Consumentenbond

HetNet-advertentie misleidt internetters
22 november 2001

"20% korting op internettikken bij HetNet" wekt bij veel consumenten de suggestie dat ze bij deze internetprovider 20% goedkoper uit zijn dan bij andere providers.

Dat blijkt uit onze stelling: "Als ik de advertentietekst '20% korting op internettikken bij HetNet' lees, denk ik 20% goedkoper uit te zijn als ik via HetNet internet op ga". 70% van de stemmers gaf aan dit inderdaad te denken.

De Consumentenbond vindt de handelwijze van HetNet slecht omdat veel mensen deze tekst zo interpreteren, terwijl de 20% korting slechts in specifieke gevallen geldt. Het gros van de internetgebruikers heeft voordeelnummers ingesteld of maakt gebruik van een BelPlus-abonnement. Dan is de korting bij HetNet ineens veel minder dan 20%. Veel consumenten klaagden dan ook bij de Consumentenbond over de in hun ogen misleidende advertentie.

De Consumentenbond heeft hierover begin november een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Op 8 december neemt die de klacht in behandeling. De Bond vindt het teleurstellend dat HetNet veel nieuwe klanten binnenhaalt met een actie die geen recht doet aan de waarheid.