Gemeente Alphen aan den Rijn


Arbeidsmarktcommunicatiebeleid

Tijdens het congres ´Arbeidsmarktcommunicatie voor overheidswerkgevers´ (onderdeel van de P&O-beurs99, editie 2001) van 29 november jl. hield Ger de Graaff, gemeentesecretaris gemeente Alphen aan den Rijn, een presentatie over het Alphens arbeidsmarktcommunicatiebeleid.

Ger de Graaff stelde dat bij het Alphens
arbeidsmarktcommunicatiebeleid de afstemming tussen de organisatieontwikkelingen en het aantrekken van de juiste mensen heel belangrijk is. Het is verstandig mensen aan te nemen die passen in deze ontwikkelingen, maar die vooral ook in staat zijn ze te ondersteunen en te versterken. De gemeente Alphen is al een aantal jaren flink in beweging. Er vindt een cultuur- oftewel mentaliteitsverandering plaats. Het streefbeeld voor de organisatie is als volgt:

* responsief en extern georiënteerd

* resultaatgericht

* de burger staat centraal

* dynamisch, ondernemend, betrouwbaar en open
Deze uitgangspunten vormde aanleiding om in 1999 de arbeidsmarktcommunicatie daarop af te stemmen. Deze afstemming voer Alphen zelfs door in de vormgeving van het nieuwe stadhuis. Een transparant en dynamisch gebouw.

Twee pijlers
Alle arbeidsmarktactiviteiten van de gemeente Alphen aan den Rijn zijn gebaseerd op twee pijlers.

* versterking van het imago

* het effectief en efficiënt werven

Van belang hierbij is dat de balans tussen die twee gewaarborgd blijft.

Concrete arbeidsmarktactiviteiten
Vanaf 1999 geeft de gemeente meer aandacht en inhoud aan haar arbeidsmarkt-communicatiebeleid. Dit is tot uitdrukking gekomen in o.a. de volgende activiteiten.

1999
De start van nieuwe arbeidsmarktactiviteiten, de campagne´Uitdagingen genoeg voor ambtenaren nieuwe stijl´: Het invoeren van een nieuwe organisatiestructuur en cultuur vraagt om een vernieuwende wijze van arbeidsmarktcommunicatie. De ambities van de organisatie moeten tot uiting komen in de manier waarop Alphen nieuwe mensen benadert. De advertenties bevatten 80% imago en 20% werving.

2001
Deelname aan 1e carrièrebeurs voor overheidswerkgevers: Deze beurs past prima in de Alphense arbeidsmarktcommunicatie. Een goede manier om in contact te komen met jonge en geïnteresseerde studenten en mensen die een tweede loopbaanstap wilde maken.

2001
Start met een nieuwe regio-wervingscampagne t werkt beter dicht bij huis.
Veel mensen uit de eigen regio komen in Alphen werken. Zij wilden graag dichter bij huis werken om zo werk en privé goed met elkaar in balans te brengen. In onze advertentie spelen we daar op twee manieren op in:

- door te refereren aan de tendens naar meer balans tussen werk en privé;

- door aan te geven dat korte reistijden en betrokkenheid bij de eigen leefomgeving positieve ingrediënten zijn voor zowel werkgever als werknemer.

Ontwikkelingen
Ger de Graaff schetste afsluitend de volgende ontwikkelingen:
* Een goede balans tussen imago en het effectief en efficiënt werven blijft een voorwaarde voor het voeren van een succesvol arbeidsmarktcommunicatiebeleid.

* Het blijft belangrijk om eenmaal geworven mensen blijvend te interesseren en vast te houden.

Voor dat laatste is een optimaal HRM-beleid van groot belang. In het kader van ons kwaliteitsmodel ´Investors in People` worden onze HRM-instrumenten verder ontwikkeld. De inzet is daarbij ook om voorwaarden te scheppen om te garanderen dat mensen niet alleen naar Alphen komen maar ook willen blijven. Daarnaast proberen wij door verdere implementatie van het MD-traject vorm te geven aan de ontwikkeling van het leidinggevend kader.

Klik hier: Arbeidsmarktcommunicatie om de Powerpoint presentatie te bekijken. Beschikt u over breedbandinternet (Adsl/Kabel) duurt het laden enkele sec. Bij een 56K verbinding duurt het laden enkele min.

Voor informatie kunt u contact opnemen met Marloes Nobel, personeelsmanagementadviseur: 0172-481569

© Gemeente Alphen aan den Rijn, 29 november 2001 laatste wijziging