Ingezonden persbericht

T.a.v. Financieel/ economische redactie
Geachte redactie,
Onderstaand treft u het persbericht van Tutch Mobile Media, met betrekking tot de nieuwe standaard voor mobiel internet aan.

WAP 2.0 nieuwe standaard: Maar waar blijven de diensten? Sinds het begin van dit jaar is het aantal mobieltjes met WAP-functie met 400% gestegen van 300.000 naar 1,5 miljoen toestellen. Dit is een stijging waar de aanbieders van mobiele diensten niet omheen kunnen. Toch gebeurt er weinig op het dienstenfront. Na het introductiejaar van WAP in 1999 zijn er geen spectaculaire vernieuwingen van WAP-diensten geweest. Desalniettemin hebben de fabrikanten van toestellen onlangs WAP 2.0 als standaard gekozen voor toekomstige mobiel internet generaties. WAP is dus wel een blijvertje. Maar waar blijven de handige diensten? In de telecommarkt zoeken aanbieders continu naar dát product wat voorziet in de behoefte aan bereikbaarheid en informatie. Mensen willen steeds vaker, overal en direct, beschikken over de 'wereld'. Het inmiddels massale gebruik van internet wereldwijd is hier een voorbeeld (of oorzaak) van. Het heeft dan ook niet lang geduurd voordat mobiele communicatie gecombineerd werd met internettoepassingen in de vorm van WAP (wireless applications protocol). Maar ondanks de vele diensten en het altijd tot je beschikking hebben van informatie, bleef het vermeende succes toch uit. Waarom? De toestellen waren zeer beperkt leverbaar en WAP-diensten waren zelden gebruikersvriendelijk. Door de snelheid en het gemak van internet zijn de mensen hoge eisen gaan stellen aan informatievergaring. Informatie moet tegenwoordig makkelijk, snel en compleet opgevraagd kunnen worden. Bij de verschillende WAP-diensten wordt dàt geboden wat technologisch nèt kan, onder het motto van "kijk eens wat er allemaal mogelijk is met je mobiel!", maar het resultaat is dat veel diensten niet leuk in gebruik zijn. "Er bestaat wel degelijk een markt voor WAP, alleen denk ik dat dit product niet op de techniek moet worden afgestemd, maar op de klant. Dit houdt in dat wappen gemakkelijker moet zijn in het gebruik, overzichtelijker moet worden aangeboden en dat de diensten het gewoon moeten doen!", aldus Luc Maas, voormalig commercieel directeur van KPN Mobile. Luc Maas, nu directeur van het onlangs van VNU overgenomen mobile media bedrijf Tutch, legt met de introductie van een WAP-menu voor beginners een basis voor een nieuwe positionering van wappen. "Wappen is gemakkelijk, handig en je beschikt overal en altijd over informatie of entertainment. Het is alleen essentieel dat het product goed te gebruiken is. De mensen associëren wappen nu met hoge belkosten en beperkte mogelijkheden terwijl dit in de praktijk enorm meevalt. Het huidige aantal bezitters van 1,5 miljoen WAP-toestellen geeft aan dat er wel degelijk een markt is voor mobiel internet. Er moeten echter klantgerichte diensten aangeboden worden die het wappen aantrekkelijk en toegankelijk maken voor iedereen". Zal het wappen nieuw leven ingeblazen kunnen worden? Luc Maas is hiervan overtuigd. "Tutch wil de voortrekkersrol vervullen met het aanbieden van diensten voor zowel de beginnende als de meer ervaren wapper, variërend van het gebruiksvriendelijke Happy Wapper Menu tot een handige mobiele e-maildienst: one-touch-email. Door eveneens de aanmeldingsprocedure te vereenvoudigen proberen wij van Tutch de drempel te verlagen voor mobiele bellers. Je hoeft alleen maar eenmalig te bellen naar 0900-900 7005 (75 cent per gesprek) en je krijgt binnen enkele minuten de WAP-instellingen via SMS op je mobieltje. En dan kun je direct gaan wappen. Simpel". Voor meer informatie, kijk op www.tutch.nl of bel Luc Maas op 06-51589141