Gemeente Zeist


Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de gemeente Zeist.

Afhandeling WOZ-bezwaren

In de loop van dit jaar zijn voor de onroerende zaken in de gemeente Zeist, de waardebeschikkingen verzonden aan alle belanghebbenden. Tegen deze waardebeschikkingen kon (door eigenaren en gebruikers) binnen zes weken na dagtekening daarvan bezwaar worden aangetekend. In dit artikel proberen wij u uit te leggen welke procedure doorlopen wordt bij de afhandeling van deze bezwaarschriften.

Termijn uitspraak bezwaarschrift
Uit cijfers blijkt, dat landelijk gemiddeld tegen 12% van de waardebeschikkingen door belanghebbenden bezwaar is aangetekend en daar vormt Zeist geen uitzondering op.
Gelet op de omvang en vaak ook complexiteit van de ingediende bezwaren en de zorgvuldigheid die de gemeente bij het doen van de uitspraak dient te betrachten, is met de behandeling van de bezwaren enige tijd gemoeid.
Voor belastingzaken heeft de wetgever - in afwijking van de Algemene wet bestuursrecht - de termijn waarbinnen op een bezwaarschrift uitspraak moet worden gedaan bepaald op een jaar na ontvangst van het bezwaarschrift.

Hertaxatie onroerende zaak
Voordat uitspraak op een bezwaar kan worden gedaan is het noodzakelijk advies in te winnen van een taxateur, die daarvoor een hertaxatie van de onroerende zaak dient te verrichten.
In de loop van dit jaar zijn er berichten in de pers verschenen over gemeenten die voor de taxatie naar aanleiding van ingediende bezwaren hetzelfde taxatiebureau hadden ingeschakeld dat ook de werkzaamheden met betrekking tot de oorspronkelijke waardebepaling had uitgevoerd. Daarbij zou een aantal van die gemeenten afspraken hebben gemaakt met dat taxatiebureau over het niet vergoeden van de taxatiekosten, indien de waarde na hertaxatie meer dan 10% zou afwijken van de oorspronkelijke waarde.
In de gemeente Zeist is hiervan geen sprake. Om de objectiviteit en onpartijdigheid te waarborgen heeft de gemeente er voor gekozen om voor de hertaxatie gebruik te maken van de diensten van een ander taxatiebureau.

Controle advies taxateur
Na hertaxatie brengt de taxateur een advies uit aan de gemeente. Zoals gezegd dient de gemeente bij het doen van een uitspraak op een bezwaarschrift de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen. Het door de taxateur uitgebrachte advies moet dan ook worden gecontroleerd op beantwoording van alle in het bezwaarschrift aangevoerde grieven. Na controle worden de adviezen in het geautomatiseerde (belasting)systeem verwerkt en kan de uitspraak op het bezwaar worden opgemaakt en worden verzonden.

Overigens zij nog vermeld dat indien de hertaxatie een waardeverlaging tot gevolg heeft dit eveneens consequenties heeft voor de reeds opgelegde aanslagen onroerende-zaakbelastingen. Indien er daarbij sprake is van een verlaging van het te betalen belastingbedrag zal, in het geval de aanslag reeds geheel is voldaan, restitutie van het teveel betaalde worden verleend.
Zowel de Rijksbelastingdienst (voor de bepaling van het eigenwoningforfait voor de Inkomstenbelasting) als het waterschap (voor de vaststelling van de waterschapslasten) worden van de waardewijziging in kennis gesteld.

De RMN-afvalkalender 2002 komt er weer aan!

In week 49 wordt de nieuwe afvalkalender onder de inwoners van de gemeente Zeist huis-aan-huis verspreid. In deze kalender staat informatie over de verschillende facetten van afvalinzameling, zoals welke soorten afval worden ingezameld, in hoeverre deze gescheiden worden en wanneer dit in uw straat plaatsvindt.

Nieuwe afvalkalender overzichtelijk en goed leesbaar Het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) verzorgt de afvalinzameling voor de huishoudens in Zeist en is een samenwerkingsverband tussen de reinigingsdiensten van Soest en Zeist. De afvalkalender 2002 wordt dan ook door het RMN verzorgd en is in overleg met gemeente Zeist voor u samengesteld. Hierbij is rekening gehouden met de wensen die de bewoners van Zeist naar aanleiding van de afvalkalender 2001 hebben geuit. De nieuwe versie is hierdoor qua leesbaarheid en overzichtelijkheid aanzienlijk verbeterd.

Geen nieuwe strippenkaart bij afvalkalender toegevoegd Zoals wellicht bekend wordt in Zeist bij het afvalbrengstation aan de Kwikstaartlaan het systeem van de strippenkaart gehanteerd. Hierdoor kunnen alleen inwoners van de gemeente Zeist van het afvalbrengstation gebruik maken. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt dit jaar geen strippenkaart bij de RMN-afvalkalender 2002 toegevoegd. Uw huidige strippenkaart blijft in het nieuwe jaar geldig; u kunt deze dus in 2002 gewoon blijven gebruiken.

Strippenkaart vol of kwijt?
Is u strippenkaart vol of bent u deze kwijtgeraakt, dan kunt u bij de volgende afhaalplaatsen een nieuw exemplaar ophalen:
* Afvalbrengstation, Kwikstaartlaan 13 (Zeist-West)
* Publiekshal gemeente Zeist: Slotlaan 20 (Zeist-Centrum)
* Wijkwinkel Zeist Noord: Johan Van Oldenbarneveltlaan 70 (Zeist-Noord)

Let op: vergeet niet uw legitimatiebewijs mee te nemen waarop vermeld staat dat u inwoner bent van de gemeente Zeist.

Halteplaatsen Chemocar Bosch en Duin en de Clomp gewijzigd Heeft u klein chemisch afval, dan kunt u dat bij de chemokar afgeven. Vanwege verkeersveiligheid zijn de halteplaatsen in Bosch en Duin en De Clomp gewijzigd. In onderstaand overzicht kunt u zien op welke plaatsen de Chemokar bij u in de buurt staat.

Den Dolder: - Paduaweg t.o. winkels
Bosch en Duin: - hoek Vosselaan/Denneweg naast tankstation Austerlitz: - Dorpsplein
Zeist-Centrum: - Slotlaan bij Korte Steylaan

- Weeshuislaan
Zeist-Noord: - Vrijheidsplein

- Winkelcentrum Vollenhove: bij telefooncel Zeist-West: - Winkelcentrum De Clomp: naast Kerkelijk Centrum
- Laan van Cattenbroeck: bij winkels
Zeist-Oost: - Kerkebosch Winkelcentrum Hoog Kanje

Informatie
Voor nadere informatie over de afvalkalender kunt u contact opnemen met RMN, tel.: 035-6039222.

Bijeenkomst voor alle sportverenigingen op 13 december a.s.

Zoals vorige week op deze pagina vermeld organiseert gemeente Zeist op donderdag 13 december a.s. van 20.00 uur tot 22.00 uur een bijeenkomst voor alle sportverenigingen in Zeist.
De bijeenkomst wordt voorgezeten door wethouder Thomas Swart van Sport & Recreatie en vindt plaats in de raadszaal van het gemeentehuis aan Het Rond 1. Alle sportverenigingen zijn van harte uitgenodigd om bij de bijeenkomst aanwezig te zijn.

Tijdens deze bijeenkomst presenteert de NKS de uitkomsten van de enquête die onder de verenigingen is gehouden naar de problemen en wensen die verenigingen hebben en op welke terreinen er behoefte is aan ondersteuning door de gemeente Zeist. Hiervoor zal ook een advies aan de gemeente Zeist worden gegeven. Daarna is er gelegenheid voor de vertegenwoordigers van de sportverenigingen om op de presentatie te reageren.

Op basis van het advies van de NKS en de reacties van verenigingen tijdens de bijeenkomst, zal de gemeente zich vervolgens beraden over het concretiseren van de plannen voor verenigingsondersteuning. Het is dus van belang dat ook de mening van uw vereniging wordt gehoord! Als uw vereniging per ongeluk geen uitnodiging heeft ontvangen en u wilt wel aanwezig zijn, bel dan de gemeente Zeist voor een aanmeldingsformulier sportbijeenkomst.
Gemeente Zeist
M. van Otterloo (afdeling Beleid)
telefoon (030) 6987327; fax (030) 6914944

Koopzondag en extra koopavonden

Op zondag 2 december a.s. is het koopzondag in Zeist. De koopzondagen worden vastgesteld door het college van B&W. Op deze dagen geldt van 12.00 tot 17.00 uur betaald parkeren.
Op 29 november, 3 en 20 december a.s. zijn er extra koopavonden in Zeist. Ook op deze dagen geldt betaald parkeren van 9.00 tot 21.00 uur.

Commissievergaderingen

Commissie : Samenleving
Vergaderdatum : 3 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2, gemeentehuis
Voorzitter : dhr. L.J.J. Prikken
Secretaris : mw. A.M. Speelman

Voorstellen om advies: derde bestuursrapportage 2001; Commissieplanning 1e kwartaal 2002; Vaststelling Programma en Overzicht 2002 voor de investeringen in de voorzieningen huisvesting onderwijs; Gemeentelijke samenwerking inzake aansturing en financiering educatie 2002; Beleidsplan Werk en Inkomen; Ter kennisneming (stukken ter inzage): structuuraanpassing S&B en Sociale Zaken i.v.m. het afstemmen van rechtmatigheid en doelmatigheid in het kader van de Algemene bijstandswet; Rapportage 1e en 2e kwartaal verbetertraject Meander; Bestuursovereenkomst Algemeen Maatschappelijk Werk voor 2002; Uitvoering politieke jeugdparticipatie in 2002; 3e kwartaalrapportage sociale zaken 2002; Adviesaanvraag omzetting SVO/MLK van de openbare Choisyschool in een zelfstandige school voor praktijkonderwijs.

Commissie : Ruimte Kunst en Cultuur
Vergaderdatum : 4 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 0.2, gemeentehuis
Voorzitter : dhr. Van Ballegooyen
Secretaris : dhr. J. Hermes

Voorstellen om advies: Derde Burap 2001; Commissieplanningen 1e kwartaal 2002; Aanbieding exploitatie en Kredietaanvraag Cornelis Vlotlaan; Ontwikkelingsrichting Wulperhorst; Vaststelling van een nieuwe, aan de Algemene wet bestuursrecht aangepaste Monumentenverordening en een geactualiseerde Subsidieverordening Monumenten ter vervanging van Hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist;
Ter kennisneming (stukken ter inzage): Voortgangsrapportage woningbouwprojecten 2001-1; Verslag d.d. 6 september inzake overleg GSM- mast Dolderseweg 107 en conceptverslag d.d. 12 november 2001.

Commissie : Verkeer en Vervoer, Milieu c.a.
Vergaderdatum : 11 december 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 0.2
Voorzitter : dhr. De Ligt
Secretaris : dhr. J. Hermes

Voorstellen om advies: definitief voorstel Herinrichtingplan Den Dolder; Derde Burap 2001; Ontwerpjaarrekening 2000, 1e begrotingswijziging 2001 en ontwerpbegroting 2002 van de gemeenschappelijke regeling vuilstort Maarsbergen; Parkeerapparatuur Steynlaan.
Ter kennisneming (stukken ter inzage): Voortgangsrapportage woningbouwprojecten 2001-1; Leveringsvoorwaarden parkeerautomaten/-meters.

De agenda's van de commissievergaderingen Bestuur, Economische zaken en Regio (15 nov.) en Stads- en wijkbeheer, Sport, Landschap en Begrotingszaken (19 nov.) worden volgende week op deze pagina gepubliceerd.
Commissievergaderingen zijn openbaar. De volledige agenda's met bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de Publiekshal.

Inspreken

1. Personen, die geen lid zijn, worden in een open-bare vergadering van de commissies in de gele-gen-heid gesteld het woord te voeren over onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit minimaal 2 werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de voorzitter kenbaar te maken.

2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde spreekrecht gebruik wenst (wen-sen) te maken (afzonderlijk) in de gelegen-heid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar ge-steld.

3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en voorafgaand aan de beraadslagingen in tweede termijn worden insprekers in de gelegenheid gesteld kort op vragen en/of mededelingen vanuit de commissie te reageren. Hiervoor wordt per persoon maximaal 1 minuut beschikbaar gesteld.
4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 af te wijken indien dit van belang is voor het goede verloop van de vergadering.

Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. 030 6987223.

Werken aan de weg

Op maandag 3 december a.s. zal de firma Van Asch uit Soest beginnen met de aanleg van de bestrating voor de Stalhouderij en de herinrichting van de Jufferstraat tussen de Hertenlaan en de Laan van Beek en Royen.
De werkzaamheden zullen afhankelijk van de weersomstandigheden ongeveer 7 weken in beslag nemen. Hoewel uiteraard de uitvoering van dit werk enig ongerief en hinder zal veroorzaken, zal zoveel mogelijk worden getracht dit te beperken. Bewoners van de Stalhouderij zullen nader geïnformeerd worden wanneer de parkeergarage tijdelijk niet bereikbaar is. De bedrijven en bewoners waarvoor de werkzaamheden direct plaats vinden, worden verzocht om stagnatie en schade te voorkomen, geen auto`s e.d. in de nabijheid van het in uitvoering zijnde gedeelte te parkeren, alsmede uw vuilcontainer zodanig langs de weg te plaatsen dat deze voor de vuilniswagen bereikbaar is.

Voor de uitvoering van bovenstaande werkzaamheden kunt u contact opnemen met de heer G. Groters, gemeente Zeist, tel. (030) 6987459 of 06-50244902.

Beperkte openingstijden Wijkwinkel Zeist-Noord

Op woensdag 28 november 2001 is de Wijkwinkel Zeist-Noord i.v.m. een cursus beperkt open van 9.00 tot 12.00 uur.

Bekendmaking belastingverordeningen 2002

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de gemeenteraad in haar vergaderingen van 17 september 2001 en 31 oktober 2001 heeft besloten de verordeningen tot wijziging van de diverse belastingverordeningen en de kosten van de naheffingsaanslag parkeerbelastingen, voor het jaar 2002, vast te stellen. Deze raadsbesluiten treden in werking met ingang van de achtste dag na deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffingen is 1 januari 2002.
Het betreft de volgende raadsbesluiten, welke zijn opgenomen in een voor een ieder toegankelijke bundel welke van een register en een nummering is voorzien:

Nummer: Naam verordening:
2201 Verordening tot 4e wijziging van de Verordening lijkbezorgingsrechten 1997
2202 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van marktgeld 1997
2203 Verordening tot 6e wijziging van de Verordening hondenbelasting 1997
2204 Verordening tot 7e wijziging van de Verordening precariobelasting 1997
2205 Verordening tot 6e wijziging van de Verordening toeristenbelasting 1997
2206 Verordening tot 9e wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 1997
2207 Besluit vaststelling kosten naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor het jaar 2002
2208 Verordening tot 10e wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 1997
2209 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening rioolrecht niet-woningen 1997
2210 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening rioolrecht woningen 1997
2211 Verordening tot 7e wijziging van de Verordening reinigingsheffingen 1997
2212 Verordening tot 2e wijziging van de Verordening onroerende-zaakbelastingen 2001
2213 Verordening tot 11e wijziging van de Legesverordening 1998.

De betreffende raadsbesluiten liggen gedurende één maand ter inzage bij de Publieksbalie aan de Slotlaan 20, alhier. De raadsbesluiten tot vaststelling c.q. wijziging van belastingverordeningen zijn altijd ter inzage aanwezig bij het team Heffingen & Invordering van de gemeente Zeist, Slotlaan 20, alhier.

Enige belangrijke tarieven voor het jaar 2002 zijn o.a.

Afvalstoffenheffing

Voor een éénpersoonshuishouden 168,60 per jaar
Voor een huishouden van twee personen 196,80 per jaar Voor huishoudens van 3 t/m 10 personen 247,80 per jaar

Hondenbelasting

Voor de 1e hond 71,40 per jaar
Voor de 2e hond 114,00 per jaar
Voor de 3e en volgende hond 185,40 per jaar

Rioolrecht woningen (voor eigenaren) 83,40 per jaar

Onroerende-zaakbelastingen
De tarieven bedragen per 2.268,00 van de vastgestelde waarde:

Voor woningen : 2,07 voor de eigenarenbelasting
1,66 voor de gebruikersbelasting
Voor niet-woningen : 3,25 voor de eigenarenbelasting
2,61 voor de gebruikersbelasting

Gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart 2002
Aanduiding politieke groepering boven kandidatenlijst

Voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist kan een politieke groepering, die een vereniging is met volledige rechtsbevoegdheid en waarvan de aanduiding niet reeds bij het centraal stembureau voor de verkiezing van de Tweede Kamer of provinciale staten is geregistreerd, aan het centraal stembureau van de gemeente verzoeken, de aanduiding waarmee zij op de kandidatenlijst wenst te worden vermeld (niet meer dan 35 letters of andere tekens), in een register bij te schrijven. Indien men de aanduiding voor de komende verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist op woensdag 6 maart 2002 wenst te laten registreren moet een verzoek daartoe uiterlijk op maandag 10 december 2001 schriftelijk worden gedaan bij het centraal stembureau.

Voor deze registratie moet een waarborgsom van 1.000,-, hetgeen overeenkomt met 453,78, worden overgemaakt op een daartoe bestemde rekening van de gemeente.
Degene die de betaling verricht, ontvangt een bewijs daarvan. Na inlevering van een geldige kandidatenlijst voor de komende verkiezing wordt de waarborgsom terugbetaald.

Benodigde documenten voor verzoek tot registratie
* Een afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de vereniging zijn opgenomen;

* Een bewijs van inschrijving in het register, gehouden door de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

* Een bewijs van betaling van bovenvermelde waarborgsom;
* Een verklaring van de politieke groepering houdende aanwijzing van haar gemachtigde en plaatsvervangend gemachtigde bij het centraal stembureau.

Informatie
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de registratie van een politieke groepering worden verstrekt door het bureau verkiezingen (Publiekshal, Slotlaan 20 te Zeist), tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar onder de nummers (030) 6987247 en (030) 6987248.

Aanmelden voor Actie Wooncomfort Zeist tot uiterlijk 2 december a.s.

Alle particuliere eigenaren van woningen in de gemeente Zeist kunnen zich tot uiterlijk 2 december a.s. aanmelden voor deelname aan de Actie Wooncomfort Zeist. De actie is vooral interessant voor huiseigenaren van woningen die voor 1985 zijn gebouwd, omdat hiervoor nog veel besparingen zijn te realiseren. Tijdens deze Actie worden energiezuinige maatregelen aangeboden, die tevens het wooncomfort verbeteren. Voor veel maatregelen is subsidie beschikbaar. Voor een zonneboiler is zelfs een drievoudige subsidie te verkrijgen. Daarnaast is een fiscaal aantrekkelijke financiering mogelijk.

De Actie wooncomfort Zeist is een initiatief van de gemeente Zeist. De Milieudienst Zuidoost-Utrecht voert de actie uit in samenwerking met de energiebedrijven ENECO energie, REMU en Planbuilding (een samenwerkingsverband van installatie- en isolatiebedrijven). De Remu voert Energie Prestatie Adviezen (EPA) uit, en biedt een fiscaal aantrekkelijke financieringsregeling aan. Een EPA geeft inzicht in het energiegebruik van een woning en de mogelijke besparingen. Planbuilding coördineert de uitvoering van de maatregelen door installatie- en isolatiebedrijven. Daarnaast controleren medewerkers van Planbuilding de uitgevoerde maatregelen steekproefsgewijs, waardoor een goede kwaliteit gewaarborgd is.

De drievoudige subsidie op de aanschaf van een zonneboiler is voor alle huiseigenaren in Zeist interessant. De subsidie op basis van de Energiepremieregeling 2001 bedraagt voor een zonneboiler van meer dan
3 Gigajoule 680,- ( 1.500,-). ENECO energie voert deze landelijke subsidieregeling uit en stelt speciaal voor deelnemers aan de Actie Wooncomfort Zeist een extra subsidie van 680,- ( 1.500,-) beschikbaar voor de eerste 50 zonneboilers. Daarnaast stelt de gemeente Zeist eveneens 160,- (fl. 350,-) extra subsidie beschikbaar. Voor huiseigenaren in Zeist is in totaal 1.520,- ( 3.350,-) subsidie voor een zonneboiler van meer dan 3 Gigajoule mogelijk.

Meer informatie?
Heeft u interesse in energiezuinige maatregelen in en aan uw woning? Vraag dan zo spoedig mogelijk een informatiepakket aan met aanmeldingsformulier voor de Actie Wooncomfort Zeist. Dit kan telefonisch bij de Milieudienst: (030) 6999512.

Alles over gladheidbestrijding

Op dit moment staan we weer aan het begin van een nieuw winterseizoen, wat inhoudt dat ook de gladheidbestrijding weer een rol gaat spelen. Het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) draagt zorg voor de uitvoering van de gladheidbestrijding in onze gemeente.

Melding van gladheid
Of er in de gemeente Zeist moet worden gestrooid, wordt bepaald door RMN. RMN heeft naast haar eigen deskundigheid ook contact met een bedrijf dat uitgebreide weersverwachtingen verstrekt die speciaal opgesteld zijn voor de gladheidbestrijding. Ook via internet kan het actuele weerbeeld continue worden gevolgd. Via eigen waarneming of naar aanleiding van meldingen door de politie, begint RMN met strooien. Als er een kans bestaat dat er gladheid optreedt, wordt in veel gevallen een preventieve strooiactie uitgevoerd.

Problemen door gladheid kunt u tijdens kantooruren melden bij RMN 035-6039222 en 's avonds en in het weekend bij de politie Binnensticht 0900-8844.

Waarom niet op alle wegen strooien?
Binnen onze gemeentegrenzen wordt zout gestrooid volgens een gladheidbestrijdingsplan. Dit plan is in overleg met het college van B&W opgesteld en houdt in dat in eerste instantie alleen hoofdwegen, busroutes en fietspaden worden gestrooid. Het is uitvoeringstechnisch en financieel niet mogelijk om alle openbare wegen en trottoirs te strooien. Ook uit milieuoogpunt moet het strooien van zout tot het minimum worden beperkt. Bij langdurige vorst en/of sneeuwval wordt in overleg met de gemeente bekeken of het gladheidbestrijdingsplan moet worden uitgebreid.
Op verschillende plaatsen staan gele zoutkisten. Met behulp van deze zoutkisten kan bij verzorgings- en verpleegtehuizen, winkels en bij steile op- en afritten op eigen initiatief zout strooien. De zoutkisten worden éénmalig aan het begin van het winterseizoen met zout gevuld.

Uw eigen stoep
Aangezien RMN geen trottoirs strooit, verzoeken wij u dringend om zoveel mogelijk de stoep voor uw woning vrij te houden van sneeuw en ijzel.

Wijzigingen in te strooien wegen:
Uit het strooiplan van vorig jaar is gebleken dat een aantal wegen niet is opgenomen terwijl deze wel tot bijvoorbeeld een bus- of doorgaande fietsroute behoren. Deze wegen worden uiteraard vanaf dit jaar aan het strooiplan toegevoegd.
Ook zijn er wegen die wel gestrooid werden, maar niet tot de groep hoofdwegen, busroutes of doorgaande fietsroutes behoren. Een aantal hiervan is dit jaar uit het strooiplan gehaald.

Onderstaand zijn de wijzigingen op het strooiplan van vorig jaar weergegeven.

Toe te voegen (delen van) wegen:

* Dalweg

* W. Pyrmontlaan (Gr. Janlaan/Gr. Lodewijklaan)
* Zinzendorflaan (Van Renesselaan/Nassau Odijklaan)
* Kersbergenplein (zijde Utrechtseweg)

* Kersbergenlaan (Kersbergenplein/Utrechtseweg)
* F. v. Bourgondielaan (Griftlaan/Riddersch.laan)
* Kroostweg (Koppelweg/Utrechtseweg)

* Noordweg (Kromme Rijnlaan/Sniplaan)

* Noordweg (Koppelweg/Griffensteijnselaan)
* Griffensteijnselaan (Noordweg/Koppelweg)
* Oude Arnh.weg (Schaerweijdelaan/J. Catslaan)
* Rozenstraat

* Voorheuvel

* Laan v. Vollenhove (Dreef/Montessorilaan)
* Jordanlaan (Utrechtseweg/Chopinlaan)

* Chopinlaan (Jordanlaan/Bachlaan)

Te vervallen (delen van) wegen:

* Kwikstaartlaan en rond bedrijvencomplex "De Steeg"
* Couwenhoven (Weteringlaan/G. v. Seijstlaan)
* Riddersch.laan (C. Schellingerlaan/G. v. Seijstlaan)
* Roemer Visscherlaan

* Torenlaan

* Geiserlaan

* Finsponglaan

* Nooitgedacht

* Jufferstraat

Voorgenomen reconstructiewerkzaamheden

Rotonde Griftlaan - Griffensteijnselaan
Op 8 mei 2001 heeft de gemeenteraad besloten de verkeersregelinstallatie op de kruising Griftlaan - Griffensteijnselaan te laten verwijderen. Uit
verkeersveiligheidsoogpunt is er voor gekozen om een rotonde aan te leggen. Hierbij zal de rotonde zodanig worden vormgegeven opdat alle verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde nadert. Conform de landelijk gehanteerde richtlijnen voor rotondes binnen de bebouwde kom betekent dit derhalve dat ook langzaam verkeer op de rotonde voorrang heeft. Uit ervaring is gebleken dat een rotonde een positieve bijdrage heeft aan de verkeersveiligheid.

Rotonde Oranje Nassaulaan - Arnhemse Bovenweg - Heideweg Op 8 mei 2001 heeft de gemeenteraad tevens besloten om de verkeersregelinstallatie op de kruising Oranje Nassaulaan - Arnhemse Bovenweg - Heideweg te laten verwijderen. Ook hier geldt dat vanuit verkeersveiligheidsoogpunt er voor is gekozen om een rotonde aan te leggen. De rotonde wordt zodanig vormgegeven zodat alle verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde nadert. Conform de landelijk gehanteerde richtlijnen voor rotondes binnen de bebouwde kom betekent dit derhalve dat ook langzaam verkeer op de rotonde voorrang heeft. Om de verblijfsfunctie van de Oranje Nassaulaan te benadrukken is de aansluiting van deze laan op de rotonde vormgegeven als inritconstructie.

Aanpassing kruispunt Oude Arnhemseweg - Schaerweijdelaan Ook besloot de gemeenteraad op 8 mei jl. om de
verkeersregelinstallatie op de kruising Oude Arnhemseweg - Schaerweijdelaan te laten verwijderen. Voorgesteld wordt om het bestaande kruispunt te reconstrueren, waarbij met name de aandacht wordt gevestigd op een verkeersveilige oplossing. Hierbij wordt prioriteit gegeven aan de hoofdfietsroute die over de Oude Arnhemseweg loopt. De route via de Oude Arnhemseweg krijgt daarom voorrang op de Schaerweijdelaan. Om dit qua vormgeving te ondersteunen, wordt voor de hoofdfietsroute afwijkend en opvallend materiaal gebruikt en zal tevens het kruispunt verhoogd worden aangebracht. Op deze wijze wordt het verkeer vanuit alle richtingen geattendeerd op de verkeerssituatie op dit kruispunt. De keuze voor deze oplossing is conform het streven van de gemeente Zeist naar een meer duurzaam veilige inrichting van het wegennet zoals dat ook in het GVVP wordt nagestreefd.

De uitvoering van de bovengenoemde drie werkzaamheden vinden plaats in het voorjaar van 2002.

Reageren of meer informatie?
De bewoners en omwonenden van bovengenoemde straten zijn middels een huis-aan-huisbrief van de gemeente op de hoogte gesteld. Overige belangstellenden kunnen in de Publiekshal de tekeningen van de vormgeving van de twee rotondes en het kruispunt inzien. Gezien de omvang van de geplande wijziging en de inbreuk hierbij op de omgeving kunnen wij ons voorstellen dat u wenst te reageren op de voorgenomen reconstructiewerkzaamheden. Dit is tot 24 december 2001 mogelijk. U kunt telefonisch reageren door contact zoeken met de heer A.A. Oostenbrink, tel. (030) 6987603 of schriftelijk door uw brief richten aan burgemeester en wethouders van Zeist, postbus 513, 3700 AM in Zeist.

Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist

Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1 november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot 6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6 weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden afgevoerd.

Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030) 6918727

Bladruimactie van 15 oktober tot 21 december a.s.

Nu de herfst er aan komt, krijgen we weer te maken met vallend blad. De gemeente verwijdert dit blad uit de openbare ruimte door een ingehuurd aannemingsbedrijf. Dit verwijderen vindt plaats in de periode van 15 oktober tot 21 december a.s. Het betreft hier natuurlijk slechts het blad dat direct van de bomen in de openbare ruimte terecht is gekomen.

Blad op eigen terrein houden!
Gebleken is dat een aantal inwoners het blad dat in hun tuin ligt bij elkaar brengt en dit op de grond van de gemeente plaatst. Dit moet worden beschouwd als het illegaal storten van afval dan wel onjuist aanbieden van afval, hetgeen verboden is conform de A.P.V. art.
4.2.2.10. Mocht een dergelijke overtreding blijken, dan is gemeente Zeist genoodzaakt hier op passende wijze tegen op te treden.

Het is lang niet altijd nodig om het blad dat in de tuin ligt te verzamelen en te verwijderen. Met name in bostuinen kan het blad gewoon blijven liggen en vormt het een goede voedingsbodem voor de tuin door een natuurlijk composteringsproces. Ook kunt u het blad uit uw tuin composteren, hiervoor zijn speciale composteertonnen voor in de handel. Tenslotte kunt u het bladafval bij de gemeente aanbieden via uw GFT-container. Mocht deze container ontoereikend zijn om het blad naar uw oordeel voldoende snel af te voeren, dan bestaat de mogelijkheid om tegen een vergoeding van f 75,-- per jaar een extra groene container bij Reinigingsbedrijf RMN te bestellen. U kunt hiervoor RMN telefonisch benaderen op tel. (035) 60 39 222. Tevens is het mogelijk het blad als groenafval aan te bieden aan het afvalstoffendepot aan de Kwikstaartlaan. Hierbij dient u zich natuurlijk te kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Zeist en uw afvalstrippenkaart mee te nemen.

Het afvalstoffendepot is geopend op maandag tot en met vrijdag van 9.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur en op zaterdagen van 9.30 uur tot 13.00 uur. Natuurlijk kunt u ook een hovenier inschakelen die veelal bereid is dit materiaal tegen vergoeding van arbeid en stortkosten voor u te verwijderen.