Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER eist noodplan voor verkeersleiding en bijsturing NS

Reizigersvereniging ROVER eist van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en vervoerder NS Reizigers een noodplan voor de aanpak van de problemen bij Railverkeersleiding. ROVER houdt de veranderingen in werkwijze en taakverdeling van Railverkeersleiding mede verantwoordelijk voor de chaos waarin het treinverkeer regelmatig ontaardt indien er zich calamiteiten voordoen.

De afgelopen jaren zijn veel veranderingen doorgevoerd in de manier waarop het treinverkeer wordt geregeld. De belangrijkste activiteiten zijn in hoge mate geautomatiseerd en gecentraliseerd. Verder is dit jaar de 'bijsturing' van materieel en personeel overgeheveld van de verkeersleiding naar de vervoerder (NS Reizigers). Deze werkzaamheden zijn ook letterlijk op afstand van de verkeersleiding geplaatst. Aanleiding hiertoe was de invoering van marktwerking op het spoor.

ROVER stelt vast dat deze veranderingen niet hebben bijgedragen aan de beheersing van het treinverkeer bij vertragingen en stremmingen. Integendeel: verkeersleiding en bijsturing blijken slecht te zijn opgewassen tegen stoornissen in het treinverkeer. Ook merkt ROVER dat de communicatie met trein- en perronpersoneel slecht is. Als gevolg daarvan vallen méér treinen uit dan strikt noodzakelijk is en worden de reizigers regelmatig aan hun lot overgelaten. Het voortduren van deze onbevredigende toestand trekt ook een zware wissel op de motivatie van machinisten en conducteurs.

ROVER heeft de problemen met o.a. Railverkeersleiding en de bijsturing al vele malen aan de orde gesteld in het LOCOV, het overleg van diverse consumentenorganisaties met NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het ministerie is verantwoordelijk voor Railverkeersleiding, NS Reizigers voor de bijsturing. ROVER zal in het volgende LOCOV een noodplan voor verkeersleiding en bijsturing eisen dat op korte termijn verbetering moet opleveren.

Daarnaast blijft ROVER hameren op een krachtiger aanpak van alle zwakke punten in de infrastructuur en de computersystemen van Railverkeersleiding. Zonder deugdelijke en betrouwbare spoorweginstallaties is terugkeer naar een normale situatie op het Nederlandse spoor onmogelijk.

Amersfoort, 28 november 2001

---