Meerjarenprogramma voor infrastructuur vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders heeft vorige week ingestemd
met het Meerjarenprogramma Infrastructuur Deventer (MIND) 2001 tot en
met 2006. In het programma staan de infrastructurele projecten die de
gemeente de komende jaren wil uitvoeren.
In het MIND staan projecten die zowel op de kortere termijn (2002) als
de wat langere termijn (2003 tot en met 2006) worden uitgevoerd. Zo
gaat de gemeente het komend jaar onder meer met de volgende
belangrijke projecten aan de slag:
* de reconstructie van de Kazernestraat (onder meer de rotonde bij
de Boreel)
* de fietsoversteek Singel/Oude Plantsoen
* de verdere aanpak van de wegvakken in de As Binnenstad-Colmschate
* de fietstunnel bij de Douwelerkolk (een project van de NS, waarbij
de gemeente meefinanciert)
* het aanpassen van de Geert Grootestraat in verband met de route
voor de pendelbussen
* de fietsenstalling aan de voorzijde van het station (ter hoogte
van het busstation)
* het verder verbeteren van verkeerslichten, onder meer op het
Hanzetracé.
Nieuwe projecten
Bij de keuze voor de projecten voor de langere termijn (2003 tot en
met 2006) is uitgegaan van de huidige beschikbare middelen. De
programmering voor deze periode is ook daarom indicatief. Voor de
periode vanaf 2003 gelden uiteraard de projecten die al in gang zijn
gezet, zoals de N348, de Knoop (aansluiting N348 op Holterweg en
kruisingen met spoorlijnen) en het aanpassen van de infrastructuur bij
het Pothoofd. Daarnaast wil de gemeente voor deze periode aan de slag
met de volgende projecten:
* de fietsbrug over de Buitengracht (start 2003)
* de reconstructie van het kruispunt Brinkgreverweg/Rielerweg (start
2003)
* het herinrichten van de Boxbergerweg (start 2003)
* de aanleg van de eerste en de tweede fase van de ?non-stop?
fietsroute Binnenstad - Colmschate-Noord (start 2004/2005)
* het herinrichten van het wegdeel Pothoofd-Wilhelminabrug (start
2004).
Extra aandacht voor fietsverkeer en afstemming verkeerslichten
Naast de vermelde projecten wordt jaarlijks 150.000 gulden
uitgetrokken voor maatregelen die het fietscomfort verbeteren, zoals
het verbeteren van stallingvoorzieningen en het aanbrengen van
asfaltverharding op fietspaden. Welke maatregelen precies worden
getroffen, wordt nader uitgewerkt. Ook blijft jaarlijks een budget
beschikbaar voor het verder verbeteren en afstemmen van de
verkeerslichten in Deventer, om zodoende de doorstroming van het
verkeer te bevorderen.
Extra financiële claim
Het MIND geeft aan dat met de huidige beschikbare financiële middelen
een aantal grotere projecten die vermeld zijn in de nota
Hoofdwegenstructuur en de Parkeernota, niet uitgevoerd kunnen worden,
zoals:
* het verdubbelen van het aantal rijstroken op de Siemelinksweg
(inclusief het aanpassen van de kruispunten) en de Amstellaan
* een tunnel bij de Zweedsestraat/spoorlijn Deventer-Zutphen (wel
bijdragen toegezegd vanuit Rijk/NS en provincie Overijssel)
* een fietstunnel bij de Henri Dunantlaan/Rielerweg.
Om ervoor te zorgen dat de belangrijke infrastructurele projecten toch
tijdig worden uitgevoerd, komt er een beleidsnotitie waarin staat
hoeveel geld de komende jaren extra nodig is. De beleidsnotitie wordt
gemaakt nadat de gemeenteraad de nota?s Hoofdwegenstructuur en
Parkeerbeleid eind 2001 heeft vastgesteld. Het college van
burgemeester en wethouders en de gemeenteraad zullen te zijner tijd de
financiële claims afwegen tegen andere noodzakelijke uitgaven in de
komende jaren.
Vervolg
Het MIND 2001 tot en met 2006 wordt behandeld in de gemeenteraad van
17 december.
De raadscommissie Wonen, Cultuur en Infrastructuur brengt in haar
vergadering van 28 november hierover advies uit.