HetNet-advertentie misleidt internetters
22 november 2001
"20% korting op internettikken bij HetNet" wekt bij veel consumenten
de suggestie dat ze bij deze internetprovider 20% goedkoper uit zijn
dan bij andere providers.
Dat blijkt uit onze stelling: "Als ik de advertentietekst '20% korting
op internettikken bij HetNet' lees, denk ik 20% goedkoper uit te zijn
als ik via HetNet internet op ga". 70% van de stemmers gaf aan dit
inderdaad te denken.
De Consumentenbond vindt de handelwijze van HetNet slecht omdat veel
mensen deze tekst zo interpreteren, terwijl de 20% korting slechts in
specifieke gevallen geldt. Het gros van de internetgebruikers heeft
voordeelnummers ingesteld of maakt gebruik van een BelPlus-abonnement.
Dan is de korting bij HetNet ineens veel minder dan 20%. Veel
consumenten klaagden dan ook bij de Consumentenbond over de in hun
ogen misleidende advertentie.
De Consumentenbond heeft hierover begin november een klacht ingediend
bij de Reclame Code Commissie. Op 8 december neemt die de klacht in
behandeling. De Bond vindt het teleurstellend dat HetNet veel nieuwe
klanten binnenhaalt met een actie die geen recht doet aan de waarheid.
Consumentenbond