29 november 2001

Overname formeel afgerond

Nutricia Dairy & Drinks naar Friesland Coberco

De overname van de Nutricia Dairy & Drinks Group door Friesland Coberco Dairy Foods Holding N.V. van Koninklijke Numico N.V. is 29 november formeel afgerond.

In maart 2001 kondigden Friesland Coberco en Numico de overname plannen aan. De mededingingsautoriteiten van de Europese Unie en de betreffende Centraal Europese landen hebben nu ingestemd met de overgang.

De Nutricia Dairy & Drinks Group wordt onder de naam Friesland Dairy & Drinks Group een van de werkmaatschappijen van Friesland Coberco Dairy Foods. De komende maand wordt de integratie met verschillende onderdelen van Friesland Coberco afgerond. Zo worden in België, Duitsland, Hongarije en Tsjechië de organisaties samengevoegd. In Nederland worden de activiteiten van Nutricia Drinks en Riedel binnen de Friesland Dairy & Drinks Group geïntegreerd in de nieuwe verkooporganisatie Riedel Drinks.

Zoals al eerder is bekend gemaakt betaalt Friesland Coberco voor Nutricia Dairy & Drinks Groep EUR 664 miljoen. De resultaten zullen met ingang van 1 januari 2002 in de resultatenrekening worden opgenomen. Consolidatie vindt plaats per 31 december 2001.

Achtergrond
De Nutricia Dairy & Drinks Group is verantwoordelijk voor productie en marketing van merkproducten zoals Chocomel/Cécémel, Fristi, Nutroma en Extran in de Benelux, Drinkfit in Duitsland en Milli en Pöttyös Túró Rúdi in Hongarije. De groep omvat diverse zuivelbedrijven in onder meer Nederland, België, Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Hongarije, Roemenië, Tsjechië en Slowakije. De omzet van Nutricia Dairy & Drinks bedroeg in 2000 EUR 400 miljoen. Er werken 4.400 personen.

De overname van Nutricia Dairy & Drinks past in de strategie van Friesland Coberco de kwaliteit van de omzet en de winstgevendheid te verbeteren door het vergroten van het aandeel onderscheidende merkproducten binnen de totale omzet. De bundeling van sterke merken als Chocomel, Fristi en Extran met Friesche Vlag, Appelsientje, CoolBest, FruitConnection en Taksi betekent voor Friesland Coberco een uitstekende aanvulling in het assortiment voor zowel supermarkten als in de sterk groeiende buitenshuismarkt in de Benelux. Verder krijgt Friesland Coberco een sterke positie in de zich snel ontwikkelende zuivelmarkten in Centraal-Europa en met name in Hongarije.

De overdracht van Nutricia Dairy & Drinks past in de strategie van Numico om zich te richten op zuigelingenvoeding, klinische voeding en voedingssupplementen. In anticipatie hierop is Nutricia Dairy & Drinks sinds medio 1997 zowel juridisch als managerial in een aparte organisatie ondergebracht.

Profiel Friesland Coberco
Friesland Coberco is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren, en verkopen van een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers. Enkele belangrijke merken zijn: Dutch Lady, Frico, Completa, Friesche Vlag, Frisian Flag, Peak, Rainbow, Yo-Most, Frisolac, Debic, CoolBest, Appelsientje en Taksi. Met name in West-Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Coberco sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. In 2000 is een omzet gerealiseerd van EUR 4,1 miljard en nettowinst van EUR 78 miljoen. In totaal zijn bijna 12.000 medewerkers in dienst, waarvan 6.500 buiten Nederland.