Datum: 21/11/01
Oplossing voor verkeersafwikkeling De Mosten (Hoogstraten)
In augustus 2000 kreeg de NMBS groen licht voor de aanleg van de
hogesnelheidslijn (hsl) tussen Antwerpen-Luchtbal en de Nederlandse
grens. Het Vlaams Gewest vroeg wel bijkomend overleg en een nieuwe
stedenbouwkundige aanvraag voor de verkeersafwikkeling aan het
industriegebied De Mosten in Hoogstraten. Tot 8 december loopt een
openbaar onderzoek over de bouwaanvraag die de NMBS hiervoor heeft
ingediend.
De bouwaanvraag houdt rekening met de wens dat de bedrijvenzone in het
Nederlandse Rietvelden en het Belgische De Mosten op een
gelijkwaardige wijze worden ontsloten. Bovendien voorziet de
bouwaanvraag in een aangepaste wegeninfrastructuur voor de
verkeersafwikkeling. Ze scheidt het lokale- van het industriële
wegverkeer en raakt zo weinig mogelijk de woonzone.
Op Belgisch grondgebied komt ter hoogte van het industrieterrein De
Mosten een halve zuidelijke aansluiting met de autosnelweg E19. Deze
omvat een afrit vanuit Antwerpen aan de oostzijde van de E19 en een
oprit richting Antwerpen aan de westzijde. Deze twee worden met een
brug over de E19 met elkaar verbonden. Op Nederlands grondgebied komt
ter hoogte van het industrieterrein Rietvelden een halve noordelijke
aansluiting met een afrit vanuit Breda aan de westzijde en een oprit
naar Breda aan de oostzijde.
De Belgische halve aansluiting wordt met de Nederlandse verbonden via
parallelwegen aan beide zijden van de E19. Via deze wegen kan het
vrachtverkeer ook van het ene naar het andere bedrijventerrein rijden.
De lokale wegen van De Mosten worden aangepast zodat ze gescheiden
blijven van het vrachtverkeer. De op- en afrit van de E19 aan de J.
Lijsenstraat die behouden blijft, dient dus hoofdzakelijk voor lokaal
autoverkeer wat de leefbaarheid van de woonbuurt waarborgt.
Deze bouwaanvraag behoudt het voornemen om de E19 tussen de
Krochtenstraat en de Nederlandse grens 38 meter oostelijk op te
schuiven. Dit schept de nodige ruimte voor de aanleg van de
hsl-spoorbedding en vermijdt onteigeningen op de transportzone De
Mosten. De voorgestelde oplossing voor de verkeersafwikkeling vergt
geen extra onteigeningen van woningen.
De NMBS hoopt in april 2002 van start te gaan met de werkzaamheden in
Hoogstraten. Tijdens de verwezenlijking van het project blijven de
woningen- en bedrijven zoveel mogelijk bereikbaar en zorgt de NMBS
voor de nodige werfcommunicatie.
© 2001 NMBS