Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

16 miljoen gulden voor marketing toerisme Nederlandse Antillen

Staatssecretaris Gijs de Vries (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) stelt 16 miljoen (Nederlandse) gulden beschikbaar voor marketingactiviteiten om het toerisme naar de Nederlandse Antillen te stimuleren. Alle eilanden (Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba) hebben hiervoor plannen ontwikkeld.

Sinds de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september is het toerisme naar de Nederlandse Antillen teruggelopen. Met het "noodplan marketing toerisme" wordt geprobeerd deze schade voor de Antilliaanse economie te beperken. De marketingactiviteiten van de eilanden richten zich niet alleen op de Verenigde Staten, maar ook op Nederland, andere landen in Europa en landen in Zuid-Amerika.

Curaçao krijgt ruim 8 miljoen gulden. Daarnaast dragen de Curaçao Tourism Development Board (CTDB) en de Curaçao Hotel and Tourism Association (CHATA) samen 1,3 miljoen gulden bij aan de marketingplannen. Bonaire krijgt ruim 1,5 miljoen gulden, Sint Maarten krijgt 4,4 miljoen gulden, Sint Eustatius krijgt 800.000 gulden en Saba krijgt 840.000 gulden. Daarnaast krijgen Sint Eustatius en Saba samen ongeveer 275.000 gulden voor het organiseren van excursies voor touroperators en toeristenbureaus naar de twee eilanden, om het toeristisch product van de eilanden onder de aandacht te brengen.

(Alle bedragen zijn afgerond en in Nederlandse guldens. Koers: 1 Nederlandse gulden = 0,73 Antilliaanse gulden.)

Noot voor de redactie,