Ingezonden persbericht


Air Miles spaarders profiteren van euro
sneller sparen door verlaging van spaardrempel
Hoofddorp, 29 november 2001 - Met de omschakeling van de gulden naar de euro op 1 januari, krijgt ook de Air Mile een nieuwe waarde en ontvangen Air Miles spaarders bij de meeste deelnemende bedrijven één (nieuwe) Air Mile bij besteding van één euro. Hiermee verlaagt Air Miles de bij de meeste deelnemende bedrijven geldende spaardrempel van één Air Mile per besteding van f 30,- naar één Air Mile per bestede euro. Het gevolg is dat Air Miles spaarders bij ongewijzigd koopgedrag gemiddeld 9% meer Air Miles gaan sparen, omdat nu ook bij kleinere aankopen gespaard wordt. Om de veranderingen mogelijk te maken, worden alle saldi van de spaarders per 1 januari 2002 omgerekend naar de nieuwe waarde van de Air Mile, door vermenigvuldiging met de omrekenfactor 13,61 (f 30 gedeeld door 1 euro). De benodigde Air Miles voor reizen, uitstapjes en geschenken worden met dezelfde factor 13,61 vermenigvuldigd. Voor de Air Miles spaarders verandert de totale gespaarde waarde tot 31 december 2001 niet, omdat zowel de spaartegoeden als de inwisselprijzen van de toekomstige bestedingen met dezelfde factor worden omgerekend.

Alle 3,1 miljoen huishoudens die Air Miles sparen, krijgen in december een saldo-overzicht met een informatieboekje over de veranderingen met omrekentabellen en rekenvoorbeelden. Ook zullen de bedrijven die Air Miles uitgeven in hun eigen communicatie aandacht besteden aan de omrekening naar de nieuwe Air Mile. Bovendien is de website www.airmiles.nl een belangrijke informatiebron. De deelnemende bedrijven die een andere beloningstructuur hanteren (ABN AMRO, Shell, Eneco, Leaseplan en de V&D Reisbureaus) zullen de wijziging in het belonen op hun eigen manier toepassen. Bij Shell ontvangt de spaarder bijvoorbeeld voortaan 1 Air Mile per getankte liter, in plaats van 1 Air Mile per 15 liter.

Air Miles is na zeven jaar nog steeds een levendig spaarprogramma. In 2001 namen 3,1 miljoen Nederlandse huishoudens actief deel aan het spaarprogramma. Naar verwachting hebben zij in 2001 per ultimo december circa 560 miljoen Air Miles gespaard en 470 miljoen ingewisseld. Terwijl reizen en uitstapjes hun populariteit behouden wordt momenteel circa 80% van de ingewisselde Air Miles aan geschenken besteed. Het uitgebreide assortiment en de mogelijkheid om direct in de winkel Air Miles in te wisselen hebben hier sterk aan bijgedragen. De Air Miles website staat op de vierde plaats van de top winkel-sites. Dagelijks bekijken meer dan 32.000 Air Miles spaarders de laatste aanbiedingen, checken hun saldo of doen een bestelling. Zo'n 30% van de vouchers (toegangskaarten voor o.a. attractieparken) en 46% van alle door Air Miles uitgegeven tickets wordt via internet geboekt. Naast de initiatiefnemers ABN AMRO, Albert Heijn, Shell en Vroom & Dreesmann, nemen Eneco, Dixons, Praxis, Etos, Gall & Gall, Hunkemöller, Leaseplan, Pearle, Budget Rent a Car en Videoland deel aan het programma. Algemeen Dagblad zal per 1 januari toetreden als deelnemende organisatie.