LTO pleit voor aanpassing knellende MKZ-maatregelen
Alternatief op komst voor bijladen vee aan de openbare weg
Donderdag 15 november 2001 - LTO-Nederland gaat er vanuit dat
veehouders binnenkort weer op hun eigen erf vee kunnen bijladen in
veewagens. Wel zal een aparte afleverruimte nodig zijn of is een
strikte scheiding noodzakelijk tussen stal en veewagen, als direct uit
de stal moet worden bijgeladen. Dit betekent dat straks een eind komt
aan het nu nog verplicht bijladen aan de openbare weg. Dit leidt tot
levensgevaarlijke situaties. LTO-Nederland maakt dit op uit overleg,
dat gisteren samen met de veehandel en -transporteurs is gevoerd met
het ministerie van LNV.
LTO-Nederland inventariseerde de afgelopen weken met veehouders alle
knelpunten in de maatregelen, die in de nasleep van de MKZ-crisis zijn
ingevoerd. In overleg met een veterinair expert is naar oplossingen
gezocht. Het ging hierbij niet alleen om of deze in de praktijk
uitvoerbaar en handhaafbaar zijn, maar ook veterinair verantwoord.
Volgens de nieuwe maatregelen voor het bijladen, die in de maak zijn,
dient de chauffeur bij de wagen te blijven tenzij bedrijfskleding van
het bedrijf van de veehouder wordt aangetrokken. Wielkasten, wielen en
laadklep van de wagen worden gereinigd en ontsmet.
LTO gaat er voorts van uit dat ook het knelpunt bij het afweiden van
schapen wordt opgelost. De landbouworganisatie heeft er op
aangedrongen, dat het bedrijf dat schapen uitschaart, onder
voorwaarden wordt vrijgesteld van de zogeheten 30-dagen-regeling. Dit
betekent dat als uitgeschaarde schapen op het bedrijf worden
teruggehaald, het daarna 30 dagen verboden is evenhoevige dieren van
de schapenhouderij voor het leven af te voeren. Volgens LTO vindt dat
het wel mogelijk moet zijn om dieren gedurende deze 30 dagen uit te
scharen. Daarnaast hoeven de uitschaarde schapen niet minimaal 30
dagen op het bedrijf van de inschaarder te verblijven, maar mogen
tussentijds naar andere inschaarders worden verplaatst. Ook voor
enkele andere specifieke gevallen kunnen veebedrijven van deze
30-dagen-regeling worden vrijgesteld. LNV zou de wijzigingen eind
november 2001 in willen voeren.
Het ministerie wilde op enkele punten niet tegemoet komen aan de
wensen van de veehouders. Zo houdt LNV vast aan de huidige tijdelijke
regio-indeling, waarbij kalveren alleen binnen een bepaald gebied van
een melkveebedrijf naar een kalververzamelplaats vervoerd mogen
worden. Naar de mening van LTO is deze regeling zinloos, vooral omdat
de regeling vanuit veterinaire oogpunt niets toevoegt. Kalveren van
verzamelplaatsen mogen nu wel van hieruit naar alle delen van het land
worden verplaatst. Ook mogen importdieren door het hele land
verplaatst worden en is het toegestaan andere diersoorten over de
regiogrenzen te vervoeren. LTO blijft zich met de handel en het
transport inzetten om de als tijdelijk bedoelde regio-indeling
afgeschaft te krijgen.
Nadere informatie: Afdeling Communicatie (tel. 070-3382721)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: LTO-Nederland)