LTO Nederland

LTO pleit voor aanpassing knellende MKZ-maatregelen

Alternatief op komst voor bijladen vee aan de openbare weg

Donderdag 15 november 2001 - LTO-Nederland gaat er vanuit dat veehouders binnenkort weer op hun eigen erf vee kunnen bijladen in veewagens. Wel zal een aparte afleverruimte nodig zijn of is een strikte scheiding noodzakelijk tussen stal en veewagen, als direct uit de stal moet worden bijgeladen. Dit betekent dat straks een eind komt aan het nu nog verplicht bijladen aan de openbare weg. Dit leidt tot levensgevaarlijke situaties. LTO-Nederland maakt dit op uit overleg, dat gisteren samen met de veehandel en -transporteurs is gevoerd met het ministerie van LNV.
LTO-Nederland inventariseerde de afgelopen weken met veehouders alle knelpunten in de maatregelen, die in de nasleep van de MKZ-crisis zijn ingevoerd. In overleg met een veterinair expert is naar oplossingen gezocht. Het ging hierbij niet alleen om of deze in de praktijk uitvoerbaar en handhaafbaar zijn, maar ook veterinair verantwoord. Volgens de nieuwe maatregelen voor het bijladen, die in de maak zijn, dient de chauffeur bij de wagen te blijven tenzij bedrijfskleding van het bedrijf van de veehouder wordt aangetrokken. Wielkasten, wielen en laadklep van de wagen worden gereinigd en ontsmet. LTO gaat er voorts van uit dat ook het knelpunt bij het afweiden van schapen wordt opgelost. De landbouworganisatie heeft er op aangedrongen, dat het bedrijf dat schapen uitschaart, onder voorwaarden wordt vrijgesteld van de zogeheten 30-dagen-regeling. Dit betekent dat als uitgeschaarde schapen op het bedrijf worden teruggehaald, het daarna 30 dagen verboden is evenhoevige dieren van de schapenhouderij voor het leven af te voeren. Volgens LTO vindt dat het wel mogelijk moet zijn om dieren gedurende deze 30 dagen uit te scharen. Daarnaast hoeven de uitschaarde schapen niet minimaal 30 dagen op het bedrijf van de inschaarder te verblijven, maar mogen tussentijds naar andere inschaarders worden verplaatst. Ook voor enkele andere specifieke gevallen kunnen veebedrijven van deze 30-dagen-regeling worden vrijgesteld. LNV zou de wijzigingen eind november 2001 in willen voeren.
Het ministerie wilde op enkele punten niet tegemoet komen aan de wensen van de veehouders. Zo houdt LNV vast aan de huidige tijdelijke regio-indeling, waarbij kalveren alleen binnen een bepaald gebied van een melkveebedrijf naar een kalververzamelplaats vervoerd mogen worden. Naar de mening van LTO is deze regeling zinloos, vooral omdat de regeling vanuit veterinaire oogpunt niets toevoegt. Kalveren van verzamelplaatsen mogen nu wel van hieruit naar alle delen van het land worden verplaatst. Ook mogen importdieren door het hele land verplaatst worden en is het toegestaan andere diersoorten over de regiogrenzen te vervoeren. LTO blijft zich met de handel en het transport inzetten om de als tijdelijk bedoelde regio-indeling afgeschaft te krijgen.

Nadere informatie: Afdeling Communicatie (tel. 070-3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl

(Auteur: LTO-Nederland)