Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de
gemeente Zeist.
De raad besloot
Voor de raadsvergadering van 26 november jl. waren vier voorstellen
ter bespreking geagendeerd.
Vergoeding fractieassistenten
Ter bespreking lag voor een voorstel om de Regeling fractieassistentie
te wijzigen en wel in die zin, dat aan de fractieassistenten een
periodieke vergoeding wordt toegekend.
Iedere fractie kan twee niet-raadsleden als fractieassistent
voordragen. Als fractieassistent kunnen personen optreden, van wie de
namen voorkomen op de lijst van kandidaten voor de laatstgehouden
raadsverkiezingen. De fractieassistenten kunnen in een
commissievergadering optreden en aan de discussie deelnemen. Tot nu
toe werd voor deze werkzaamheden geen vergoeding gegeven.
De raad besloot om de fractieassistenten voortaan met terugwerkende
kracht tot 1 januari jl. een vergoeding voor hun inspanningen te
verstrekken. De vergoeding komt overeen met de maximale fiscale
vrijstelling voor vrijwilligers.
De fractie van de SP stemde tegen het voorstel, omdat zij tegenstander
is van betaling van vergoedingen voor het verrichten van raadswerk.
Beschikbaar stellen budget voor het begrotingsjaar 2002 ten behoeve
van de inzet van externe ondersteuning openbaar primair onderwijs.
In januari jl. stelde de raad een plan van aanpak vast ten behoeve van
de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs. Om dit plan van
aanpak te kunnen realiseren is voor het jaar 2002 nog een bedrag van
in totaal 215.000,-- ( 97.562,75) nodig voor de inzet van externe
ondersteuning. De raad besloot dit bedrag beschikbaar te stellen.
De fractie van de SP legde een stemverklaring af, waarin zij zich
uitsprak tegen de hoogte van de vergoeding aan de externe
projectmedewerker.
De heer Van Gemeren (D66) stemde tegen het voorstel in verband met de
daarmee gemoeide financiën.
Storting gemeentelijk aandeel in het BOR-fonds
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft met de regio (de
provincie, de stad Utrecht en de in het BRU samenwerkende gemeenten)
een 'Bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief Regio Utrecht'
gesloten.
Een van de elementen van de overeenkomst is de instelling van een
regionaal mobiliteitsfonds. Uit dit mobiliteitsfonds worden projecten
betaald, die de mobiliteit in de regio bevorderen.
Het mobiliteitsfonds wordt voor 50 % gevuld door het rijk en voor de
andere 50 % door de partij onder wiens verantwoordelijkheid het
project wordt gerealiseerd. De rente over het in het fonds gestorte
totaalbedrag (zowel het rijksdeel als het door de gemeente gestorte
deel) wordt aan het fonds toegevoegd en komt ten gunste van de
gemeente, die het project gaat realiseren. Met de minister is de
afspraak gemaakt om het fonds voor 1 december te vullen.
Zeist heeft drie projecten aangemeld, t.w. de capaciteitsvergroting
Krakelingweg, de HOV Uithof - Zeist en (samen met de gemeente
Driebergen-Rijsenburg) het OV-knooppunt Driebergen-Zeist.
Het gemeentelijk aandeel in de kosten van deze projecten bedraagt 9,25
( 4,2) miljoen.
De raad besloot om het bedrag in het fonds te storten. In de loop van
2002 worden de inhoudelijke besluiten over deze projecten genomen.
De fractie van D66 stemde tegen het voorstel om de storting te doen
van het project Krakelingweg, omdat - aldus de fractie - je voor je
het weet een weg door het bos hebt.
Planschade artikel 49 WRO
De raad besloot op advies van de raadscommissie voor de bezwaar-en
beroepschriften een bezwaarschrift, gericht tegen een eerder
raadsbesluit om een verzoek om planschadevergoeding ex artikel 49 WRO
wegens vervallen bouwmogelijkheden aan de Tolhuizerlaan/Paltzerweg af
te wijzen, ongegrond te verklaren.
De raad nam zonder deze onderwerpen in de raadsvergadering te
bespreken onder meer ook nog een besluiten over:
Uniforme voorrang langzaam verkeer op rotondes
In het Startprogramma Duurzaam Veilig zijn afspraken gemaakt, dat op
rotondes wordt gestreefd naar een uniforme voorrangssituatie voor het
langzaam verkeer. Dit betekent concreet dat langzaam verkeer op
rotondes binnen de bebouwde kom voorrang krijgt op het afslaande
gemotoriseerd verkeer.
Binnen de bebouwde kom van de gemeente Zeist zijn drie rotondes
gesitueerd, die niet voldoen aan de uniforme regels. Het gaat daarbij
om de rotondes:
· Koelaan-Blikkenburgerlaan
· De Dreef- Oude Arnhemseweg - Laan van Vollenhove
· Boulevard-Lindenlaan.
Voor deze rotondes geldt daarnaast, dat op de aanliggende wegvakken,
die in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) zijn
aangeduid als verblijfsgebied een uitritconstructie als toegangspoort
gerealiseerd zou moeten worden, t.w. de locaties Blikkenburgerlaan,
Koelaan (noordzijde), Oude Arnhemseweg en Lindenlaan (twee zijden).
De raad besloot gelden beschikbaar te stellen om deze rotondes aan te
kunnen passen en de toegangspoorten aan te kunnen brengen.
Aanpassen verordeningen aan euro
In verband met de invoering van de euro werd ook ingestemd met een
voorstel om in alle verordeningen, waar dit nodig is, de
guldenbedragen om te rekenen naar eurobedragen en het woord "gulden"
te vervangen door "euro".
Vaststelling laag- en basistariefzone betaald parkeren
In de loop van 2001 is besloten tot vervanging van parkeerapparatuur.
Uitvoering van dit besluit brengt met zich mee, dat bepaalde
weggedeelten waar de parkeerplaatsen waren voorzien van individuele
parkeermeters nu worden voorzien van parkeerautomaten. Dit geldt
ondermeer voor de Slotlaan (het gedeelte tussen de 1e en 2e Hogeweg en
het gemeentehuis) en voor de Montaubanstraat. De grens van laagtarief-
en basistariefzône loopt dwars door zowel het genoemde gedeelte van de
Slotlaan als de Montaubanstraat. Of geparkeerd wordt in de
laagtariefzône of de basistariefzône is op de meters aangegeven. Bij
het plaatsen van de meer centraal gelegen apparatuur is deze scheiding
niet duidelijk aan te geven, waardoor de kans bestaat dat geparkeerd
wordt in de laagtariefzône, terwijl er een kaartje wordt gekocht bij
de parkeerautomaat in de basistariefzône en omgekeerd. Besloten werd
daaromom zowel het genoemde gedeelte van de Slotlaan als de
Montaubanstraat in zijn geheel binnen dezelfde laagtariefzône te laten
vallen.
Verbeteren doorstroming OV Heuvelrug
In het kader van de verbetering van de doorstroming van het openbaar
vervoer op de Utrechtse Heuvelrug worden vanaf Zeist tot Leersum
aanpassingen aan de N 225 voorgesteld, variërend van het verbeteren
van verkeerslichtenregelingen tot aanpassingen aan de weg. In Zeist
gaat het om een verlenging van de rechtsafstrook op de Driebergseweg
naar de Odijkerweg ter hoogte van het station Driebergen-Zeist. De
raad stelde voor dit project een bedrag van 596.000,-- beschikbaar.
Laatste kans inschrijving bijeenkomst voor
sportverenigingen op 13 december a.s.
Op donderdag 13 december a.s. van 20.00 uur tot 22.00 uur organiseert
de gemeente een bijeenkomst voor alle sportverenigingen in Zeist. De
bijeenkomst wordt voorgezeten door de wethouder voor sport &
recreatie, Thomas Swart, en vindt plaats in de raadszaal van het
gemeentehuis aan Het Rond 1. Tijdens de bijeenkomst presenteert de NKS
de uitkomsten van de enquête die onder de verenigingen is gehouden en
een advies aan de gemeente over de invulling van
verenigingsondersteuning in Zeist. Daarna is er gelegenheid om op de
presentatie te reageren. Alle sportverenigingen (bestuurders en leden)
zijn van harte uitgenodigd om bij de bijeenkomst aanwezig te zijn en
kunnen zich nog tot uiterlijk 10 december a.s. opgeven.
De gemeente heeft dit jaar een onderzoek laten doen onder alle (bij de
gemeente bekende) sportverenigingen in Zeist. Het doel van het
onderzoek was om in kaart te brengen welke problemen en wensen
verenigingen hebben en op welke terreinen er behoefte is aan
ondersteuning door de gemeente. Het onderzoek is uitgevoerd door de
NKS en bestond uit een schriftelijke enquête die aan alle verenigingen
is gestuurd, gevolgd door een interview met 15 verenigingen. Veel
verenigingen hebben aan het onderzoek meegewerkt en de uitkomsten zijn
door de NKS verwerkt in een advies aan de gemeente voor
verenigingsondersteuning in Zeist.
Op 8 november jl. heeft de wethouder voor sport & recreatie, Thomas
Swart, middels een brief alle bij de gemeente bekende
sportverenigingen in Zeist uitgenodigd om aanwezig te zijn bij een
sportbijeenkomst op 13 december a.s. Het programma van de bijeenkomst
is als volgt:
1. Opening van de bijeenkomst door wethouder Thomas Swart
2. Bedanken van de externe leden van de begeleidingscommissie voor de
sportenquête
(mw. O. Bouwman, dhr. A. Steensma, dhr. J. Veerkamp)
3. Presentatie van de resultaten van het onderzoek en het advies aan
de gemeente door de NKS
4. Gelegenheid voor reacties op de presentatie van de NKS
5. Sluiting van de bijeenkomst
Tijdens de sportbijeenkomst zal de NKS de resultaten van het onderzoek
toelichten en het advies aan de gemeente presenteren. Vervolgens is er
gelegenheid om op het advies van de NKS te reageren. Verenigingen
kunnen dus aangeven of hun bijdrage aan het onderzoek goed
geïnterpreteerd is en wat volgens de vereniging belangrijke punten
zijn voor verenigingsondersteuning in Zeist.
Op basis van het advies van de NKS en de reacties van verenigingen
tijdens de bijeenkomst, zal de gemeente zich vervolgens beraden over
het concretiseren van de plannen voor verenigingsondersteuning. Het is
dus van belang dat ook de mening van uw vereniging wordt gehoord! Als
uw vereniging per ongeluk geen uitnodiging heeft ontvangen en u wilt
wel aanwezig zijn, bel dan de gemeente Zeist voor een
aanmeldingsformulier sportbijeenkomst.
Gemeente Zeist
M. van Otterloo (afdeling Beleid)
telefoon (030) 6987327; fax (030) 6914944
Handhaving in combinatie met voorlichting
Intensieve verkeerscontroles op N224
Op maandag 10 december wordt het startsein gegeven voor een
verkeerscampagne op de N224. Gedurende een jaar gaan medewerkers van
het Regionaal Handhavingsproject Verkeer Onder Controle van de Politie
Regio Utrecht, intensief controleren op snelheid en verkeersgevaarlijk
gedrag. De campagne vindt plaats in samenwerking met de gemeenten
Zeist, Woudenberg en Renswoude, 3VO en de provincie Utrecht.
Op de N224, die in Zeist begint en via Woudenberg en Scherpenzeel
doorloopt tot in Renswoude, vinden extra controles plaats met onder
meer onopvallende radarwagens, laserguns en motorrijders. Deze
controles komen boven op de reguliere controles van de
politiedistricten.
Minder verkeersslachtoffers
Het doel van de intensivering van verkeerscontroles op de N224 is om
het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. In de afgelopen vijf
jaren zijn op de N224 veel ongelukken gebeurd. Dat resulteerde in zes
doden, 39 ziekenhuisopnamen en 127 gewonden. De meeste ongelukken
waren te wijten aan te hoge snelheid en te weinig afstand houden.
Voorlichting
De verkeerscampagne gaat gepaard met voorlichtingsactiviteiten om de
weggebruikers attent te maken op de intensievere verkeerscontroles.
Tijdens de duur van het project komen borden langs de kant van de weg,
wordt de media verzocht melding te maken van de actie en
controleresultaten en trachten medewerkers van
verkeersveiligheidsorganisatie 3VO waar mogelijk de weggebruikers,
inwoners van betreffende gemeenten en bezoekers van instellingen zoals
het KNVB-centrum en (in de zomer) het Henschotermeer te benaderen met
stickers en folders.
Het Regionaal Handhavingsproject Verkeer Onder Controle heeft in de
provincie meer wegen waarop intensiever gecontroleerd wordt op het
verkeersgedrag van de weggebruiker. Dit gebeurt momenteel onder meer
op de N221 (Baarn-Amersfoort), N225 (Driebergen-Rhenen), N237
(Utrecht-Amersfoort), N417 (Utrecht-Hilversum) en de Soestdijkseweg in
De Bilt.
Commissievergaderingen
Commissie : Bestuur, Economische Zaken en Regio
Vergaderdatum : donderdag 6 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2, gemeentehuis
Secretaris : dhr. Hoekstra
Ter bespreking: derde bestuursrapportage 2001; Vaststellen
begrotingswijzigingen; Verdaging besluitvormingstermijn bezwaarschrift
voorbereidingsbesluit Harlanterrein en delegeren voorbereidende
handelingen beslissingen op bezwaar en beroep; Beleidskader
Internationale Samenwerking; Tijdelijke referendumwet;
commissieplanningen 1ste kwartaal 2002.
Commissie : Stads-wijkbeheer, Sport, Landschap en Begroting
Vergaderdatum : 10 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : kamer 2, gemeentehuis
Secretaris : dhr. P.Kruijs
Voorstellen om advies: Evaluatie gemeentelijk afvalstoffenplan (GAP-2)
en aanbevelingen GAP 3; Bedrijfsplan Sport en Recreatie 2002-2006;
Bedrijfsplan zwembad Dijnselburg; commissieplanningen 1ste kwartaal
2002; Derde Bestuursrapportage 2001; Definitief voorstel
Herinrichtingsplan Den Dolder; Gemeentelijke samenwerking inzake
aansturing en financiering educatie 2002; Vaststelling Programma en
Overzicht 2002 voor de investeringen in de voorzieningen huisvesting
onderwijs; Beleidsplan Werk en Inkomen; Aanbieding exploitatie en
kredietaanvraag Cornelis Vlotlaan;
Ter kennisneming (stukken ter inzage): Liquiditeitspositie over het
derde kwartaal 2001; B&W-besluit d.d. 20 november 2001 inzake
diepte-analyse begrotingsscan.
Commissie : Verkeer en Vervoer, Milieu c.a.
Vergaderdatum : 11 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : kamer 0.2
Voorzitter : dhr. De Ligt
Secretaris : dhr. J. Hermes
Voorstellen om advies: definitief voorstel Herinrichtingplan Den
Dolder; Derde Burap 2001; Ontwerpjaarrekening 2000, 1e
begrotingswijziging 2001 en ontwerpbegroting 2002 van de
gemeenschappelijke regeling vuilstort Maarsbergen; Parkeerapparatuur
Steynlaan.
Ter kennisneming (stukken ter inzage): Voortgangsrapportage
woningbouwprojecten 2001-1; Leveringsvoorwaarden
parkeerautomaten/-meters.
De agenda's van de commissievergaderingen Bestuur, Economische zaken
en Regio (15 nov.) en Stads- en wijkbeheer, Sport, Landschap en
Begrotingszaken (19 nov.) worden volgende week op deze pagina
gepubliceerd.
Commissievergaderingen zijn openbaar. De volledige agenda's met
bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de
Publiekshal.
Inspreken
1. Personen, die geen lid zijn, worden in een open-bare vergadering
van de commissies in de gelegenheid gesteld het woord te voeren
over onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit
minimaal 2 werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de
voorzitter kenbaar te maken.
2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt
stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde
spreekrecht gebruik wenst (wen-sen) te maken (afzonderlijk) in de
gelegen-heid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het
spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar
ge-steld.
3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en
voorafgaand aan de beraadslagingen in tweede termijn worden
insprekers in de gelegenheid gesteld kort op vragen en/of
mededelingen vanuit de commissie te reageren. Hiervoor wordt per
persoon maximaal 1 minuut beschikbaar gesteld.
4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 af
te wijken indien dit van belang is voor het goede verloop van de
vergadering.
Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk
twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. 030 6987223.
Extra koopavonden
Op 4 en 20 december a.s. zijn er extra koopavonden in Zeist. Op deze
dagen geldt betaald parkeren van 9.00 tot 21.00 uur.
Publiekshal beperkt geopend tussen 24 december 2001 en 2 januari 2002
* Vanaf maandag 24 december 2001 tot en met 1 januari 2002 is de
gemeente gesloten.
* Maandag 24 december en maandag 31 december
Op maandag 24 december en maandag 31 december kunt u tussen 09.00
- 11.00 uur uitsluitend voor aangifte van geboorte en overlijden
terecht in de Publiekshal.
* Donderdag 27 december 2001
Alleen op donderdag 27 december kunt u tussen 10.00 - 14.00 uur
terecht in de Publiekshal voor alle diensten die daar worden
aangeboden.
* Met betrekking tot de dienstverlening van de afdeling Sociale
Zaken geldt op 27 december het volgende:
Voor voorschotten is er een inloopspreekuur van 10.00-12.00 uur in
de Publiekshal.
* Op woensdag 2 januari 2002 kunt u vanaf 10.30 uur weer terecht
voor alle gemeentelijke diensten.
Vernieuwde gemeentelijke verordeningen
Uitgangspunt voor de opzet en vormgeving van de gemeentelijke
administratieve organisatie is het formele kader. Dit wordt gevormd
door wettelijke voorschriften, met name de gemeentelijke
comptabiliteitsvoorschriften en de gemeentelijke verordeningen. De
vigerende verordeningen waren onder meer als gevolg van
organisatieveranderingen niet meer actueel. Thans zijn deze
verordeningen vernieuwd.
De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 26 november jl. de
volgende verordening vastgesteld, die met ingang van 1 januari
aanstaande in werking zal treden.
* De Verordening op het financieel beheer;
* De Verordening op de commissie onderzoek gemeenterekening;
* De Verordening voor de controle op de administratie en op het
beheer van vermogenswaarden van de algemene dienst;
* Het Treasurystatuut.
De verordeningen liggen vanaf de dag van deze publicatie gedurende één
maand ter inzage bij de
Publiekshal aan de Slotlaan 20.
Voorbereidingsbesluit
Bij besluit van 26 november 2001 heeft de gemeenteraad van Zeist
verklaard dat een bestemmings-plan wordt voorbereid
(voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening) voor de percelen: kadastraal bekend Gemeente
Zeist, sectie A, nrs. 3172, 3252, 3253, 3521, 3751 en 3752
(Woonwagencentrum Beukbergen ca.), zulks tevens met bepaling, dat het
verboden is om zonder of in afwijking van een schriftelijk (aanleg)
vergunning van burgemeester en wethouders, op de voorgenoemde gronden
de navolgende werken en/of werkzaamheden uit te voeren of te doen
uitvoeren.
1. het aanleggen, verbreden of verharden van paden/ wegen of
parkeergelegenheden;
2. het aanbrengen van oppervlakteverhardingen, anders dan genoemd
onder 1;
3. het vellen, rooien of verwijderen van houtgewassen, anders dan bij
wijze van verzorging, voor zover niet reeds geregeld door de
Boswet of een regeling krachtens deze wet;
4. het afgraven, vergraven, verlagen, ophogen of egaliseren van de
bodem;
5. het aanleggen of inrichten van baad- of speelvijvers;
6. het aanleggen van onder- en/ of bovengrondse transport-, energie-,
of telecommunicatieleidingen, en daarmee verband houdende
constructies en/ of installaties, een en ander met dien verstande
dat genoemd verbod niet van toepassing is op werken en/ of
werkzaamheden die:
a. noodzakelijk zijn voor het normale onderhoud van de gronden;
b. noodzakelijk zijn voor de realisering van een bouwwerk waarvoor de
aanvraag tot bouwver-gunning is gehonoreerd;
c. reeds in uitvoering zijn op het tijdstip van het in werking treden
van dit besluit.
Het voorbereidingsbesluit en de daarbij behorende tekening nummer RB
2001/1 liggen vanaf 5 december 2001 voor een ieder ter inzage in de
publieksbalie van het gemeentehuis aan de Slotlaan 20 te Zeist en wel
op ieder werkdag. Het voorbereidingsbesluit treedt in werking op 5
december 2001.
Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen 6 weken, ingaande de
dag na deze publicatie, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de
gemeenteraad, postbus 513, 3700 AM Zeist.