KUN/Bikker-onderzoek naar internetgebruik onder journalisten moet licht werpen op mogelijke veranderingen in de journalistiek
Nieuwe bronnen, nieuwe journalistiek?
PERSBERICHT, 26 november 2001
De Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN) en communicatieadviesbureau
Bikker Euro RSCG starten in nauwe samenwerking met de Nederlandse
Vereniging van Journalisten (NVJ) een onderzoek naar het
internetgebruik van journalisten. Het onderzoek moet inzicht geven in
de invloed van het internet op de werkwijze van journalisten en de
inhoud van hun werk, en in de gevolgen voor de kwaliteit en aard van
journalistieke producten. Het onderzoek omvat een enquête onder 2000
journalisten uit het ledenbestand van de NVJ in de periode
november/december van dit jaar. De resultaten van het onderzoek worden
volgend jaar april bekend gemaakt.
De afgelopen zeven jaar is door de New Yorkse Columbia University en
online-communicatiebureau Middleberg Euro RSCG in de Verenigde Staten
onderzoek gedaan naar het gebruik van het internet door journalisten.
Dat onderzoek vormt de basis voor een gelijksoortig onderzoek in ons
land. Behalve inzicht in de aard van het gebruik willen de
onderzoekers ook meer te weten komen over de houdingen van
journalisten ten aanzien van het internet. Ook wordt onderzocht welke
positieve en negatieve invloeden journalisten op hun werk ervaren als
gevolg van het gebruik van websites, e-mail en nieuwsgroepen.
Behalve via schriftelijke enquêtes, kunnen de voor het onderzoek gevraagde respondenten ook via internet hun vragenlijsten invullen. Dit kan op http://onderzoek.bikker.nl De vragenlijsten zijn vanzelfsprekend beveiligd met een wachtwoord, dat in de vorm van een pincode op de schriftelijke enquête staat afgedrukt.
NVJ-onderzoek
De resultaten van het KUN/Bikker-onderzoek zijn van groot belang voor
een juist begonnen NVJ-project dat de invloed van de digitalisering
van het werk op journalisten en hun vak nagaat en in kaart brengt. Dit
onderzoek wordt financieel gesteund door het Bedrijfsfonds voor de
Pers en zal in totaal drie jaar beslaan. In een eigen afdeling binnen
villamedia.nl wordt over het project gerapporteerd.
De uitslag van het KUN/Bikker-onderzoek wordt voorjaar 2002 gepubliceerd in onder meer het vakblad De Journalist en op Villamedia.
Katholieke Universiteit Nijmegen
De Faculteit der Sociale Wetenschappen en Maatschappijwetenschappen
van de Katholieke Universiteit Nijmegen hoort als
onderzoeksorganisatie nationaal en internationaal tot de top. Het
onderwijs behoort blijkens recente onderwijsvisitaties tot de beste
van Nederland. De faculteit is een van de grootste binnen de KUN en
telt zeven opleidingen, drie onderwijsinstituten, ruim 3200 studenten,
ongeveer 500 personeelsleden en een jaaromzet van meer dan 60 miljoen
gulden.
Meer informatie: http://www.socsci.kun.nl
Contactpersoon: drs. Alexander Pleijter, 024-3616125
Bikker Euro RSCG
Bikker Euro RSCG in Rotterdam is een adviesbureau voor corporate
communicatie en beleidscommunicatie en maakt deel uit van het
wereldwijde netwerk van communicatie- en reclamebureaus Euro RSCG.
Bikker helpt opdrachtgevers bij het versterken van hun communicatieve
vermogen en werkt daarbij vanuit de inspiratie van innovatie. Bikker
Euro RSCG werkt onder meer voor Philips, Dell Computer, Rabobank,
Robeco, Unilever, Wolters Kluwer, de gemeenten Rotterdam en Den Haag,
de Belastingdienst en de ministeries van Sociale Zaken &
Werkgelegenheid, Verkeer & Waterstaat en Justitie.
Meer informatie: http://www.bikker.nl/
Contactpersoon: drs. Frank Tebbe, 010-2774444
Nederlandse Vereniging van Journalisten
De Nederlandse Vereniging van Journalisten, gevestigd in Amsterdam, is
de vakorganisatie voor journalisten in Nederland. De NVJ behartigt
zowel materiële als immateriële belangen van haar leden en de
journalistiek in het algemeen. Bovendien heeft zij een ideële
doelstelling: bescherming van de persvrijheid en de bevordering van
een hoogstaande beroepsuitoefening. De vereniging kent vele
afdelingen, onder meer voor fotografen, omroep, internet-, dagblad-
en tijdschriftjournalisten.
Meer informatie: http://www.villamedia.nl/nvj
Contactpersoon: Ren de Vree, rdevree@nvj.nl