European Commission

IP/01/1697

Brussel, 29 november 2001

Commissie keurt wijziging gemeenschappelijke zeggenschap ECT in uitsluitende zeggenschap onder voorwaarden goed

De Europese Commissie heeft onder voorwaarden haar goedkeuring gehecht aan een transactie waarbij Hutchison Whampoa Limited Group (Hong Kong) uitsluitende zeggenschap zal verwerven over de Rotterdamse containerterminalexploitant Europe Combined Terminals BV (ECT). In de oorspronkelijk aangemelde vorm zou de overname een machtspositie hebben gecreëerd op de Noord-Europese markt voor de levering van stuwadoordiensten voor containeroverslag bij zeeschepen. De partijen hebben evenwel verbintenissen aangeboden die significante mededinging op de relevante markt mogelijk zullen maken.

Hutchison Whampoa Group (Hong Kong) is een conglomeraat dat wereldwijd onder meer stuwadoordiensten verstrekt in havens. Naast zijn betrokkenheid in ECT controleert Hutchison in Europa ook de diepzeeterminals te Felixstowe en Thamesport (VK). ECT is de belangrijkste containerterminalexploitant in Rotterdam, de grootste containerhaven van het Europese vasteland.

Eerder op het jaar voerde de Commissie een grondig onderzoek naar de verwerving van de gezamenlijke zeggenschap over ECT door Hutchison en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Die transactie werd bij beschikking van 3 juli 2001 van de Commissie onder voorwaarden goedgekeurd.(1)

Op 15 oktober stelde Hutchison de Commissie ervan in kennis dat het voornemens was de volledige zeggenschap over ECT te verwerven.

Aangezien de in de beschikking van juli opgelegde termijn voor de verbintenissen nog steeds loopt en de meeste ervan nog niet tot uitvoering zijn gebracht, moest de Commissie de nieuwe transactie beoordelen op basis van een in essentie ongewijzigde marktsituatie.

Het onderzoek van de Commissie bevestigde dat de concentratie een machtspositie in het leven zal roepen op de markt van de stuwadoordiensten voor overslagverkeer in Noord-Europa.

Hutchison zou groter zijn dan zijn drie naaste concurrenten te zamen (Hamburger Hafen- und Lagergesellschaft, Eurogate en Hessenatie). De sterke marktpositie van Hutchison/ECT wordt eveneens weergegeven door de hoge aanloopfrequentie en de natuurlijke voordelen van hun terminals die bijzonder geschikt zijn voor het bedienen van de grootste containervaartuigen. Die vaartuigen genereren een steeds groter volume overslagverkeer.

In de loop van het onderzoek hebben de partijen verbintenissen voorgelegd die het ontstaan van onafhankelijke concurrentie in de haven van Rotterdam moeten bevorderen. Die verbintenissen omvatten onder meer de verkoop van het belang van 33% dat ECT aanhoudt in de containerterminal van Maersk Delta BV, een joint-venture met AP Moller Group (Denemarken) aan een onafhankelijke koper. De partijen garanderen tevens dat er voldoende capaciteit beschikbaar zal zijn om een onafhankelijke terminalexploitant de kans te bieden zich als ernstige concurrent van ECT in de haven van Rotterdam te ontwikkelen.

De Commissie heeft geconcludeerd dat de acquisitie niet zal leiden tot een machtspositie op de relevante markt voor zover de partijen de voorgestelde verbintenissen volledig nakomen.