International Documentary Filmfestival Amsterdam

Press releases

STARTUP.COM opent IDFA 2001

Van 22 november tot en met 2 december 2001 vindt het veertiende International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) plaats. IDFA vertoont ruim 200 documentaires uit binnen- en buitenland. Openingsfilm is STARTUP.COM (USA, C. Hegedus en J. Noujaim). Kim Longinotto presenteert haar top-10 van favoriete documentaires. Daarnaast is een programma gewijd aan de Chinese documentaire en vindt er een uitgebreid retrospectief plaats van de gebroeders Maysles. Opvallend is, dat er tijdens IDFA 2001 een groot aantal resultaten uit het Jan Vrijman Fonds (het fonds dat documentaireprojecten uit ontwikkelingslanden ondersteunt) te zien zal zijn. Ten opzichte van voorgaande jaren is het festival een weekend langer: 1 en 2 december. Hierin worden festivalhits en prijswinnaars herhaald.

STARTUP.COM (USA, 2001) zal het veertiende IDFA op 22 november openen. De film draaide eerder succesvol in de Amerikaanse bioscopen en vertelt het verhaal van twee studievrienden die een internetbedrijf starten. Wanneer slechte tijden aanbreken raakt ook hun vriendschap in gevaar. Chris Hegedus maakte eerder, samen met D.A. Pennebaker, documentaires als THE WAR ROOM (1993) en MOON OVER BROADWAY (1997).

De laatste jaren is Kim Longinotto (Engeland, 1952) prominent aanwezig geweest tijdens IDFA. Met DIVORCE IRANIAN STYLE (1998) GAEA GIRLS (2000) en nu RUNAWAY (2001) heeft Longinotto bewezen door te kunnen dringen in instituties in de niet-westerse wereld en zo een beeld te schetsen van aparte (sub)culturen. Voor IDFA aanleiding Kim Longinotto te vragen haar persoonlijke Top-10 van documentaires tijdens het festival te presenteren. RUNAWAY dingt mee naar de VPRO Joris Ivens Award.

Naast de vaste programma-onderdelen en de Top-10 is er een landenthema gewijd aan China. In dit programma 'Made in China' zijn circa tien recente documentaires uit de Volksrepubliek China maar ook uit Taiwan en Hong Kong opgenomen. Verder vertoont IDFA een retrospectief van twee pioniers van de direct cinema, Albert en David Maysles. De Amerikaanse gebroeders Maysles maakten vanaf de jaren '60 diverse portretten van wereldberoemde sterren als Marlon Brando, The Rolling Stones en The Beatles. Aanleiding voor het retrospectief is de uitbreng van een nieuwe digitale kopie van GIMME SHELTER (1970), een registratie van een berucht concert van de Rolling Stones uit 1969 waar de Hells Angels ingezet werden als bewaking en waarbij in een grimmige sfeer een fan om het leven komt. Andere bekende titels zijn SALESMAN (1969), GREY GARDENS (1976) en CRISTO IN PARIS (1990) waarmee de Maysles in 1990 de VPRO Joris Ivens Award wonnen.