ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB

Nyfer rapport : uigaven voor onderwijs moeten en kunnen omhoog

Op dit persbericht rust een embargo tot maandag 19 november 15.00 uur

Nyfer rapport Voor een dubbeltje op de eerste rang onderwijs tussen ambities en mogelijkheden
'UITGAVEN VOOR ONDERWIJS KUNNEN EN MOETEN OMHOOG'

Nederland kan zich investeringen in een belangrijke sector als het onderwijs prima permitteren. De economische positie is goed en de staatsschuld is succesvol gesaneerd. 'De macro-economische redenen om uitgaven aan onderwijs of zorg ondergeschikt te maken aan zeer strakke budgettaire spelregels zijn vervallen', constateert het onderzoeksinstituut Nyfer in het rapport Voor een dubbeltje op de eerste rang onderwijs tussen ambities en mogelijkheden. 'Te lang al is het onderwijsbeleid erop gericht geweest voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Straks zitten we met een euro op de laatste rij.'

Wil Nederland qua uitgavenniveau voor basis- en voortgezet onderwijs op hetzelfde niveau komen als de ons omringende landen, dan is een verhoging van 20 procent nodig. Dat komt neer op 6,5 miljard gulden, boven op de extra middelen die minister Hermans al heeft toegezegd.

Het rapport, dat het onafhankelijke onderzoeksinstituut Nyfer heeft gemaakt in opdracht van dertien onderwijsorganisaties, wordt maandag om 15.00 uur gepresenteerd in de Haagse Hogeschool (Johanna Westerdijkplein 75, Den Haag). Na de presentatie volgt een economendebat waaraan deelnemen Eduard Bomhoff (directeur Nyfer), Sweder van Wijnbergen (hoogleraar economie UvA), Bas Jacobs (econoom UvA) en Casper van Ewijk (onderdirecteur CPB).

In Voor een dubbeltje op de eerste rang analyseert Nyfer de effecten van het zuinige onderwijsbeleid. 'Sluipenderwijs is het werken in het onderwijs zwaarder en moeilijker geworden.' Dat vertaalt zich in het enorme lerarentekort, het aanstellen van een groeiend aantal onbevoegde docenten, hoge lesuitval en een stijgend ziekteverzuim. De kwaliteit van het onderwijs staat daardoor onder druk.

Als de financiële achterstand van het onderwijs is weggewerkt, vindt Nyfer dat de uitgaven van onderwijs - om te beginnen - gelijk op moeten lopen met de welvaartsgroei. Als het aantal leerlingen toeneemt, zou er nog meer voor onderwijs uitgetrokken moeten worden. Als de samenleving verwacht dat schoolgebouwen in dezelfde mate luxer worden als huizen en kantoorgebouwen, dan pleit dat ook voor extra uitgaven.
'Een beleid om de reputatieschade te herstellen en het onderwijs weer te positioneren als een aantrekkelijke sector om in te werken, zal een flink aantal jaren moeten worden volgehouden', stelt Nyfer. 'Dat betekent uiteraard geen blanco cheque. Aan het onderwijs de plicht om zich te verantwoorden voor de resultaten en te laten zien in welke mate en in welk tempo de gestelde doelen worden gerealiseerd.'
---

---