Gemeente Enkhuizen

PERSBERICHT

Gemeente Enkhuizen

Publiekszaken/Communicatie
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen

Telefoon (0228) 360 155 / 06 22 56 04 73
Fax (0228) 360 107
E-mail communicatie@enkhuizen.nl

datum: 23 november 2001

Uitnodiging inwonersbijeenkomst `Gaan voor veilig uitgaan'

maandagavond 26 november a.s. van 20.00 tot uiterlijk 22.00 uur vindt in hotel-restaurant `Het Wapen van Enkhuizen', Breedstraat 59 een voorlichtingsbijeenkomst plaats voor inwoners betreffende het project `Gaan voor veilig uitgaan'.

Het ligt in de bedoeling van de gemeente om binnenkort voor een half jaar een proef te starten met nieuwe zogenoemde `glijdende sluitingstijden' voor de weekenden. Dit betekent dat cafés en disco's die deelnemen aan de proef om 2.00 uur hun deuren sluiten voor nieuwe bezoekers. Daarna kunnen ze openblijven tot uiterlijk 5.30 uur. Het beoogde effect is dat bezoekers minder massaal op straat en meer gespreid, dus rustiger en veiliger naar huis gaan. In andere gemeenten zijn hier positieve ervaringen mee opgedaan.

Om aan deze proef te kunnen deelnemen dienen de betrokken horecaondernemingen te voldoen aan een aantal voorwaarden. Daarbij valt te denken aan toezicht op het gedrag van bezoekers door eigen portiers en huisregels. Deze en andere voorwaarden liggen vast in een voor de duur van de proef door de ondernemers aan te vragen nieuwe exploitatievergunning.

Ook wordt overwogen om tijdens de duur van de proef enige aanpassingen aan de Kaasmarkt te laten plaatsvinden. Hierbij valt de denken aan aanpassingen ten behoeve van de doorstroom van het verkeer, het tegengaan van geluidsoverlast en het verbeteren van de verlichting. In eerste instantie wordt gezocht naar een aanpassing op de korte termijn.

Deze proeft valt binnen het project `Gaan voor veilig uitgaan'. Hiermee wil de gemeente de woon-, leef- en uitgaansituatie in de weekenden verbeteren. Het gaat om een nieuwe en nauwe vorm van samenwerking tussen gemeente, politie, Openbaar Ministerie en betrokken horecaondernemers Maar ook inwoners zijn gesprekspartner in dit project. Om inwoners nader te informeren en reacties te inventariseren is een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd op maandag 26 november 2001.

Bij deze bijeenkomst is aanwezig namens de politie, groepschef H. Sijm en namens de gemeente Enkhuizen burgemeester S.P.M. de Vreeze en de heren T. Terbrack (extern projectleider) en H.P. de Vries (horecacoördinator).

Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met:

Gerda de Jong (0228) 360117
Medewerker Publiekszaken/Communicatie