Q-go en Gemeente Eindhoven werken samen aan eerste vraaggerichte Virtuele Loket Zorg & Welzijn
Amsterdam, 28 november 2001 - De gemeente Eindhoven heeft Q-go gevraagd de navigatiesoftware te verzorgen van het 'Virtuele Loket Zorg en Welzijn'. Dankzij Q-go's electronische klanten communicatie software kunnen bezoekers van de site straks in hun eigen woorden vragen stellen over de dienstverlening van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst, het Regionaal Indicatie Orgaan en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling. Hiermee wordt een significante stap gemaakt naar een vraaggerichte en geïntegreerde dienstverlening van de Gemeente Eindhoven.
Het Virtuele Loket Zorg en Welzijn is een van de 'Kenniswijk' projecten van de gemeente Eindhoven. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in de regio Eindhoven een gebied van ruim 80.000 inwoners aangewezen als 'Kenniswijk'. De bedoeling van het Ministerie is dat ook andere gemeenten van dit expiriment kunnen leren. Met het Virtuele Loket sluit de gemeente aan op een van de doelstellingen van 'Kenniswijk': de communicatie tussen burgers en de gemeente via elektronische weg stimuleren.
Eindhoven is de eerste Nederlandse gemeente die deze geïntegreerde vorm van
elektronische dienstverlening gaat aanbieden. In de sector zorg en welzijn
is een variatie aan professionals en partijen werkzaam. Samenwerking tussen
organisaties is van groot belang om de burger optimaal te kunnen helpen.
Door uit te gaan van de vraag van de burger kan beter tegemoet gekomen
worden aan diens wensen en beter ingespeeld worden op diens
probleembeleving. Het wordt tevens mogelijk om op proactieve wijze
relevante dienstverlening aan te bieden.
De software van Q-go is gebaseerd op natuurlijke taaltechnologie. Hiermee
kunnen bezoekers van de site niet via zoeksleutels, maar via
zelfgeformuleerde zinnen vragen stellen. Zo wordt het mogelijk om de vraag
van de klant als uitgangspunt te nemen en komen tot een geintegreerd aanbod
van diensten. Dit maakt dit Eindhovense Virtuele Loket gebruiksvriendelijk
en gemakkelijk toegankelijk.
"Met Q-go kan de GGD Eindhoven haar gekende positie op het gebied van
kwaliteit en innovatie in de openbare gezondheidszorg nog verder uitbouwen.
Daarnaast vergroot de gemeente Eindhoven met Q-go de voortrekkersrol die
zij heeft als het gaat om het realiseren van elektronische dienstverlening
in zijn algemeenheid", aldus Joël Gijzen, directeur van de GGD gemeente
Eindhoven.
Marie-Jeanne Boltong, hoofd gezondheids bevordering en operationeel
projectleider van het 'Vituele Loket Zorg en Welzijn':" De gemeente
Eindhoven heeft met Kenniswijk een proeftuin voor het op grote schaal
experimenteren met onder meer elektronisch winkelen, elektronische
overheidsdiensten, teleleren, telewerken en toepassingen in de
(gezondheids-)zorg. Vernieuwend is dat met Q-go via de digitale snelweg 24
uur per dag vragen over gezondheid en welzijn beantwoord kunnen worden."
Over Q-Go
Q-go is een van origine Nederlands software bedrijf gespecialiseerd in
electronische klanten communicatie software. De Q-go software, gebaseerd op
natuurlijke taaltechnologie, zorgt voor een fundamentele verbetering in de
manier waarop organisaties communiceren met hun klanten via het web. Q-go
is in 1999 opgericht door Berend Metz (CEO) en Stan van de Burgt (CTO). Het
hoofdkantoor van Q-go is gevestigd in Amsterdam.
Q-go richt zich op grote organisaties met veel klantcontacten. In het
streven naar een hoog kwaliteitsniveau in het contact met de klant hebben
deze organisaties internet eselecteerd als strategisch communicatie-,
service- en verkoopkanaal.
Door het gebruik van natuurlijke taaltechnologie kunnen bedrijven op het
web een normale conversatie voeren met hun klanten. Door de klant echt te
begrijpen kan op de meest effectieve wijze worden gereageerd. Omdat actuele
vragen van klanten worden geregistreerd, beschikken bedrijven over
waardevolle marketing informatie aan de hand waarvan nieuwe producten en
diensten kunnen worden geïntroduceerd of aangepast.
Bedrijven die gebruik maken van de Q-go software zijn in staat effectieve
online self service te bieden. Dit leidt tot kostenreductie en een
optimalisering van de customer care investeringen in alle communicatie
kanalen.
De oplossing van Q-go is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits en
Spaans.