van het bestaande materieel naar voren. Deze beperking heeft tot
gevolg dat er een groot gemiddeld snelheidsverschil is tussen Intercity- en
stoptreinen. De matige acceleratie van het systeem wordt met name bepaald
door het hiervoor benodigde vermogen. Het huidige treinmaterieel kan dit
vermogen niet leveren en bovendien niet via het wiel-rail contact kwijt. In
het nieuwe railconcept van ARCADIS wordt dit vermogen geleverd door een
lineaire motor. De lineaire motor bestaat uit een stator en een rotor,
waarbij de lineaire rotor in het bestaande draaistel van de trein is
opgenomen en de stator in de spoorbaan is ingebouwd.
Op het moment dat een trein de stator passeert wordt deze aangezet en wordt
de trein door magneetwerking als het ware aangeslingerd. De trein kan op
deze wijze met een aanzienlijk hogere versnelling optrekken zonder dat dit
ten koste gaat van het comfort voor de reiziger. Na de versnelling kan de
motor in de trein worden gebruikt om deze op snelheid te houden. Bij remming
kan bovendien een deel van de energie worden teruggewonnen. Binnen dit
concept kan worden volstaan met minimale aanpassing aan de bestaande
infrastructuur op stations en emplacementen en geringe aanpassingen aan het
materieel. Bijkomend voordeel is dat materieel dat niet is aangepast nog
steeds over het aangepaste baanvak kan rijden.
Rein Sirre, binnen ARCADIS in Nederland verantwoordelijk voor de
rail-infrastructuur-activiteiten zegt over deze ontwikkeling: "Het nieuwe
railconcept biedt vele voordelen en kan op termijn een belangrijke bijdrage
leveren aan het beter benutten van het spoor en daarmee aan de punctualiteit
van het treinverkeer. Daar komt bij dat het gefaseerd aangelegd kan worden.
Hierdoor kunnen investeringskosten worden gespreid en kan worden gekozen
voor een aanpak waarbij de belangrijkste knelpunten in het spoorwegnet als
eerste onder handen kunnen worden genomen. Gezien de vele voordelen die het
idee biedt zijn we met een versnelde ontwikkeling ervan bezig. Rekening
houdend met de strenge veiligheidseisen die gesteld worden aan
personenvervoer, zal desalniettemin nog wel enige tijd nodig zijn om het
idee in praktijk te brengen."
ARCADIS is een toonaangevende dienstverlenende kennisorganisatie, wereldwijd
werkzaam op de terreinen infrastructuur, gebouwen, milieu en communications.
Wij nemen verantwoordelijkheid voor projecten en programma's van idee, via
implementatie tot exploitatie. Centraal in onze integrale aanpak staat de
meerwaarde voor onze opdrachtgevers.
ARCADIS telt 8000 medewerkers, die met elkaar een jaarlijkse omzet van EUR
800 miljoen genereren. We zijn resultaatgericht, investeren voortdurend in
onze kennis en vaardigheden, zodat we opdrachtgevers maximale waarde kunnen
bieden in de vorm van haalbare oplossingen die bijdragen aan hun succes.