NMBS

Datum: 21/11/01

Oplossing voor verkeersafwikkeling De Mosten (Hoogstraten)

In augustus 2000 kreeg de NMBS groen licht voor de aanleg van de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Antwerpen-Luchtbal en de Nederlandse grens. Het Vlaams Gewest vroeg wel bijkomend overleg en een nieuwe stedenbouwkundige aanvraag voor de verkeersafwikkeling aan het industriegebied De Mosten in Hoogstraten. Tot 8 december loopt een openbaar onderzoek over de bouwaanvraag die de NMBS hiervoor heeft ingediend.

De bouwaanvraag houdt rekening met de wens dat de bedrijvenzone in het Nederlandse Rietvelden en het Belgische De Mosten op een gelijkwaardige wijze worden ontsloten. Bovendien voorziet de bouwaanvraag in een aangepaste wegeninfrastructuur voor de verkeersafwikkeling. Ze scheidt het lokale- van het industriële wegverkeer en raakt zo weinig mogelijk de woonzone.

Op Belgisch grondgebied komt ter hoogte van het industrieterrein De Mosten een halve zuidelijke aansluiting met de autosnelweg E19. Deze omvat een afrit vanuit Antwerpen aan de oostzijde van de E19 en een oprit richting Antwerpen aan de westzijde. Deze twee worden met een brug over de E19 met elkaar verbonden. Op Nederlands grondgebied komt ter hoogte van het industrieterrein Rietvelden een halve noordelijke aansluiting met een afrit vanuit Breda aan de westzijde en een oprit naar Breda aan de oostzijde.

De Belgische halve aansluiting wordt met de Nederlandse verbonden via parallelwegen aan beide zijden van de E19. Via deze wegen kan het vrachtverkeer ook van het ene naar het andere bedrijventerrein rijden. De lokale wegen van De Mosten worden aangepast zodat ze gescheiden blijven van het vrachtverkeer. De op- en afrit van de E19 aan de J. Lijsenstraat die behouden blijft, dient dus hoofdzakelijk voor lokaal autoverkeer wat de leefbaarheid van de woonbuurt waarborgt.

Deze bouwaanvraag behoudt het voornemen om de E19 tussen de Krochtenstraat en de Nederlandse grens 38 meter oostelijk op te schuiven. Dit schept de nodige ruimte voor de aanleg van de hsl-spoorbedding en vermijdt onteigeningen op de transportzone De Mosten. De voorgestelde oplossing voor de verkeersafwikkeling vergt geen extra onteigeningen van woningen.

De NMBS hoopt in april 2002 van start te gaan met de werkzaamheden in Hoogstraten. Tijdens de verwezenlijking van het project blijven de woningen- en bedrijven zoveel mogelijk bereikbaar en zorgt de NMBS voor de nodige werfcommunicatie.

© 2001 NMBS