http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=423468
---
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal Binnenhof 4 Den
Haag Directie Sociale en Institutionele Ontwikkeling DSI/MY
Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 22 november 2001 Auteur H.Y.Buijs
Kenmerk DSI/MY 508/01 Telefoon 31+(0)70 3484261
Blad /4 Fax 31+(0)70 3484883
Bijlage(n) 1 E-mail dieke.buijs@minbuza.nl
Betreft Ontvlechting SNV
C.c.
Geachte Voorzitter
Medio 1999 werd het rapport van het interdepartementaal beleidsonderzoek
'Uitzending Personeel Ontwikkelingssamenwerking' afgerond. Eén van de bij
dit onderzoek betrokken organisaties, was SNV. Met betrekking tot SNV werd
een heldere aanbeveling gedaan. Deze luidde: De ontwikkelingsorganisatie SNV
wordt volledig losgemaakt van het ministerie van Buitenlandse Zaken: aan de
bestuurlijke en financiële vervlechting tussen het ministerie van
Buitenlandse Zaken en SNV wordt een einde gemaakt. In mijn brief aan de
Kamer van 21 december 1999 ( kamerstuk 26958, nr.1), waarin ik mijn
beleidsreactie op dit IBO rapport gaf, onderschreef ik deze aanbeveling. Met
deze brief wil ik u informeren over de uitvoering van deze aanbeveling.
Sinds het verschijnen van het IBO-rapport, heeft SNV zich gebogen over een herpositionering van de organisatie, hetgeen in direct en goed overleg met ambtenaren van het ministerie geschiedde. Een van de eerste stappen die SNV gezet heeft, is het opstellen van een strategienota. In deze nota schetst SNV de toekomstige rol die zij wil spelen en de weg waarlangs aan die rol invulling zal worden gegeven. Deze nota die langs een participatieve weg tot stand is gekomen, werd door mij geaccordeerd in november 2000. In bijlage 1 worden de hoofdlijnen van de SNV strategie kort geschetst. De niche in de markt die SNV voor zichzelf ziet, is capaciteitsopbouw van lokale organisaties op meso-niveau in het Zuiden. De kaders die SNV in de strategienota schetst voor wat betreft het leveren van technische assistentie aan het bredere terrein van institutionele- en capaciteitsopbouw in het Zuiden sluiten uitstekend aan bij de kaders zoals geschetst in het Beleidskader Technische Assistentie dat ik in oktober 2000 aan de Kamer (kamerstuk 26958, nr.3)heb aangeboden.
De gerichtheid op organisatie- en institutie-versterking vormt een beleidsverandering, die recht doet aan het ownership-principe: SNV zal dan ook geen nieuwe projecten in eigen beheer meer uitvoeren.
Na het aangeven van de richting waarin SNV zich wil ontwikkelen is de
volgende stap de ontvlechting van SNV en het ministerie. Dit zal in
verschillende fasen verlopen.
De eerste fase betreft een statutaire ontvlechting, daarna zullen in een
volgende fase de financiële, materiële en personele ontvlechting vorm
moeten krijgen.
Statutaire ontvlechting
Om aan de strategienota uitvoering te kunnen geven, is het noodzakelijk dat
SNV op korte termijn statutair als onafhankelijke organisatie gaat opereren.
De strategienota vereist een andere wijze en andere organisatie van werken,
waarbij meer dan thans het geval is, de verantwoordelijkheden en het
zwaartepunt in het Zuiden komen te liggen. Tevens leidt klantgerichtheid tot
een horizontaal aansturingsmodel zodat de individuele SNV adviseur optimaal
in staat is de gevraagde dienstverlening (voor een lokale organisatie op
meso-niveau) te leveren. Dit is een wijziging ten opzichte van het
verleden. SNV heeft dit veranderingsproces reeds in gang gezet. Deze wijze
van werken en organisatie vraagt ook om een andere, flexibeler en directer
aansturing in de vorm van een directieraad en raad van toezicht. De huidige
statuten laten deze wijze van werken en een andere organisatievorm niet toe.
Deze huidige statuten voorzien voorts in sturingsmogelijkheden voor de
Minister die op gespannen voet staan met de beoogde ontvlechting. Wijziging
van deze statuten is derhalve onvermijdelijk. Deze statutaire ontvlechting
zal ingaan op 01/01/02.
Materiele, financiële en personele ontvlechting
Met een statutaire ontvlechting is een eerste en noodzakelijk stap gezet.
De volgende stap zal uit drie onderdelen bestaan. Namelijk, ontvlechting op
materieel gebied, op financieel gebied en op personeelsmatig terrein. Deze
onderdelen van de ontvlechting zullen ultimo 2002 worden voltooid
In een met SNV te treffen ontvlechtingsovereenkomst zullen afspraken gemaakt
worden over de uitwerking van deze drie ontvlechtings-operaties in het jaar
2002
Ad materiele ontvlechting
De materiële ontvlechting betreft de overdracht van vermogensbestanddelen.
De belangrijkste vermogensbestanddelen bestaan uit de eigendomsrechten op
enkele panden in het Zuiden, inventaris, apparatuur en vervoermiddelen. De
waarde hiervan zal worden vastgesteld naar de waarde van de balansdatum 31
december 2001. E.e.a. zal volgens de regelgeving van het Ministerie van
Financiën, Domeinen en in overleg met de departementale accountants dienst
worden uitgevoerd.
Ad financiële ontvlechting exploitatiekosten
Naast de ontvlechting van de vermogensbestanddelen vindt ook een
inventarisatie en toerekening plaats van kosten die betrekking hebben op de
exploitatie en nu nog door het Ministerie worden betaald ten behoeve van de
huisvesting voor de staf in Den Haag. Het betreft o.a. huur,
schoonmaakkosten, energie, telefoonkosten, kantoorkosten, etc. Deze kosten
kunnen op vrij eenvoudige wijze worden vastgesteld. Moeilijker is het om de
indirecte, meer verborgen kosten te berekenen. Hiermee worden de kosten van
de door het Departement geleverde dienstverlening aan SNV bedoeld. Het
betreffen kosten van vertaling, beveiliging, juridische ondersteuning,
salarisadministratie, visumverkrijging, bestellen van tickets,
koerierskosten, etc. De totale hiermee gemoeide kosten zullen de komende
maanden worden berekend en gecontroleerd door de accountants van SNV en het
ministerie.
Ad Personele ontvlechting.
Personele ontvlechting tenslotte zal de meeste tijd vergen. Op dit moment is
de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking de formele werkgever.
Pensioenkwesties, al dan niet terugkeer naar het ministerie van de op dit
moment bij SNV werkzame BZ ambtenaren, zijn bijvoorbeeld zaken die geregeld
moeten worden. Een en ander betekent dat SNV per 1/1/2003 de formele
werkgever van het personeel van SNV zal zijn.
Toekomstige relatie met SNV.
De toekomstige relatie tussen het ministerie en SNV zal die van
subsidiegever en subsidieontvanger zijn. SNV zal een subsidie aanvraag
indienen, die betrekking zal hebben op de integrale kosten van haar
werkzaamheden en op de eenmalige kosten van het ontvlechtingstraject zelf.
De eerste subsidiebeschikking zal een periode van vijf jaar betreffen. Na
drie jaar zal bekeken worden of en zo ja, hoe een vervolg subsidiëring eruit
zal moeten zien. Daarnaast zal SNV streven naar een toename en
diversificatie van fondsen van derden voor additionele werkzaamheden.
Hiertoe kunnen ook de ambassades gerekend worden. Gezien de unieke
dienstverlening van SNV, namelijk capaciteitsopbouw en institutionele
versterking op meso niveau ( bijv. districtsbestuur of koepelorganisaties
van NGO's) is de verwachting dat SNV ook op termijn met name in het kader
van de sectorale benadering in de 19+3 landen en in het themalandenbeleid
een belangrijke rol kan blijven spelen. Voor de komende 5 jaar is bij wijze
van overgang een generale waiver voor aanbesteding voorzien, zodat de posten
de komende periode een laagdrempelige toegang hebben tot deze additionele
dienstverlening en deze vrij eenvoudig in kunnen inhuren waar nodig. Na
afloop van deze periode zal SNV als normale marktpartner dienen te opereren.
Conclusie
Met de statutaire ontkoppeling van SNV per 01/01/02 en de overige materiele,
financiële en personele ontvlechting en ontkoppeling per 01/01/03 zal de
aanbeveling van het interdepartementaal onderzoek 'Uitzending Personeel
Ontwikkelingssamenwerking' om de ontwikkelingsorganisatie SNV volledig los
te maken van het ministerie van BZ en de huidige bestuurlijke en financiële
vervlechting tussen het ministerie en SNV te beëindigen, ten uitvoer zijn
gebracht.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking
Eveline Herfkens
Bijlage 1. Hoofdlijnen SNV Strategie
De hoofdlijnen van de SNV strategie zijn de volgende:
Centraal staan de doelstellingen van armoede vermindering en verbetering van bestuur. SNV biedt in het kader van die doelstellingen advies en expertise.
De klanten van SNV zijn intermediaire organisaties en die organisaties die zich richten op capaciteits versterking en opbouw.
Centrale werkveld van SNV is ondersteuning bij capaciteitsopbouw. Gekozen
wordt voor specialisatie op de terreinen van lokaal bestuur, beheer van
natuurlijke hulpbronnen en private sector.
Kenmerken van de dienstverlening zijn: vraaggericht, flexibel,
resultaatgericht en 'network-based'.
SNV ziet zich als een aanbieder van technische assistentie die het werk van
donoren, de private sector en lokale organisaties werkzaam op terrein van TA
aanvult.
De identiteit van SNV is die van een in Nederland gebaseerde internationale
organisatie.
Een graduele verandering in de financieringsrelatie met het ministerie
ontwikkelt zich. Onderzocht worden mogelijkheden voor diversificatie van
financieringsbronnen.
Kenmerk
Blad /1
===