Gemeente Utrecht

Tussenstap in uitwerking referendabele plannen: één centrumboulevard of twee verbindingsroutes- Tweede tussenrapportage Stationsgebied Utrecht

Het college van burgemeester en wethouder van Utrecht heeft de Tweede Tussenrapportage Stationsgebied vastgesteld. Daarin staat de tussenstand van de ontwikkeling van de twee plannen, waaruit Utrechters op 15 mei volgend jaar via een referendum kunnen kiezen. De begrippen uitnodigend en uitdagend zijn minder prominent geworden. Veel mensen bleken die termen onvoldoende onderscheidend te vinden. Het verschil in ambitie (wat wil Utrecht met de stad) tussen de plannen die nu voorliggen is groter dan in de eerste rapportage. Voor beide plannen geldt dat het een veilig, aantrekkelijk en goed functionerend nieuw stadscentrum moet opleveren.

Eind augustus jl. verscheen de eerste rapportage. De twee toen gepresenteerde uitgangspunten, de uitnodigende of de uitdagende stad, zijn sindsdien besproken met investeerders in het gebied, met tal van landelijke experts, stedelijke en regionale belanghebbenden en met groepen en bewoners in de wijken. Via internet konden geïnteresseerden een eigen collage met stedelijke beelden samenstellen.

In de Tweede Tussenrapportage Stationsgebied zijn de volgende elementen voor de referendabele plannen beschreven:

Plan 1: Het Stationsgebied als een compact opgezette nieuwe binnenstad met één verbindingsas met een zakelijk karakter.

Centraal in Plan 1 staat de aanleg van één aantrekkelijk vormgegeven economische as of Centrumboulevard van (inter)nationale betekenis. Deze 24-uur geopende openbare route gaat van het Merwedekanaal aan de westzijde van het Stationsgebied tot aan het Vredenburg aan de oostkant. Onderweg loopt de boulevard over het Jaarbeursterrein, kruist de Croeselaan, gaat door of langs de nieuwe stationsterminal en door het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catharijne. De centrale as verbindt de oost- en westkant van het station en ontsluit aan weerszijden winkels, woningen, kantoren en andere publieke en commerciële voorzieningen.

Het gebied krijgt een hoogwaardige en aantrekkelijke inrichting. Er komt in de aankleding een extra kleur door water in het gebied een extra accent te geven (kanaal, rivier, grachten, fonteinen). De knopen van de as met de Catharijnesingel en de Croeselaan krijgen een stedelijke uitstraling.

Plan A: Het Stationsgebied als een ruim opgezette nieuwe binnenstad met twee verbindingsassen en een gevarieerd karakter.

Plan A gaat uit van de aanleg van een bredere herontwikkeling van de nieuwe binnenstad en zijn omgeving met een gevarieerd karakter. In Plan A komen een Centrumboulevard én een Stadscorridor. Het accent van dit plan ligt daarmee op twee assen: een economische as van nationale betekenis en een extra corridor die stadsdelen aan met name de westkant van de stad met elkaar en het centrum verbindt. De Stadscorridor is een stedelijke verbindingszone via de Graadt van Roggenweg (autoverkeer en openbaar vervoer) en de Leidse Kade (fietsverkeer en wandelaars), die aansluit op het Smakkelaarsveld en op het Vredenburg. Langs de Centrumboulevard ligt de nadruk op commerciële functies; langs de Stadscorridor op publieke en gemengde functies. De twee as-benadering biedt meer ruimte voor ontwikkelingen, waarvan omliggende wijken profiteren. Ook In plan A krijgt het Stationsgebied een hoogwaardige en aantrekkelijke inrichting. Groen, zoals bomen, hagen en grasvelden accentueren de verbindingen binnen en aan de randen van het gebied.

Dit onderwerp komt aan de orde op 28 november en 6 december a.s. in de vergaderingen van de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn en Verkeer en vervoer.

De volgende stap na deze Tweede Tussenrapportage is dat het college in december een besluit neemt over de twee uiteindelijke plannen voor het referendum en die ter besluitvorming voorlegt aan raadscommissie en raad.

Utrecht, 26 november 2001