Cito

Reactie Citogroep op Volkskrantartikel:
Centrale examens geen loterij

Leerlingen moeten elk jaar een vergelijkbare prestatie leveren om te slagen voor het centraal examen. Dat geldt niet alleen voor de talen, maar voor alle vakken. De prestatie die een leerling moet leveren om een voldoende voor een vak te halen is het ene jaar niet groter dan het andere. Om dat te bereiken worden de examens buitengewoon zorgvuldig samengesteld en worden de resultaten van jaar tot jaar met elkaar vergeleken. En om uit te sluiten dat leerlingen bevoordeeld of benadeeld worden, door een moeilijker of gemakkelijker examen, worden de normen achteraf vastgesteld. Daarbij wordt rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad. Het examen is dus geen loterij.

De Volkskrant van 28 november meldt dat de examens te veel van elkaar verschillen. Elk jaar zouden zeer uiteenlopende vaardigheden worden getoetst en de moeilijkheidsgraad zou sterk uiteenlopen. Dat artikel is overigens niet gebaseerd op onderzoek van het SCO Kohnstamm instituut naar alle examens, maar betreft onderzoek uit 1999 naar enkele centrale examens moderne vreemde talen.

Examens komen niet zo maar tot stand. Ze zijn gebaseerd op examenprogramma's die opgesteld zijn door onafhankelijke deskundigen en vastgesteld door de minister van OC&W. In een examenmodel per vak wordt daarna precies aangegeven hoeveel vragen er over een bepaald domein gesteld moeten worden. Vervolgens gaan vakdocenten met ervaring in examenklassen aan de slag om de opgaven te maken. Met deze manier van werken wordt beoogd dat de examens van jaar tot jaar inhoudelijk en qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar zijn.
We erkennen dat er niettemin toch verschillen in moeilijkheidsgraad kunnen optreden. Daarom wordt achteraf ook gekeken of de examens feitelijk in overeenstemming zijn met de eisen. Dan pas worden de normen vastgesteld zodat elk jaar dezelfde prestaties van de leerlingen worden geeist om een voldoende te krijgen. De Citogroep is van mening dat de centrale examens de toets der kritiek zeker kunnen doorstaan.

Centrale examens kunnen zich altijd verheugen in een grote belangstelling. En terecht. De conclusies over de moeilijkheidsgraad, de normering, het aantal voldoendes enzovoort moeten dan ook zorgvuldig geformuleerd worden. Dat doet de Citogroep dan ook altijd. Al jaren. De randvoorwaarden die gelden bij getrokken conclusies moeten dan zeer helder worden verwoord. We doen ook niet geheimzinnig over onderzoeksresultaten. Zo wordt de betrouwbaarheid van de examens van jaar tot jaar in het examenverslag gepubliceerd. Daarover kunnen vervolgens maatschappij, onderwijs, politiek en vakdeskundigen zich een oordeel vormen.
De Citogroep juicht onafhankelijk onderzoek overigens toe. Dat houdt ons ook scherp.