NV ONTWIKKELINGSBEDRIJF MTC
Principe akkoord toetreding private partners MTC Valburg
Principe akkoord
toetreding private partners in NV Ontwikkelingsbedrijf MTC
Directie en Raad van Commissarissen van NV Ontwikkelingsbedrijf MTC
(OMTC) en vertegenwoordigers/portefeuillehouders namens de huidige
aandeelhouders hebben een principe akkoord bereikt met een consortium
van tien (inter-)nationaal en regionaal opererende bedrijven over
toetreding tot OMTC.
De vorming van een publiek private samenwerking (PPS) is een
belangrijke voorwaarde voor het realiseren van MTC Valburg. Via de PPS
wordt het MTC zodanig vormgegeven dat het MTC-concept aansluit bij de
marktontwikkelingen op het gebied van logistiek en infrastructuur.
Publieke partners
De publieke partijen, Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN), gemeente
Overbetuwe, gemeente Nijmegen, gemeente Arnhem en Provincie Gelderland
zijn als initiatiefnemers van het MTC, samen met het Ontwikkelings- en
Participatiebedrijf Publieke Sector bv (OPP), de huidige
aandeelhouders van NV OMTC.
De publieke partijen hebben zich onderling en naar het OMTC in een
zogenoemde Letter of Understanding (LoU) vastgelegd op het beleid dat
zij individueel en samen over de realisering van het MTC zullen voeren
en bindt het OMTC op het MTC concept.
Publiek-Private Samenwerking (PPS)
De betreffende private bedrijven hebben zich verenigd in de Valburg
Ontwikkelings Combinatie. Het gaat om Bemaco Staalbouw, Binnenlandse
Container Terminals Nederland ( BCTN), Boskalis, BPF Bouw, Braam
Groep, Giesbers Groep, Grontmij Groep, Kondor Wessels Projecten, K3
Industriegrond en Rail Service Center Rotterdam.
De PPS krijgt op twee manieren vorm. Als aandeelhouders zullen
publieke en private partijen voorzien in het noodzakelijk
risicodragend vermogen. Daarnaast zullen samenwerkingsovereenkomsten
worden gesloten, waarmee de inbreng van specifieke kennis en kunde van
elk der aandeelhouders wordt vastgelegd.
De PPS is zodanig vormgegeven dat de verschillende rollen van de
aandeelhouders worden gescheiden. In geval van publieke partijen staat
hun rol als aandeelhouder los van de rol als openbaar bestuur. Bij de
private partijen is de rol als aandeelhouder gescheiden van die van
eventuele opdrachtnemer van OMTC. Daarbij geldt als uitgangspunt en
randvoorwaarde dat wetgeving en jurisprudentie met betrekking tot
aanbesteding en mededinging nauwgezet wordt nageleefd.
Het OMTC stuurt de realisatie van het MTC, voert de regie en is
opdrachtgever van alle daartoe noodzakelijke activiteiten. OMTC kan
(en zal) onderdelen van planrealisatie uitbesteden, maar blijft
hiervoor eindverantwoordelijk.
Bedrijfsstructuur OMTC
De NV Ontwikkelingsbedrijf MTC (OMTC) heeft als overkoepelende
vennootschap de taak het totale proces van realisering tot en met
beheer van het MTC te sturen en te beheersen. De NV zal daarbij, waar
nodig, gebruik maken van aparte werkmaatschappijen, die (onder haar
verantwoordelijkheid) deeltaken zullen gaan verrichten.
De directie van NV OMTC is eindverantwoordelijk bestuurder van OMTC en
haar werkmaatschappijen. De Raad van Commissarissen (RvC) van vijf
personen houdt toezicht op het bestuur van de onderneming en staat
deze met raad en daad ter zijde. De leden van de RvC hebben geen
binding met de aandeelhouders en zijn aangezocht op grond van
specifieke deskundigheden, die noodzakelijk zijn voor het realiseren
van het MTC.
Profiel van private partners.
Het wordt van belang geacht dat de private partners die deelnemen
aantoonbare meerwaarde hebben voor het OMTC. De directie en RvC achten
het van belang dat in VOC ook financiële instellingen,
ingenieursbedrijven en bedrijven, die actief zijn in de logistieke
sector zijn opgenomen. VOC voldoet in hoge mate aan het gewenste
profiel, wat in dit stadium nodig is voor de ontwikkeling van het MTC.
Ter zake van aanvulling en verandering van de samenstelling van de
private partners zijn in de principe overeenkomst bepalingen
opgenomen.
Verdere ontwikkeling van het MTC
Ondanks de recente procedurele ontwikkelingen met betrekking tot het
bestemmingsplan wordt met de vorming van de PPS een belangrijke
fundament onder het MTC gelegd.
Met de toetreding van de private partners beschikt OMTC over een
groot, vrijwel aaneengesloten gebied van 200 hectare om daar de
ontwikkeling van het MTC te starten.
Door het combineren en parallel laten lopen van verschillende
procedures en het aanpassen van de fasering van het MTC wordt de
vertraging door het opnieuw doorlopen van de MER-procedure tot een
minimum beperkt. OMTC verwacht dat in 2004 gestart kan worden met de
aanleg van delen van het MTC, waarna in 2005/2006 de eerste bedrijven
en activiteiten kunnen starten.
Verdere procedure
Het principe- akkoord wordt ter goedkeuring aan de huidige
aandeelhouders van het OMTC voorgelegd. Verwacht wordt dat de huidige
aandeelhouders hierover in januari 2002 een (positief) besluit nemen.
Na goedkeuring zal in 2002 uitwerking van de principe afspraken
plaatsvinden in statuten en overeenkomsten en zal deze uitwerking eind
2002 ter fiattering aan alle partijen worden voorgelegd. Vanaf begin
2002 zal de samenwerking in de PPS vooruitlopend daarop gaan
functioneren.
Wat is het MTC Valburg?
Bedoeling is in het gebied tussen Valburg, Elst, Oosterhout en
Slijk-Ewijk het MTC Valburg te realiseren: het Multimodaal Transport
Centrum. Op dit knooppunt komen straks drie vervoersstromen samen:
spoor, weg en water. Het Multimodaal Transport Centrum staat in het
teken van logistieke dienstverlening, distributie, productie en
bewerking van goederen. MTC Valburg versterkt de nationale en
regionale economie en is van betekenis voor de werkgelegenheid. Naar
verwachting biedt het MTC Valburg aan 6.000 tot 7.000 mensen werk. Bij
de opzet wordt gestreefd naar optimale inpassing in de omgeving, met
veel aandacht voor omwonenden, natuur en duurzaamheid.
---
Voor de redactie,