RABOBANK NEDERLAND
Grote tevredenheid Rabobankmedewerkers over arbeidsklimaat en
arbeidsvoorwaarden
Inspanningen werpen hun vruchten af:
GROTE TEVREDENHEID RABOBANKMEDEWERKERS OVER ARBEIDSKLIMAAT EN
ARBEIDSVOORWAARDEN
Van alle Rabobankmedewerkers reageert 83% bevestigend op de vraag of
men alles overwegende tevreden is over het werken bij de Rabobank. Dit
blijkt uit de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat
(POPIA), een onderzoek dat jaarlijks wordt gehouden. Het onderzoek is
gehouden onder 1.200 medewerkers van lokale banken en Rabobank
Nederland. Ten opzichte van vorig jaar valt de gestegen algemene
tevredenheid onder medewerkers bij Rabobank Nederland op. Het
percentage steeg van 74% in 2000 naar 82% dit jaar. Bij lokale
Rabobanken bleef het percentage op hetzelfde niveau: 83%.
Er zijn een aantal verklaringen waarom de tevredenheid (nog) hoger is vergeleken met vorig jaar. Allereerst lijkt de eigen Rabobank-CAO haar vruchten af te werpen. In juni 2000 was de Rabobank de eerste bank die met de vakbonden een eigen CAO overeenkwam. Ook de tweede eigen CAO, die loopt van 1 juni 2001 tot 1 juni 2002, kent tal van keuzemogelijkheden voor de medewerkers en sluit beter aan op de specifieke kenmerken van de Rabobank Groep. Omdat de Rabobank een coalitie is van klanten en medewerkers, hecht de bank grote waarde aan het investeren in medewerkers en een innovatief sociaal beleid. In een eigen CAO is daar beter invulling aan te geven. Daarnaast zijn er de laatste jaren ook betere arbeidsvoorwaarden gekomen, zoals b.v. een nieuwe telewerkregeling, het sparen/kopen/verkopen van verlofuren en goede regelingen m.b.t. kinderopvang. Een andere verklaring is de betere communicatie naar medewerkers toe. Zowel via de manager als via interne communicatie is er meer aandacht besteedt aan de bestaande en nieuwe arbeidsvoorwaarden, zodat de beleving is toegenomen. Ruim tweederde van de medewerkers heeft vertrouwen in zijn toekomstmogelijkheden bij de Rabobankorganisatie.
Het POPIA-onderzoek bevat twaalf benchmarkvragen op verschillende
aspecten van het arbeidsklimaat die door een 30-tal andere bedrijven
op exact dezelfde wijze in hun medewerkeronderzoeken zijn meegenomen.
Opvallend is dat de score van de Rabobank op tien van de twaalf vragen
gunstiger is dan de score voor de benchmarkbedrijven. Bij de
onderdelen opleidingsmogelijkheden, mogelijkheden voor persoonlijke
ontplooiing en informatievoorziening zijn de scores zelfs beduidend
gunstiger vergeleken met de benchmark.
Over de Rabobank Groep
De Rabobank Groep is een brede financiële dienstverlener. Door de
coöperatieve grondslag is de Rabobank Groep er primair voor de klant.
Alle onderdelen van de Groep werken nauw samen om de klanten tegen de
best mogelijke prijskwaliteitsverhouding een breed pakket aan te
bieden van financiële diensten en producten zoals betalen, sparen,
lenen, verzekeren en beleggen. De Groep bestaat uit ongeveer 400
zelfstandige lokale coöperatieve Rabobanken met gezamenlijk zo'n
800.000 leden en uit bekende dochterondernemingen als Robeco,
Interpolis, Schretlen en Co, Effectenbank Stroeve, Rabobank
International, De Lage Landen en Gilde Investment. Internationaal is
de groep met 142 vestigingen vertegenwoordigd in 38 landen. De
Rabobank heeft de hoogste waarderingen voor kredietwaardigheid van de
grote ratinginstituten. De Rabobank Groep heeft op de Nederlandse
thuismarkt 9 miljoen particuliere en zakelijke klanten en is
marktleider op vrijwel alle gebieden van financiële dienstverlening.
Voor informatie kunt u contact opnemen met:
Marco de Bruine
Rabobank Nederland
Externe Communicatie
tel. 030 - 216 28 22
fax 030 - 216 19 16
mobiel 06 - 51 84 52 20
19 nov 01 15:46