ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB
Nyfer rapport : uigaven voor onderwijs moeten en kunnen omhoog
Op dit persbericht rust een embargo tot maandag 19 november 15.00
uur
Nyfer rapport Voor een dubbeltje op de eerste rang onderwijs tussen
ambities en mogelijkheden
'UITGAVEN VOOR ONDERWIJS KUNNEN EN MOETEN OMHOOG'
Nederland kan zich investeringen in een belangrijke sector als het
onderwijs prima permitteren. De economische positie is goed en de
staatsschuld is succesvol gesaneerd. 'De macro-economische redenen om
uitgaven aan onderwijs of zorg ondergeschikt te maken aan zeer strakke
budgettaire spelregels zijn vervallen', constateert het
onderzoeksinstituut Nyfer in het rapport Voor een dubbeltje op de
eerste rang onderwijs tussen ambities en mogelijkheden. 'Te lang al is
het onderwijsbeleid erop gericht geweest voor een dubbeltje op de
eerste rang te zitten. Straks zitten we met een euro op de laatste
rij.'
Wil Nederland qua uitgavenniveau voor basis- en voortgezet onderwijs
op hetzelfde niveau komen als de ons omringende landen, dan is een
verhoging van 20 procent nodig. Dat komt neer op 6,5 miljard gulden,
boven op de extra middelen die minister Hermans al heeft toegezegd.
Het rapport, dat het onafhankelijke onderzoeksinstituut Nyfer heeft
gemaakt in opdracht van dertien onderwijsorganisaties, wordt maandag
om 15.00 uur gepresenteerd in de Haagse Hogeschool (Johanna
Westerdijkplein 75, Den Haag). Na de presentatie volgt een
economendebat waaraan deelnemen Eduard Bomhoff (directeur Nyfer),
Sweder van Wijnbergen (hoogleraar economie UvA), Bas Jacobs (econoom
UvA) en Casper van Ewijk (onderdirecteur CPB).
In Voor een dubbeltje op de eerste rang analyseert Nyfer de effecten
van het zuinige onderwijsbeleid. 'Sluipenderwijs is het werken in het
onderwijs zwaarder en moeilijker geworden.' Dat vertaalt zich in het
enorme lerarentekort, het aanstellen van een groeiend aantal
onbevoegde docenten, hoge lesuitval en een stijgend ziekteverzuim. De
kwaliteit van het onderwijs staat daardoor onder druk.
Als de financiële achterstand van het onderwijs is weggewerkt, vindt
Nyfer dat de uitgaven van onderwijs - om te beginnen - gelijk op
moeten lopen met de welvaartsgroei. Als het aantal leerlingen
toeneemt, zou er nog meer voor onderwijs uitgetrokken moeten worden.
Als de samenleving verwacht dat schoolgebouwen in dezelfde mate luxer
worden als huizen en kantoorgebouwen, dan pleit dat ook voor extra
uitgaven.
'Een beleid om de reputatieschade te herstellen en het onderwijs weer
te positioneren als een aantrekkelijke sector om in te werken, zal een
flink aantal jaren moeten worden volgehouden', stelt Nyfer. 'Dat
betekent uiteraard geen blanco cheque. Aan het onderwijs de plicht om
zich te verantwoorden voor de resultaten en te laten zien in welke
mate en in welk tempo de gestelde doelen worden gerealiseerd.'
---
---