CBS

Consumptiegroei in derde kwartaal 1,5%

Het volume van de binnenlandse individuele consumptie is in het derde kwartaal 1,5% groter dan in dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste negen maanden van dit jaar ligt de toename in dezelfde orde van grootte. Bij de consumptie is in tegenstelling tot enkele andere conjunctuurindicatoren nog steeds sprake van groei, al is de toename minder hoog dan in voorgaande jaren. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Herstel consumptie duurzame goederen
Het herstel van de consumptie van duurzame goederen zet door. Op de daling in het eerste kwartaal (-3,1%) volgde in het tweede kwartaal een bescheiden volumestijging (0,9%). In het derde kwartaal komt de groei uit op 1,8%. De toename van de bestedingen aan kleding en textiel, vervoermiddelen en consumentenelektronica compenseert de afname bij schoenen, woninginrichting en huishoudelijke artikelen. Het groeicijfer over het derde kwartaal is positief beïnvloed door het relatief lage niveau van de bestedingen aan vervoermiddelen in het derde kwartaal van 2000, de periode waarmee vergeleken wordt. Voor prijsveranderingen geschoond is aan voedings- en genotmiddelen in het derde kwartaal 2,2% minder besteed dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook in het tweede kwartaal was al sprake van een daling. In waarde nemen de bestedingen in het derde kwartaal nog met ruim vijf procent toe. Voedings- en genotmiddelen zijn dit jaar fors duurder geworden. Het volume van de bestedingen aan overige goederen is in het derde kwartaal 2,2% groter dan in het derde kwartaal van 2000. Tot deze consumptiecategorie behoren onder meer uitgaven aan medicijnen, cosmetica, bloemen en planten, schoonmaakmiddelen, boeken, energie en brandstoffen.

Consumptie diensten neemt minder snel toe
De volumegroei van de bestedingen aan diensten blijft duidelijk achter bij die in eerdere jaren. Aan diensten is in het derde kwartaal 2,0% meer geconsumeerd. Bij de horecadiensten en bij de uitgaven aan financiële en zakelijke diensten neemt het volume af. Terwijl bij vervoer en communicatie de hoge groeicijfers verder teruglopen, trekken de bestedingen aan medische en maatschappelijke diensten dit jaar juist aan.
---
Technische toelichting
Deze macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten van de Nationale rekeningen 2000 en de bijbehorende Kwartaalrekeningen. De uitkomsten voldoen aan de internationale richtlijnen voor het samenstellen van Nationale rekeningen (ESR'95). Het persbericht beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar) dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer opgenomen. De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in vier hoofdcategorieën. Het in de tabel opgenomen begrip 'nationale consumptie' bevat in tegenstelling tot de term 'binnenlandse consumptie' wel de bestedingen van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de overeenkomstige periode van voorgaand jaar. De ontwikkelingen (volumemutaties) zijn voor prijsveranderingen gecorrigeerd. Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag. Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.