Ingezonden persbericht

Enthousiasme over diensten voor interactieve televisie,

'Onbekendheid is echter nog groot'

, 26-11-2001 -- Naarden, 27 november 2001 - Nederlanders zijn enthousiast over de diensten voor interactieve televisie. De voorkeur gaat met name uit naar de mogelijkheid om extra informatie te ontvangen bij televisieprogramma's, en de elektronische programmagids. Dat blijkt uit het onderzoek Interactieve Televisie dat is uitgevoerd door interactief marketing adviesbureau Bookmark en online-onderzoeksbureau Flycatcher Internet Research. Op het Smart Business Event 2001 zullen de resultaten van het onderzoek bekend gemaakt worden.

Ontevredenheid over huidig aanbod

Het mediagebruik van de Nederlanders is intensief. De meeste mensen kijken dagelijks televisie. Toch is 64% van hen matig of zelfs niet tevreden over het huidige programma-aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat 86% van de respondenten positief is over de mogelijkheid om extra informatie aan te vragen over dingen die op de televisie zijn. Ook het ontvangen van gepersonaliseerde informatie via het televisiescherm spreekt 68% van de ondervraagden aan. De mogelijkheid om vanuit de luie stoel films te bestellen (video-on-demand) ervaart 67% van de respondenten als positief.

Mensen schijnen geen behoefte te hebben zelf het verloop van televisieprogramma's te bepalen. Ze lijken dit graag over te laten aan de televisieproducenten.

Onbekendheid van interactieve televisie

Interactieve televisie blijkt nog geen ingeburgerd begrip te zijn. De daadwerkelijke onderscheidende mogelijkheden zijn - aan de vooravond van grootschalige introducties - bij veel mensen onbekend. Momenteel heeft slechts 5% van de respondenten een interactieve televisie abonnement. Drie procent is van plan binnen nu en 1 jaar een abonnement te nemen, 25% weet het niet.

Het onderzoek

Het onderzoek Interactieve Televisie is uitgevoerd door adviesbureau Bookmark en onderzoeksbureau Flycatcher. Het veldwerk vond plaats in juli 2001 onder bijna 1000 personen van 12 jaar en ouder, waarbij gebruik is gemaakt van het Flycatcherpanel.



Ingezonden persbericht