Persberichten
Top 50 adverteerders slecht vindbaar in zoekmachines
's-Hertogenbosch - 22-11-2001. Traffic4u onderzocht de posities in zoekmachines van de top 50 bedrijven met de hoogste reclame uitgaven, en daaruit bleek dat 92% slecht vindbaar is. Uit onderzoek dat Multiscope in opdracht van Traffic4u uitvoerde onder haar internet panel, bleek dat 69% van de internetters niet verder dan de derde pagina in de zoekresultaten kijkt. Daaropvolgend onderzocht Traffic4u de vindbaarheid van de adverteerders, en slechts 4 van de onderzochte bedrijven stond gemiddeld op één van die eerste drie pagina's.
Zoekmachine gebruik
Omdat er in Nederland weinig tot geen onderzoek is gedaan naar het
gebruik van zoekmachines schakelde Traffic4u Multiscope in om een
breed en uitgebreid onderzoek uit te voeren onder de Nederlandse
internetters. Zoekmachines zijn hot, zo bleek dat 98% van de
internetters er gebruik van maakt en tweederde geeft minimaal 4
zoekopdrachten per week (69%). Maar internetters zijn niet geduldig,
tweevijfde (41%) kijkt niet verder dan de eerste pagina met
zoekresultaten, slechts 31% kijkt verder dan de derde pagina met
zoekresultaten.
Slecht vindbaar
Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek van Multiscope
deed Traffic4u nader onderzoek naar de vindbaarheid van bedrijven.
Onderzocht is hoe de vindbaarheid van de bedrijven is bij hun
bedrijfsnaam en 4 relevante keywords. Zo is er voor de ABN AMRO, de
Postbank en de ING Bank binnen zoekmachines (Ilse, Google,
Altavista.nl, Altavista.com, Vindex, Lycos en MSN) naast de
bedrijfsnaam op de volgende keywords gezocht: 'bank', 'verzekeringen',
'sparen' en 'beleggen'.
Opvallend is dat met name de overheidsbedrijven op internet relatief
goed vindbaar zijn. De NS en de ministeries van Defensie en Financiën
vullen de top 3 van best vindbare bedrijven. Van de biermerken is
Grolsch het beste vindbaar op voor hen relevante keywords bier,
brouwerij, pils en pilsner. Heineken is weer veel slechter vindbaar op
deze termen. Van de mobiele telefoonproviders is Telfort de best
vindbare. Daarentegen zijn de bedrijven Schwarzkopf, Zwitsal
(onderdeel Sara Lee), en Hunkemöller (onderdeel van Vendex KBB
Fashion) uitermate slecht, tot geheel niet vindbaar op internet.
Uitgebreide resultaten van dit onderzoek zijn te bekijken op
www.traffic4u.nl.
Zoekmachine slecht?
De slechte vindbaarheid van de bedrijven ligt volgens Gert-Jan
Munneke, managing partner Traffic4u BV, aan het feit dat er bij de
bouw van websites geen rekening wordt gehouden met zoekmachines. 'Er
wordt bij de bouw, terecht, veel tijd en aandacht besteed aan het
uiterlijk voor de bezoeker, waardoor bijvoorbeeld door het gebruik van
flash de website geheel onleesbaar wordt voor zoekmachines. Wij lossen
deze problemen dan op waardoor de een website wel goed leesbaar wordt
en dus beter vindbaar."
Dat het voor een organisatie van belang is om goed in een zoekmachine
te staan blijkt ook uit het onderzoek van Multiscope; 80% van de
Nederlandse internetpopulatie wijt het ontbreken van de aanbieder in
zoekresultaten aan de aanbieder en niet aan de zoekmachine.
Over Traffic4u
Traffic4u is een dynamisch en snel groeiend marketing/advies bureau
dat onder andere Search Engine Positioning, het positioneren van
bedrijven met hun producten en diensten in de zoekresultaten van
zoekmachines, verzorgd.
Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend, online onderzoeksbureau,
gespecialiseerd in online onderzoek & enquêtes, internet bereiksmeting
en internet performance scans. Het onderzoeksprogramma van Multiscope
omvat de onderwerpen communicatie & multimedia, e-commerce,
e-business, gebruikersprofielen en internet advertising.
Voor meer informatie en voor een uitgebreidere versie van de
onderzoeksresultaten:
Traffic4u, Gert-Jan Munneke (050 360 46 64) munneke@traffic4u.nl
Multiscope, Stefan Pauls (073 621 21 22) stefan@multiscope.nl