Consumentenbond

Bond pleit voor consumentgerichte kabelmarkt
De Consumentenbond heeft (nogmaals) het consumentonvriendelijke gedrag van kabelbedrijven onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer. Dat gebeurt in het kader van de actie 'Maak kiezen mogelijk!' die de Bond 24 november is gestart. De Tweede Kamer debatteert vanavond, 26 november, over wetgeving met betrekking tot media, waaronder de kabel.

Consumenten willen glasheldere informatie, ze willen kunnen kiezen, waar voor hun geld krijgen en vragen, opmerkingen en klachten kwijt kunnen en daar antwoord op krijgen. Een aantal kabelbedrijven voldoet regelmatig niet aan deze consumenteneisen. De Consumentenbond wil daarom dat de overheid ingrijpt.

Klanten van kabelaars hebben vaak te maken met onnodige problemen: het tv-signaal voldoet vaak niet aan de norm, telefoonwachttijden van een half uur of langer zijn geen uitzondering of er wordt helemaal niet opgenomen, internetverbindingen zijn traag of komen niet tot stand, of consumenten worden zomaar afgesloten zonder dat ze daarom gevraagd hebben.

De Consumentenbond heeft de kabelbedrijven de afgelopen jaren onafgebroken aangesproken op hun gedrag, maar niets leidt tot echte verbeteringen. De kabelbedrijven hoeven dat ook niet, want hun klanten kunnen niet overstappen naar een bedrijf dat het beter doet. De Bond vindt dat het nu tijd is dat de overheid ervoor zorgt dat aanbieders zich consumentvriendelijker gaan gedragen.

Er moet duidelijk toezicht komen op de kabelmarkt. Het huidige toezicht is te versnipperd over verschillende instanties. Er is geen consistent beleid, wat ervoor zorgt dat de markt verstikt. Het wordt tijd voor een toezichthouder met tanden, één die kan ingrijpen als dat nodig is. Er is nu geen enkele instantie die kabelbedrijven kan verplichten zich netjes te gedragen tegenover consumenten. Het wordt tijd dat consumenten aangeboden krijgen wat hen beloofd is.