PERSBERICHT
Gemeente Enkhuizen
Publiekszaken/Communicatie
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
Telefoon (0228) 360 155 / 06 22 56 04 73
Fax (0228) 360 107
E-mail communicatie@enkhuizen.nl
datum: 23 november 2001
Uitnodiging inwonersbijeenkomst `Gaan voor veilig uitgaan'
maandagavond 26 november a.s. van 20.00 tot uiterlijk 22.00 uur vindt
in hotel-restaurant `Het Wapen van Enkhuizen', Breedstraat 59 een
voorlichtingsbijeenkomst plaats voor inwoners betreffende het project
`Gaan voor veilig uitgaan'.
Het ligt in de bedoeling van de gemeente om binnenkort voor een half
jaar een proef te starten met nieuwe zogenoemde `glijdende
sluitingstijden' voor de weekenden. Dit betekent dat cafés en disco's
die deelnemen aan de proef om 2.00 uur hun deuren sluiten voor nieuwe
bezoekers. Daarna kunnen ze openblijven tot uiterlijk 5.30 uur. Het
beoogde effect is dat bezoekers minder massaal op straat en meer
gespreid, dus rustiger en veiliger naar huis gaan. In andere gemeenten
zijn hier positieve ervaringen mee opgedaan.
Om aan deze proef te kunnen deelnemen dienen de betrokken
horecaondernemingen te voldoen aan een aantal voorwaarden. Daarbij
valt te denken aan toezicht op het gedrag van bezoekers door eigen
portiers en huisregels. Deze en andere voorwaarden liggen vast in een
voor de duur van de proef door de ondernemers aan te vragen nieuwe
exploitatievergunning.
Ook wordt overwogen om tijdens de duur van de proef enige aanpassingen
aan de Kaasmarkt te laten plaatsvinden. Hierbij valt de denken aan
aanpassingen ten behoeve van de doorstroom van het verkeer, het
tegengaan van geluidsoverlast en het verbeteren van de verlichting. In
eerste instantie wordt gezocht naar een aanpassing op de korte
termijn.
Deze proeft valt binnen het project `Gaan voor veilig uitgaan'.
Hiermee wil de gemeente de woon-, leef- en uitgaansituatie in de
weekenden verbeteren. Het gaat om een nieuwe en nauwe vorm van
samenwerking tussen gemeente, politie, Openbaar Ministerie en
betrokken horecaondernemers Maar ook inwoners zijn gesprekspartner in
dit project. Om inwoners nader te informeren en reacties te
inventariseren is een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd op
maandag 26 november 2001.
Bij deze bijeenkomst is aanwezig namens de politie, groepschef H. Sijm
en namens de gemeente Enkhuizen burgemeester S.P.M. de Vreeze en de
heren T. Terbrack (extern projectleider) en H.P. de Vries
(horecacoördinator).
Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met:
Gerda de Jong (0228) 360117
Medewerker Publiekszaken/Communicatie