Agfa Media Relations Office ) ++32 (0)3/444.80.00 2 ++32 (0)3/444.74.85
* Septestraat 27, B-2640 Mortsel (Belgium) :
christian.vermeulen.cv@belgium.agfa.com
Agfa-Gevaert Groep na 3 kwartalen 2001 :
* Economische vertraging en gebeurtenissen 11 september wegen op
resultaten: omzet daalt met 6,1 procent, EBIT 47 procent lager.
* Groei- en efficiëntieplan Horizon heeft hoogste prioriteit.
Agfa-Gevaert noteerde in de periode januari-september 2001 een omzet van
3.677 miljoen euro, wat 6,1 procent lager is dan die van dezelfde periode in
2000 (3.914 miljoen euro). Agfa's resultaten werden duidelijk beïnvloed door
de economische vertraging, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. De
gebeurtenissen van 11 september in de Verenigde Staten hadden een forse
weerslag op de omzet van het derde kwartaal. In deze periode bedroeg de
groepsomzet 1.204 miljoen euro, wat ongeveer 7 procent lager is dan in het
derde kwartaal van 2000 (1.298 miljoen euro). De Business Segments Consumer
Imaging en Graphic Systems ondergingen het meest de nadelige gevolgen van
deze gebeurtenissen, maar ook in HealthCare was recent een terughoudendheid
om te investeren merkbaar.
Met een omzet van 966 miljoen euro steeg de verkoop van de 'Nieuwe digitale
oplossingen' in de voortgezette activiteiten opnieuw fors met 21 procent in
de eerste negen maanden van 2001 ten opzichte van dezelfde periode vorig
jaar. Daardoor bedraagt het aandeel in de groepsomzet ruim 26 procent, tegen
20,5 procent vorig jaar.
In de periode januari-september 2001 bedroeg de EBIT (bedrijfsresultaat vóór
herstructureringskosten en niet-recurrente resultaten) van de Groep 208
miljoen euro, wat 47 procent lager is dan in dezelfde periode van 2000 (393
miljoen euro). Dit is vooral te wijten aan de daling van de omzet, de
prijserosie en hogere productie- en administratiekosten.
In het derde kwartaal werd een EBIT van 49 miljoen euro bereikt.
Met 26 miljoen euro lag het resultaat vóór belastingen in de eerste negen
maanden van 2001 86,5 procent onder het cijfer van dezelfde periode van
vorig jaar (192 miljoen euro). Het nettoresultaat over de eerste negen
maanden bedroeg -7 miljoen euro (tegenover 119 miljoen euro vorig jaar). Het
werd sterk beïnvloed door de boeking van een waardevermindering van 14
miljoen euro naar aanleiding van de aanvraag van een gerechtelijk akkoord
door Xeikon waarin Agfa een participatie heeft van 25 procent evenals door
het aandeel van Agfa in het operationeel verlies van Xeikon (12 miljoen
euro).
Business Segments
Het aandeel van Technical Imaging in de groepsomzet is ten opzichte van de
eerste negen maanden van 2000 gestegen van 32 procent tot 36 procent. Het
aandeel van Graphic Systems is gelijk aan dat van vorig jaar, namelijk 39
procent en dat van Consumer Imaging bedraagt nu 25 procent (vorig jaar 29
procent).
Het Business Segment Graphic Systems, dat de Business Units Electronic
Prepress, Photographic Prepress en Offset Printing Systems omvat, boekte in
de eerste negen maanden van 2001 een omzet van 1.416 miljoen euro. Dit komt
overeen met een daling van 7,3 procent of met 5,3 procent voor de
voortgezette activiteiten (exclusief Digital Printing Systems). De EBIT
bedroeg 62,5 miljoen euro, zowat 39 procent lager dan in de eerste drie
kwartalen van vorig jaar (102 miljoen euro, inclusief DPS).
De hoofdreden voor deze terugval was de zwakkere economische situatie, vooral in de VS, die onder andere leidde tot een aanzienlijk lagere productie van commercieel drukwerk. De versnelde overschakeling van analoge Computer-to-Film-processen (CtF) naar digitale Computer-to-Plate-processen (CtP) blijft zich ook in het derde kwartaal doorzetten. Niettegenstaande het negatieve effect hiervan op de vraag naar grafische film, kon Agfa zijn marktaandeel behouden, terwijl het dit voor computer-to-plate (digitale platen zowel als uitrusting) gevoelig kon verhogen.
Tijdens het derde kwartaal zette de verder verzwakkende economische conjunctuur de klanten in de drukkerswereld aan tot grotere voorzichtigheid waardoor ze hun investeringen in duurzame apparaten uitstelden. De gebeurtenissen van 11 september 2001 hebben deze trend nog versterkt.
In september 2001 tekenden Agfa en Autologic een definitieve overeenkomst
voor de overname door Agfa van deze Amerikaanse onderneming. De overname van
Autologic kadert in Agfa's strategie om geavanceerde digitale
drukvoorbereidings- en productiesystemen te ontwikkelen en op de markt te
brengen voor de uitgeverswereld en de krantenindustrie. De sterke
marktpositie van Autologic zal ook leiden tot een verhoging van de
marktpenetratie van onze verbruiksgoederen.
In het Business Segment Technical Imaging, gedomineerd door de Business
Groups HealthCare (voorheen Medical Imaging genoemd) en Non-Destructive
Testing (NDT), nam de omzet in de eerste drie kwartalen van 2001 met 7
procent toe tot 1.328 miljoen euro tegenover dezelfde periode in 2000 (1.240
miljoen euro). De EBIT nam af met 28,7 procent in vergelijking met de
uitstekende eerste negen maanden van 2000 en bedraagt nu 141,3 miljoen euro.
Voor HealthCare nam de omzet in de eerste negen maanden van het jaar toe
tegenover dezelfde periode vorig jaar, vooral onder invloed van de grotere
vraag naar hardcopy-producten en digitale oplossingen voor ziekenhuizen.
Door de economische groeivertraging en de gebeurtenissen van september in de
VS is echter ook hier recent een zekere terughoudendheid bij de klant
merkbaar.
De EBIT werd in de eerste negen maanden van dit jaar negatief beïnvloed door
de verhoogde investeringen in Onderzoek en Ontwikkeling en de gestegen
productie- en verkoopkosten. De stijging in de verkoopkosten is vooral te
wijten aan de opbouw van het verkoopnetwerk voor de digitale oplossingen.
In het kader van Agfa's strategie om, naast de radiologie, ook naar nieuwe
domeinen in de beeldvorming en het informatiebeheer voor de gezondheidszorg
uit te breiden, nam Agfa een minderheidsparticipatie in MediVision. Samen
zullen deze ondernemingen onder meer een geïntegreerd digitaal PACS-systeem
(Picture Archiving and Communication System) ontwikkelen voor oogheelkundige
toepassingen. In september kondigde Agfa aan dat het een intentieverklaring
tekende om technologiepartner Mitra over te nemen. Deze onderneming is een
toonaangevende leverancier van beeldverwerkings- en infomatiebeheersystemen
voor de gezondheidssector. Mitra heeft de laatste tien jaar reeds een
wezenlijke rol gespeeld in de ontwikkeling en het succes van Agfa's
IMPAX-systemen (PACS).
De omzet van NDT groeide zeer sterk ten opzichte van de eerste drie
kwartalen van 2000. Deze groei is enerzijds toe te schrijven aan het effect
van de overname van Krautkramer en anderzijds aan de omzetgroei die
genoteerd werd door de filmactiviteiten. Vooral in de energiesector was deze
omzetgroei opmerkelijk.
In het derde kwartaal voltooide Agfa op het gebied van non-destructive
testing twee strategische overnames. De overgenomen ondernemingen Seifert en
Pantak zijn respectievelijk in Europa en de Verenigde Staten de marktleiders
op het gebied van toepassingen voor real-time imaging.
Consumer Imaging omvat de Business Units Film, Finishing (fotopapier en
-chemicaliën), Laboratory Equipment en Consumer Digital Imaging (CDI:
digitale camera's en scanners). Het Business Segment Consumer Imaging
boekte, onder meer door de economische vertraging in de eerste negen maanden
van 2001 een omzet van 933 miljoen euro, een daling van 18,6 procent
tegenover dezelfde periode van vorig jaar. De EBIT in de eerste 9 maanden
van 2001 bedroeg 3,9 miljoen euro tegenover 92,7 miljoen euro in dezelfde
periode vorig jaar.
De omzet van de business unit CDI voor de negen eerste maanden van 2001 was
ongeveer 40 procent lager dan die van dezelfde periode vorig jaar. Tegen het
einde van het jaar zal Agfa zich uit deze markt teruggetrokken hebben. De
kosten die hiermee gepaard gaan drukten ook sterk op de EBIT van Consumer
Imaging.
Van de verschillende business units heeft Finishing het best stand gehouden,
vooral dankzij goede prestaties in Europa. De Film-business bleef echter
sterk teruglopen. Agfa heeft dit najaar met "Wal-Mart", de grootste
winkelketen ter wereld, een internationale klant binnengehaald. De eerste
filmleveringen aan deze belangrijke klant zullen in het vierde kwartaal van
2001 plaatsvinden.
De omzet van Laboratory Equipment lag in de eerste drie kwartalen
aanzienlijk lager dan die van dezelfde periode vorig jaar, waarin
uitstekende resultaten werden geboekt. Met de marktintroductie van Agfa's
digitale minilabs lijkt zich nu echter een kentering voor te doen. In de
maanden augustus en september konden we immers voor Laboratory Equipment
voor de eerste maal dit jaar de omzet van vorig jaar licht overtreffen.
Regio's
In de eerste negen maanden van 2001 stond Europa in voor 51 procent (vorig
jaar: 49,4 procent) van de groepsomzet. Het aandeel van de regio NAFTA (VS,
Canada en Mexico) bedraagt nu 28 procent (vorig jaar: 29 procent). In de
regio Azië/Oceanië en Afrika daalde de omzet met 8 procent zodat die regio
nu een aandeel heeft van 16,5 procent. Met een achteruitgang van de omzet
met 6 procent stond de Latijns-Amerikaanse regio in voor 4,7 procent van de
groepsomzet.
Vooruitzichten
Om de winstgevendheid te verbeteren heeft Agfa-Gevaert het plan Horizon
gelanceerd. De herstructureringskosten die dit meebrengt worden geschat op
550 miljoen euro. Aangezien nu geraamd wordt dat een groot deel ervan ten
laste zal vallen van het huidige boekjaar, terwijl het saldo in 2002 zal
geboekt worden, zal Agfa-Gevaert in 2001 een netto verlies lijden. De
jaarlijkse besparingen die het Horizon-plan zullen meebrengen zullen
eveneens ongeveer 550 miljoen euro bedragen. Ze zullen deels gerealiseerd
worden in 2002, een substantieel effect hebben op 2003 en hun volledige
positieve bijdrage leveren vanaf 2004.
De implementatie van het Horizon-plan is gestart. De eerste projecten die
hiertoe moeten bijdragen werden inmiddels reeds bekend gemaakt : enerzijds
de consolidatie van Agfa's grafische drukplatenproductie in Europa en de
investering van 25 miljoen euro in een nieuwe productielijn in China,
anderzijds het Genesis-project waarbij een verregaande herstructurering van
de vestigingen in de NAFTA-regio zal worden gerealiseerd. Agfa wenst de
informatie- en consultatiefase die momenteel in het hoofdkwartier in Mortsel
loopt, in de volgende weken af te ronden.
Geconsolideerde kerncijfers* eerste negen maanden 2001
in miljoen euro 2001 2000 %
9 maanden 9 maanden
Netto-omzet 3.677 3.914 -6,1
Bedrijfsresultaat 122 282 -56,7
Financieel resultaat (96) (90) -6,7
Resultaat vóór belastingen 26 192 -86,5
Resultaat na belastingen 18 124 -85,5
Aandeel in het resultaat van de (26) (5) -420,0
geassocieerde ondernemingen
Aandeel derden 1 -
Nettoresultaat (aandeel groep) (7) 119 -105,9
EBIT** 208 393 -47,1
Bruto operationele cash flow 235 400 -41,3
Netto operationele cash flow 348 340 +2,4
(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfers overeenkomstig
IAS-waarderingsregels
(**) EBIT = Bedrijfsresultaat vóór herstructureringskosten en
niet-recurrente resultaten
Over Agfa
De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in
beeldvorming. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale
systemen, in hoofdzaak bestemd voor de grafische industrie, gezondheidszorg,
non-destructive testing, micrografie en cinefilm, en consumentengerichte
desktop publishing en fotografie.
Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België, heeft ongeveer 22.000
mensen in dienst in 40 landen en heeft 120 agenten doorheen de wereld. Samen
hebben zij in 2000 een omzet van 5,260 miljard euro tot stand gebracht.
Meer informatie over Agfa en zijn producten vindt u op : www.agfa.com
Mortsel, 22 november 2001
Contactpersoon:
Christian P. Vermeulen
Director Corporate Communications
Agfa-Gevaert N.V.
tel. ++32 (0)3/444.80.00
fax ++32 (0)3/444.74.85
e-mail: christian.vermeulen.cv@belgium.agfa.com