Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de
gemeente Zeist.
Afhandeling WOZ-bezwaren
In de loop van dit jaar zijn voor de onroerende zaken in de gemeente
Zeist, de waardebeschikkingen verzonden aan alle belanghebbenden.
Tegen deze waardebeschikkingen kon (door eigenaren en gebruikers)
binnen zes weken na dagtekening daarvan bezwaar worden aangetekend. In
dit artikel proberen wij u uit te leggen welke procedure doorlopen
wordt bij de afhandeling van deze bezwaarschriften.
Termijn uitspraak bezwaarschrift
Uit cijfers blijkt, dat landelijk gemiddeld tegen 12% van de
waardebeschikkingen door belanghebbenden bezwaar is aangetekend en
daar vormt Zeist geen uitzondering op.
Gelet op de omvang en vaak ook complexiteit van de ingediende bezwaren
en de zorgvuldigheid die de gemeente bij het doen van de uitspraak
dient te betrachten, is met de behandeling van de bezwaren enige tijd
gemoeid.
Voor belastingzaken heeft de wetgever - in afwijking van de Algemene
wet bestuursrecht - de termijn waarbinnen op een bezwaarschrift
uitspraak moet worden gedaan bepaald op een jaar na ontvangst van het
bezwaarschrift.
Hertaxatie onroerende zaak
Voordat uitspraak op een bezwaar kan worden gedaan is het noodzakelijk
advies in te winnen van een taxateur, die daarvoor een hertaxatie van
de onroerende zaak dient te verrichten.
In de loop van dit jaar zijn er berichten in de pers verschenen over
gemeenten die voor de taxatie naar aanleiding van ingediende bezwaren
hetzelfde taxatiebureau hadden ingeschakeld dat ook de werkzaamheden
met betrekking tot de oorspronkelijke waardebepaling had uitgevoerd.
Daarbij zou een aantal van die gemeenten afspraken hebben gemaakt met
dat taxatiebureau over het niet vergoeden van de taxatiekosten, indien
de waarde na hertaxatie meer dan 10% zou afwijken van de
oorspronkelijke waarde.
In de gemeente Zeist is hiervan geen sprake. Om de objectiviteit en
onpartijdigheid te waarborgen heeft de gemeente er voor gekozen om
voor de hertaxatie gebruik te maken van de diensten van een ander
taxatiebureau.
Controle advies taxateur
Na hertaxatie brengt de taxateur een advies uit aan de gemeente. Zoals
gezegd dient de gemeente bij het doen van een uitspraak op een
bezwaarschrift de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen. Het door de
taxateur uitgebrachte advies moet dan ook worden gecontroleerd op
beantwoording van alle in het bezwaarschrift aangevoerde grieven.
Na controle worden de adviezen in het geautomatiseerde
(belasting)systeem verwerkt en kan de uitspraak op het bezwaar worden
opgemaakt en worden verzonden.
Overigens zij nog vermeld dat indien de hertaxatie een waardeverlaging
tot gevolg heeft dit eveneens consequenties heeft voor de reeds
opgelegde aanslagen onroerende-zaakbelastingen. Indien er daarbij
sprake is van een verlaging van het te betalen belastingbedrag zal, in
het geval de aanslag reeds geheel is voldaan, restitutie van het
teveel betaalde worden verleend.
Zowel de Rijksbelastingdienst (voor de bepaling van het
eigenwoningforfait voor de Inkomstenbelasting) als het waterschap
(voor de vaststelling van de waterschapslasten) worden van de
waardewijziging in kennis gesteld.
De RMN-afvalkalender 2002 komt er weer aan!
In week 49 wordt de nieuwe afvalkalender onder de inwoners van de
gemeente Zeist huis-aan-huis verspreid. In deze kalender staat
informatie over de verschillende facetten van afvalinzameling, zoals
welke soorten afval worden ingezameld, in hoeverre deze gescheiden
worden en wanneer dit in uw straat plaatsvindt.
Nieuwe afvalkalender overzichtelijk en goed leesbaar Het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) verzorgt de afvalinzameling voor de huishoudens in Zeist en is een samenwerkingsverband tussen de reinigingsdiensten van Soest en Zeist. De afvalkalender 2002 wordt dan ook door het RMN verzorgd en is in overleg met gemeente Zeist voor u samengesteld. Hierbij is rekening gehouden met de wensen die de bewoners van Zeist naar aanleiding van de afvalkalender 2001 hebben geuit. De nieuwe versie is hierdoor qua leesbaarheid en overzichtelijkheid aanzienlijk verbeterd.
Geen nieuwe strippenkaart bij afvalkalender toegevoegd
Zoals wellicht bekend wordt in Zeist bij het afvalbrengstation aan de
Kwikstaartlaan het systeem van de strippenkaart gehanteerd. Hierdoor
kunnen alleen inwoners van de gemeente Zeist van het afvalbrengstation
gebruik maken. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt dit jaar
geen strippenkaart bij de RMN-afvalkalender 2002 toegevoegd. Uw
huidige strippenkaart blijft in het nieuwe jaar geldig; u kunt deze
dus in 2002 gewoon blijven gebruiken.
Strippenkaart vol of kwijt?
Is u strippenkaart vol of bent u deze kwijtgeraakt, dan kunt u bij de
volgende afhaalplaatsen een nieuw exemplaar ophalen:
* Afvalbrengstation, Kwikstaartlaan 13 (Zeist-West)
* Publiekshal gemeente Zeist: Slotlaan 20 (Zeist-Centrum)
* Wijkwinkel Zeist Noord: Johan Van Oldenbarneveltlaan 70
(Zeist-Noord)
Let op: vergeet niet uw legitimatiebewijs mee te nemen waarop vermeld
staat dat u inwoner bent van de gemeente Zeist.
Halteplaatsen Chemocar Bosch en Duin en de Clomp gewijzigd
Heeft u klein chemisch afval, dan kunt u dat bij de chemokar afgeven.
Vanwege verkeersveiligheid zijn de halteplaatsen in Bosch en Duin en
De Clomp gewijzigd. In onderstaand overzicht kunt u zien op welke
plaatsen de Chemokar bij u in de buurt staat.
Den Dolder: - Paduaweg t.o. winkels
Bosch en Duin: - hoek Vosselaan/Denneweg naast tankstation
Austerlitz: - Dorpsplein
Zeist-Centrum: - Slotlaan bij Korte Steylaan
- Weeshuislaan
Zeist-Noord: - Vrijheidsplein
- Winkelcentrum Vollenhove: bij telefooncel
Zeist-West: - Winkelcentrum De Clomp: naast Kerkelijk Centrum
- Laan van Cattenbroeck: bij winkels
Zeist-Oost: - Kerkebosch Winkelcentrum Hoog Kanje
Informatie
Voor nadere informatie over de afvalkalender kunt u contact opnemen
met RMN, tel.: 035-6039222.
Bijeenkomst voor alle sportverenigingen op 13 december a.s.
Zoals vorige week op deze pagina vermeld organiseert gemeente Zeist op
donderdag 13 december a.s. van 20.00 uur tot 22.00 uur een bijeenkomst
voor alle sportverenigingen in Zeist.
De bijeenkomst wordt voorgezeten door wethouder Thomas Swart van Sport
& Recreatie en vindt plaats in de raadszaal van het gemeentehuis aan
Het Rond 1. Alle sportverenigingen zijn van harte uitgenodigd om bij
de bijeenkomst aanwezig te zijn.
Tijdens deze bijeenkomst presenteert de NKS de uitkomsten van de
enquête die onder de verenigingen is gehouden naar de problemen en
wensen die verenigingen hebben en op welke terreinen er behoefte is
aan ondersteuning door de gemeente Zeist. Hiervoor zal ook een advies
aan de gemeente Zeist worden gegeven. Daarna is er gelegenheid voor de
vertegenwoordigers van de sportverenigingen om op de presentatie te
reageren.
Op basis van het advies van de NKS en de reacties van verenigingen
tijdens de bijeenkomst, zal de gemeente zich vervolgens beraden over
het concretiseren van de plannen voor verenigingsondersteuning. Het is
dus van belang dat ook de mening van uw vereniging wordt gehoord! Als
uw vereniging per ongeluk geen uitnodiging heeft ontvangen en u wilt
wel aanwezig zijn, bel dan de gemeente Zeist voor een
aanmeldingsformulier sportbijeenkomst.
Gemeente Zeist
M. van Otterloo (afdeling Beleid)
telefoon (030) 6987327; fax (030) 6914944
Koopzondag en extra koopavonden
Op zondag 2 december a.s. is het koopzondag in Zeist. De koopzondagen
worden vastgesteld door het college van B&W. Op deze dagen geldt van
12.00 tot 17.00 uur betaald parkeren.
Op 29 november, 3 en 20 december a.s. zijn er extra koopavonden in
Zeist. Ook op deze dagen geldt betaald parkeren van 9.00 tot 21.00
uur.
Commissievergaderingen
Commissie : Samenleving
Vergaderdatum : 3 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2, gemeentehuis
Voorzitter : dhr. L.J.J. Prikken
Secretaris : mw. A.M. Speelman
Voorstellen om advies: derde bestuursrapportage 2001;
Commissieplanning 1e kwartaal 2002; Vaststelling Programma en
Overzicht 2002 voor de investeringen in de voorzieningen huisvesting
onderwijs; Gemeentelijke samenwerking inzake aansturing en
financiering educatie 2002; Beleidsplan Werk en Inkomen;
Ter kennisneming (stukken ter inzage): structuuraanpassing S&B en
Sociale Zaken i.v.m. het afstemmen van rechtmatigheid en doelmatigheid
in het kader van de Algemene bijstandswet; Rapportage 1e en 2e
kwartaal verbetertraject Meander; Bestuursovereenkomst Algemeen
Maatschappelijk Werk voor 2002; Uitvoering politieke jeugdparticipatie
in 2002; 3e kwartaalrapportage sociale zaken 2002; Adviesaanvraag
omzetting SVO/MLK van de openbare Choisyschool in een zelfstandige
school voor praktijkonderwijs.
Commissie : Ruimte Kunst en Cultuur
Vergaderdatum : 4 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 0.2, gemeentehuis
Voorzitter : dhr. Van Ballegooyen
Secretaris : dhr. J. Hermes
Voorstellen om advies: Derde Burap 2001; Commissieplanningen 1e
kwartaal 2002; Aanbieding exploitatie en Kredietaanvraag Cornelis
Vlotlaan; Ontwikkelingsrichting Wulperhorst; Vaststelling van een
nieuwe, aan de Algemene wet bestuursrecht aangepaste
Monumentenverordening en een geactualiseerde Subsidieverordening
Monumenten ter vervanging van Hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening
stadsvernieuwing Zeist;
Ter kennisneming (stukken ter inzage): Voortgangsrapportage
woningbouwprojecten 2001-1; Verslag d.d. 6 september inzake overleg
GSM- mast Dolderseweg 107 en conceptverslag d.d. 12 november 2001.
Commissie : Verkeer en Vervoer, Milieu c.a.
Vergaderdatum : 11 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 0.2
Voorzitter : dhr. De Ligt
Secretaris : dhr. J. Hermes
Voorstellen om advies: definitief voorstel Herinrichtingplan Den
Dolder; Derde Burap 2001; Ontwerpjaarrekening 2000, 1e
begrotingswijziging 2001 en ontwerpbegroting 2002 van de
gemeenschappelijke regeling vuilstort Maarsbergen; Parkeerapparatuur
Steynlaan.
Ter kennisneming (stukken ter inzage): Voortgangsrapportage
woningbouwprojecten 2001-1; Leveringsvoorwaarden
parkeerautomaten/-meters.
De agenda's van de commissievergaderingen Bestuur, Economische zaken
en Regio (15 nov.) en Stads- en wijkbeheer, Sport, Landschap en
Begrotingszaken (19 nov.) worden volgende week op deze pagina
gepubliceerd.
Commissievergaderingen zijn openbaar. De volledige agenda's met
bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de
Publiekshal.
Inspreken
1. Personen, die geen lid zijn, worden in een open-bare vergadering
van de commissies in de gele-gen-heid gesteld het woord te voeren
over onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit
minimaal 2 werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de
voorzitter kenbaar te maken.
2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt
stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde
spreekrecht gebruik wenst (wen-sen) te maken (afzonderlijk) in de
gelegen-heid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het
spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar
ge-steld.
3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en
voorafgaand aan de beraadslagingen in tweede termijn worden
insprekers in de gelegenheid gesteld kort op vragen en/of
mededelingen vanuit de commissie te reageren. Hiervoor wordt per
persoon maximaal 1 minuut beschikbaar gesteld.
4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 af
te wijken indien dit van belang is voor het goede verloop van de
vergadering.
Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk
twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. 030 6987223.
Werken aan de weg
Op maandag 3 december a.s. zal de firma Van Asch uit Soest beginnen
met de aanleg van de bestrating voor de Stalhouderij en de
herinrichting van de Jufferstraat tussen de Hertenlaan en de Laan van
Beek en Royen.
De werkzaamheden zullen afhankelijk van de weersomstandigheden
ongeveer 7 weken in beslag nemen. Hoewel uiteraard de uitvoering van
dit werk enig ongerief en hinder zal veroorzaken, zal zoveel mogelijk
worden getracht dit te beperken. Bewoners van de Stalhouderij zullen
nader geïnformeerd worden wanneer de parkeergarage tijdelijk niet
bereikbaar is. De bedrijven en bewoners waarvoor de werkzaamheden
direct plaats vinden, worden verzocht om stagnatie en schade te
voorkomen, geen auto`s e.d. in de nabijheid van het in uitvoering
zijnde gedeelte te parkeren, alsmede uw vuilcontainer zodanig langs de
weg te plaatsen dat deze voor de vuilniswagen bereikbaar is.
Voor de uitvoering van bovenstaande werkzaamheden kunt u contact
opnemen met de heer G. Groters, gemeente Zeist, tel. (030) 6987459 of
06-50244902.
Beperkte openingstijden Wijkwinkel Zeist-Noord
Op woensdag 28 november 2001 is de Wijkwinkel Zeist-Noord i.v.m. een
cursus beperkt open van 9.00 tot 12.00 uur.
Bekendmaking belastingverordeningen 2002
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de
gemeenteraad in haar vergaderingen van 17 september 2001 en 31 oktober
2001 heeft besloten de verordeningen tot wijziging van de diverse
belastingverordeningen en de kosten van de naheffingsaanslag
parkeerbelastingen, voor het jaar 2002, vast te stellen.
Deze raadsbesluiten treden in werking met ingang van de achtste dag na
deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffingen is 1 januari
2002.
Het betreft de volgende raadsbesluiten, welke zijn opgenomen in een
voor een ieder toegankelijke bundel welke van een register en een
nummering is voorzien:
Nummer: Naam verordening:
2201 Verordening tot 4e wijziging van de Verordening
lijkbezorgingsrechten 1997
2202 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening op de heffing en
invordering van marktgeld 1997
2203 Verordening tot 6e wijziging van de Verordening hondenbelasting
1997
2204 Verordening tot 7e wijziging van de Verordening precariobelasting
1997
2205 Verordening tot 6e wijziging van de Verordening
toeristenbelasting 1997
2206 Verordening tot 9e wijziging van de Verordening op de heffing en
invordering van parkeerbelastingen 1997
2207 Besluit vaststelling kosten naheffingsaanslag parkeerbelastingen
voor het jaar 2002
2208 Verordening tot 10e wijziging van de Verordening op de heffing en
invordering van parkeerbelastingen 1997
2209 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening rioolrecht
niet-woningen 1997
2210 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening rioolrecht
woningen 1997
2211 Verordening tot 7e wijziging van de Verordening
reinigingsheffingen 1997
2212 Verordening tot 2e wijziging van de Verordening
onroerende-zaakbelastingen 2001
2213 Verordening tot 11e wijziging van de Legesverordening 1998.
De betreffende raadsbesluiten liggen gedurende één maand ter inzage bij de Publieksbalie aan de Slotlaan 20, alhier. De raadsbesluiten tot vaststelling c.q. wijziging van belastingverordeningen zijn altijd ter inzage aanwezig bij het team Heffingen & Invordering van de gemeente Zeist, Slotlaan 20, alhier.
Enige belangrijke tarieven voor het jaar 2002 zijn o.a.
Afvalstoffenheffing
Voor een éénpersoonshuishouden 168,60 per jaar
Voor een huishouden van twee personen 196,80 per jaar
Voor huishoudens van 3 t/m 10 personen 247,80 per jaar
Hondenbelasting
Voor de 1e hond 71,40 per jaar
Voor de 2e hond 114,00 per jaar
Voor de 3e en volgende hond 185,40 per jaar
Rioolrecht woningen (voor eigenaren) 83,40 per jaar
Onroerende-zaakbelastingen
De tarieven bedragen per 2.268,00 van de vastgestelde waarde:
Voor woningen : 2,07 voor de eigenarenbelasting
1,66 voor de gebruikersbelasting
Voor niet-woningen : 3,25 voor de eigenarenbelasting
2,61 voor de gebruikersbelasting
Gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart 2002
Aanduiding politieke groepering boven kandidatenlijst
Voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist kan
een politieke groepering, die een vereniging is met volledige
rechtsbevoegdheid en waarvan de aanduiding niet reeds bij het centraal
stembureau voor de verkiezing van de Tweede Kamer of provinciale
staten is geregistreerd, aan het centraal stembureau van de gemeente
verzoeken, de aanduiding waarmee zij op de kandidatenlijst wenst te
worden vermeld (niet meer dan 35 letters of andere tekens), in een
register bij te schrijven. Indien men de aanduiding voor de komende
verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist op woensdag
6 maart 2002 wenst te laten registreren moet een verzoek daartoe
uiterlijk op maandag 10 december 2001 schriftelijk worden gedaan bij
het centraal stembureau.
Voor deze registratie moet een waarborgsom van 1.000,-, hetgeen
overeenkomt met 453,78, worden overgemaakt op een daartoe bestemde
rekening van de gemeente.
Degene die de betaling verricht, ontvangt een bewijs daarvan.
Na inlevering van een geldige kandidatenlijst voor de komende
verkiezing wordt de waarborgsom terugbetaald.
Benodigde documenten voor verzoek tot registratie
* Een afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de
vereniging zijn opgenomen;
* Een bewijs van inschrijving in het register, gehouden door de
Kamer van Koophandel en Fabrieken;
* Een bewijs van betaling van bovenvermelde waarborgsom;
* Een verklaring van de politieke groepering houdende aanwijzing van
haar gemachtigde en plaatsvervangend gemachtigde bij het centraal
stembureau.
Informatie
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de
registratie van een politieke groepering worden verstrekt door het
bureau verkiezingen (Publiekshal, Slotlaan 20 te Zeist), tijdens
kantooruren telefonisch bereikbaar onder de nummers (030) 6987247 en
(030) 6987248.
Aanmelden voor Actie Wooncomfort Zeist tot uiterlijk 2 december a.s.
Alle particuliere eigenaren van woningen in de gemeente Zeist kunnen zich tot uiterlijk 2 december a.s. aanmelden voor deelname aan de Actie Wooncomfort Zeist. De actie is vooral interessant voor huiseigenaren van woningen die voor 1985 zijn gebouwd, omdat hiervoor nog veel besparingen zijn te realiseren. Tijdens deze Actie worden energiezuinige maatregelen aangeboden, die tevens het wooncomfort verbeteren. Voor veel maatregelen is subsidie beschikbaar. Voor een zonneboiler is zelfs een drievoudige subsidie te verkrijgen. Daarnaast is een fiscaal aantrekkelijke financiering mogelijk.
De Actie wooncomfort Zeist is een initiatief van de gemeente Zeist. De
Milieudienst Zuidoost-Utrecht voert de actie uit in samenwerking met
de energiebedrijven ENECO energie, REMU en Planbuilding (een
samenwerkingsverband van installatie- en isolatiebedrijven). De Remu
voert Energie Prestatie Adviezen (EPA) uit, en biedt een fiscaal
aantrekkelijke financieringsregeling aan. Een EPA geeft inzicht in het
energiegebruik van een woning en de mogelijke besparingen.
Planbuilding coördineert de uitvoering van de maatregelen door
installatie- en isolatiebedrijven. Daarnaast controleren medewerkers
van Planbuilding de uitgevoerde maatregelen steekproefsgewijs,
waardoor een goede kwaliteit gewaarborgd is.
De drievoudige subsidie op de aanschaf van een zonneboiler is voor
alle huiseigenaren in Zeist interessant. De subsidie op basis van de
Energiepremieregeling 2001 bedraagt voor een zonneboiler van meer dan
3 Gigajoule 680,- ( 1.500,-). ENECO energie voert deze landelijke
subsidieregeling uit en stelt speciaal voor deelnemers aan de Actie
Wooncomfort Zeist een extra subsidie van 680,- ( 1.500,-) beschikbaar
voor de eerste 50 zonneboilers. Daarnaast stelt de gemeente Zeist
eveneens 160,- (fl. 350,-) extra subsidie beschikbaar. Voor
huiseigenaren in Zeist is in totaal 1.520,- ( 3.350,-) subsidie voor
een zonneboiler van meer dan 3 Gigajoule mogelijk.
Meer informatie?
Heeft u interesse in energiezuinige maatregelen in en aan uw woning?
Vraag dan zo spoedig mogelijk een informatiepakket aan met
aanmeldingsformulier voor de Actie Wooncomfort Zeist. Dit kan
telefonisch bij de Milieudienst: (030) 6999512.
Alles over gladheidbestrijding
Op dit moment staan we weer aan het begin van een nieuw winterseizoen,
wat inhoudt dat ook de gladheidbestrijding weer een rol gaat spelen.
Het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) draagt zorg voor de
uitvoering van de gladheidbestrijding in onze gemeente.
Melding van gladheid
Of er in de gemeente Zeist moet worden gestrooid, wordt bepaald door
RMN. RMN heeft naast haar eigen deskundigheid ook contact met een
bedrijf dat uitgebreide weersverwachtingen verstrekt die speciaal
opgesteld zijn voor de gladheidbestrijding. Ook via internet kan het
actuele weerbeeld continue worden gevolgd. Via eigen waarneming of
naar aanleiding van meldingen door de politie, begint RMN met
strooien. Als er een kans bestaat dat er gladheid optreedt, wordt in
veel gevallen een preventieve strooiactie uitgevoerd.
Problemen door gladheid kunt u tijdens kantooruren melden bij RMN
035-6039222 en 's avonds en in het weekend bij de politie Binnensticht
0900-8844.
Waarom niet op alle wegen strooien?
Binnen onze gemeentegrenzen wordt zout gestrooid volgens een
gladheidbestrijdingsplan. Dit plan is in overleg met het college van
B&W opgesteld en houdt in dat in eerste instantie alleen hoofdwegen,
busroutes en fietspaden worden gestrooid. Het is uitvoeringstechnisch
en financieel niet mogelijk om alle openbare wegen en trottoirs te
strooien. Ook uit milieuoogpunt moet het strooien van zout tot het
minimum worden beperkt. Bij langdurige vorst en/of sneeuwval wordt in
overleg met de gemeente bekeken of het gladheidbestrijdingsplan moet
worden uitgebreid.
Op verschillende plaatsen staan gele zoutkisten. Met behulp van deze
zoutkisten kan bij verzorgings- en verpleegtehuizen, winkels en bij
steile op- en afritten op eigen initiatief zout strooien. De
zoutkisten worden éénmalig aan het begin van het winterseizoen met
zout gevuld.
Uw eigen stoep
Aangezien RMN geen trottoirs strooit, verzoeken wij u dringend om
zoveel mogelijk de stoep voor uw woning vrij te houden van sneeuw en
ijzel.
Wijzigingen in te strooien wegen:
Uit het strooiplan van vorig jaar is gebleken dat een aantal wegen
niet is opgenomen terwijl deze wel tot bijvoorbeeld een bus- of
doorgaande fietsroute behoren. Deze wegen worden uiteraard vanaf dit
jaar aan het strooiplan toegevoegd.
Ook zijn er wegen die wel gestrooid werden, maar niet tot de groep
hoofdwegen, busroutes of doorgaande fietsroutes behoren. Een aantal
hiervan is dit jaar uit het strooiplan gehaald.
Onderstaand zijn de wijzigingen op het strooiplan van vorig jaar
weergegeven.
Toe te voegen (delen van) wegen:
* Dalweg
* W. Pyrmontlaan (Gr. Janlaan/Gr. Lodewijklaan)
* Zinzendorflaan (Van Renesselaan/Nassau Odijklaan)
* Kersbergenplein (zijde Utrechtseweg)
* Kersbergenlaan (Kersbergenplein/Utrechtseweg)
* F. v. Bourgondielaan (Griftlaan/Riddersch.laan)
* Kroostweg (Koppelweg/Utrechtseweg)
* Noordweg (Kromme Rijnlaan/Sniplaan)
* Noordweg (Koppelweg/Griffensteijnselaan)
* Griffensteijnselaan (Noordweg/Koppelweg)
* Oude Arnh.weg (Schaerweijdelaan/J. Catslaan)
* Rozenstraat
* Voorheuvel
* Laan v. Vollenhove (Dreef/Montessorilaan)
* Jordanlaan (Utrechtseweg/Chopinlaan)
* Chopinlaan (Jordanlaan/Bachlaan)
Te vervallen (delen van) wegen:
* Kwikstaartlaan en rond bedrijvencomplex "De Steeg"
* Couwenhoven (Weteringlaan/G. v. Seijstlaan)
* Riddersch.laan (C. Schellingerlaan/G. v. Seijstlaan)
* Roemer Visscherlaan
* Torenlaan
* Geiserlaan
* Finsponglaan
* Nooitgedacht
* Jufferstraat
Voorgenomen reconstructiewerkzaamheden
Rotonde Griftlaan - Griffensteijnselaan
Op 8 mei 2001 heeft de gemeenteraad besloten de
verkeersregelinstallatie op de kruising Griftlaan -
Griffensteijnselaan te laten verwijderen. Uit
verkeersveiligheidsoogpunt is er voor gekozen om een rotonde aan te
leggen. Hierbij zal de rotonde zodanig worden vormgegeven opdat alle
verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben op het verkeer dat de
rotonde nadert. Conform de landelijk gehanteerde richtlijnen voor
rotondes binnen de bebouwde kom betekent dit derhalve dat ook langzaam
verkeer op de rotonde voorrang heeft. Uit ervaring is gebleken dat een
rotonde een positieve bijdrage heeft aan de verkeersveiligheid.
Rotonde Oranje Nassaulaan - Arnhemse Bovenweg - Heideweg
Op 8 mei 2001 heeft de gemeenteraad tevens besloten om de
verkeersregelinstallatie op de kruising Oranje Nassaulaan - Arnhemse
Bovenweg - Heideweg te laten verwijderen. Ook hier geldt dat vanuit
verkeersveiligheidsoogpunt er voor is gekozen om een rotonde aan te
leggen. De rotonde wordt zodanig vormgegeven zodat alle
verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben op het verkeer dat de
rotonde nadert. Conform de landelijk gehanteerde richtlijnen voor
rotondes binnen de bebouwde kom betekent dit derhalve dat ook langzaam
verkeer op de rotonde voorrang heeft. Om de verblijfsfunctie van de
Oranje Nassaulaan te benadrukken is de aansluiting van deze laan op de
rotonde vormgegeven als inritconstructie.
Aanpassing kruispunt Oude Arnhemseweg - Schaerweijdelaan
Ook besloot de gemeenteraad op 8 mei jl. om de
verkeersregelinstallatie op de kruising Oude Arnhemseweg -
Schaerweijdelaan te laten verwijderen. Voorgesteld wordt om het
bestaande kruispunt te reconstrueren, waarbij met name de aandacht
wordt gevestigd op een verkeersveilige oplossing. Hierbij wordt
prioriteit gegeven aan de hoofdfietsroute die over de Oude Arnhemseweg
loopt. De route via de Oude Arnhemseweg krijgt daarom voorrang op de
Schaerweijdelaan. Om dit qua vormgeving te ondersteunen, wordt voor de
hoofdfietsroute afwijkend en opvallend materiaal gebruikt en zal
tevens het kruispunt verhoogd worden aangebracht. Op deze wijze wordt
het verkeer vanuit alle richtingen geattendeerd op de verkeerssituatie
op dit kruispunt. De keuze voor deze oplossing is conform het streven
van de gemeente Zeist naar een meer duurzaam veilige inrichting van
het wegennet zoals dat ook in het GVVP wordt nagestreefd.
De uitvoering van de bovengenoemde drie werkzaamheden vinden plaats in
het voorjaar van 2002.
Reageren of meer informatie?
De bewoners en omwonenden van bovengenoemde straten zijn middels een
huis-aan-huisbrief van de gemeente op de hoogte gesteld. Overige
belangstellenden kunnen in de Publiekshal de tekeningen van de
vormgeving van de twee rotondes en het kruispunt inzien.
Gezien de omvang van de geplande wijziging en de inbreuk hierbij op de
omgeving kunnen wij ons voorstellen dat u wenst te reageren op de
voorgenomen reconstructiewerkzaamheden. Dit is tot 24 december 2001
mogelijk. U kunt telefonisch reageren door contact zoeken met de heer
A.A. Oostenbrink, tel. (030) 6987603 of schriftelijk door uw brief
richten aan burgemeester en wethouders van Zeist, postbus 513, 3700 AM
in Zeist.
Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist
Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de
huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1
november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot
6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in
overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk
overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6
weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden
afgevoerd.
Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030)
6918727
Bladruimactie van 15 oktober tot 21 december a.s.
Nu de herfst er aan komt, krijgen we weer te maken met vallend blad.
De gemeente verwijdert dit blad uit de openbare ruimte door een
ingehuurd aannemingsbedrijf. Dit verwijderen vindt plaats in de
periode van 15 oktober tot 21 december a.s. Het betreft hier
natuurlijk slechts het blad dat direct van de bomen in de openbare
ruimte terecht is gekomen.
Blad op eigen terrein houden!
Gebleken is dat een aantal inwoners het blad dat in hun tuin ligt bij
elkaar brengt en dit op de grond van de gemeente plaatst. Dit moet
worden beschouwd als het illegaal storten van afval dan wel onjuist
aanbieden van afval, hetgeen verboden is conform de A.P.V. art.
4.2.2.10. Mocht een dergelijke overtreding blijken, dan is gemeente
Zeist genoodzaakt hier op passende wijze tegen op te treden.
Het is lang niet altijd nodig om het blad dat in de tuin ligt te
verzamelen en te verwijderen. Met name in bostuinen kan het blad
gewoon blijven liggen en vormt het een goede voedingsbodem voor de
tuin door een natuurlijk composteringsproces. Ook kunt u het blad uit
uw tuin composteren, hiervoor zijn speciale composteertonnen voor in
de handel. Tenslotte kunt u het bladafval bij de gemeente aanbieden
via uw GFT-container. Mocht deze container ontoereikend zijn om het
blad naar uw oordeel voldoende snel af te voeren, dan bestaat de
mogelijkheid om tegen een vergoeding van f 75,-- per jaar een extra
groene container bij Reinigingsbedrijf RMN te bestellen. U kunt
hiervoor RMN telefonisch benaderen op tel. (035) 60 39 222. Tevens is
het mogelijk het blad als groenafval aan te bieden aan het
afvalstoffendepot aan de Kwikstaartlaan. Hierbij dient u zich
natuurlijk te kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Zeist en
uw afvalstrippenkaart mee te nemen.
Het afvalstoffendepot is geopend op maandag tot en met vrijdag van
9.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur en op zaterdagen
van 9.30 uur tot 13.00 uur. Natuurlijk kunt u ook een hovenier
inschakelen die veelal bereid is dit materiaal tegen vergoeding van
arbeid en stortkosten voor u te verwijderen.