AutoRai

28-11-2001

Porsche investeert 125 miljoen Euro in Cayenne-fabriek

Tot aan de introductie van de nieuwe sportieve terreinauto Porsche Cayenne in het tweede halfjaar van 2002 investeert de Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG circa 125 miljoen Euro in de nieuwe fabriek in Leipzig.

Door deze investering worden alleen al bij de dochteronderneming Porsche Leipzig GmbH ongeveer 300 banen gecreëerd. Dit maakte Dr. Wendelin Wiedeking, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG, bekend tijdens het feest voor het bereiken van het hoogste punt van het klantencentrum, dat momenteel op het Porsche-fabrieksterrein in Leipzig naast de al eerder opgeleverde Cayenne-fabriek gebouwd wordt.

De bestuursvoorzitter van Porsche AG beoordeelt de kansen van de Cayenne, waarvan de serieproductie volgend jaar in Leipzig van start gaat, als zeer positief. Wiedeking: Met ons derde type naast de 911 en de Boxster betreden we het marktsegment van de Sport Utility Vehicles, dat wereldwijd bovengemiddeld groeit. Als premium-model, dat de Porsche-genen in iedere cel draagt en bovendien het kwaliteitspredikaat Made in Germany draagt, zal de Cayenne in dit segment de top bereiken. Porsche gaat ervan uit wereldwijd jaarlijks minstens 25.000 stuks van zijn sportieve terreinwagen te kunnen verkopen.

Wanneer het torenvormige centrum volgend jaar klaar is, zullen hier Porsche-klanten uit de hele wereld worden ontvangen: om hun nieuwe Cayenne direct bij de fabriek af te halen of om meer informatie over de sportieve terreinwagen van Porsche te krijgen. Behalve zich ter plekke een beeld vormen van de productie, de onderneming en de locatie, kunnen klanten onder deskundige begeleiding op het testparcours en op het naastgelegen terreinparcours de mogelijkheden van de Cayenne leren kennen.

Wiedeking wees nadrukkelijk op het feit dat Porsche AG bij de vestiging in Leipzig bewust had afgezien van de subsidie waar het eigenlijk recht op had. Deze houding levert een belangrijke bijdrage aan de sociale acceptatie van het merk Porsche: Geen enkele koper van een Porsche hoeft zich voor zijn beslissing te verontschuldigen bij wie dan ook, aldus Wiedeking.