De tolerante islam:"Mevlãnã Djalãl ad-Din Rumi"

Vereniging Turks Huis Westerpark
presenteert i.s.m.
Soefie Muziek Groep Tevázu en MokumTV

29 november; "Tolerante Islam" een film over Mevlãnã Djalãl ad-Din Rumi

6 december; Toerkmeense Avond (film en tentoonstelling -handwerk uit Askabat-)

13 december; De jonge Nederlandse Turken en Mevlãnã

Op 16 november 2001 is de ramadan van het moslimjaar 1422 begonnen. Traditioneel nodigt de Vereniging Turks Huis Amsterdam uit om gezamenlijk de iftar-maaltijd (het avond-ontbijt na een dag vasten) te komen nuttigen, gevolgd door video, discussie's, lezingen, etc. Dit jaar staat de Ramadan in het teken van de tolerante islam van Mevlãnã Djalãl ad-Din Rumi en het soefisme in Nederland.

Ook ruim zeven eeuwen na zijn dood zijn Mevlana's gedichten bestsellers. Niet alleen in de islamitische wereld, ook in Europa en de Verenigde Staten wordt zijn uit het Iraans vertaalde werk steeds meer gelezen. In zijn tijd, de periode van de grote confrontaties tussen het Oosten en het Westen, overbrugde Mevlana's gedachtegoed alle religies, elk ras en iedere nationaliteit. De woorden boven de ingang van zijn klooster laten aan duidelijkheid niets te wensen over:

Kom, kom weer opnieuw!
Wie je ook bent,
gelovig of ongelovig, ketter of vuuraanbidder.
Ook al heb je wel honderd keer je beloftes gebroken. Onze deur is niet de deur van wanhoop,
Kom, en kom weer opnieuw!

Ook zeven eeuwen na zijn dood blijven de mensen komen. En dat niet alleen bij moslims. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Al bij Mevlana's dood op 17 december 1273 was voor iedereen duidelijk dat een van de werkelijke universele geesten was heengegaan. Nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid gebeurde het dat moslims, joden en christenen om de eer streden de dode naar zijn graf te mogen dragen. Iets dat tot op heden niet meer is voorgekomen...

Mevlana's leven leek op een rimpelloos meer, tot hij in 1244 op straat in Konya oog in oog kwam te staan met een zekere Shems ed-Din. Een ruwe kerel uit de Iraanse stad Tabriz.

De ontmoeting wordt omschreven als de Ontmoeting tussen Twee Oceanen. Vanaf dat moment zijn de brute zwerver en de verfijnde hoogleraar theologie onafscheidelijke vrienden. In Shems ed-Din herkent Mevlana een tot hem gezonden Man van God. Anderhalf jaar blijft Shems ed-Din in Konya. Dan heeft hij genoeg van de jaloerse aanvallen van zich verwaarloosd voelende leerlingen van Mevlana en vertrekt naar Damascus.
Mevlana is ontroostbaar, zoon Walid wordt er op uit gestuurd Shems ed-Din terug te halen. Ondanks alle plechtige beloftes krijgt Shems ed-Din het opnieuw zwaar te verduren met de jaloerse leerlingen van Mevlana. Kort nadat hij was teruggekomen verdwijnt Shams opnieuw. Dit keer voorgoed. Over wat er met Shams gebeurde zijn historici het niet eens. Werd hij vermoord door jaloerse leerlingen van Mevlana? Wist hij te ontkomen? In elk geval worden er meerdere graven van hem vereerd, onder meer in Pakistan, Iran en Turkije. De herinnering aan Shems doet Mevlana zijn meesterwerken schrijven.

Donderdag 29 november 2001
Iftar vanaf 16.30 uur; 18.00 uur vertoning van "De Tolerante Islam - Mevlana Djelal ad-Din Rumi", een film van MokumTV over Rumi. Tevens zal de soefi-muziekgroep Tevazu spelen. Een sneak-preview van de documentare is via At1 op de Amsterdamse kabel te zien op maandag 19 november 2001.

Donderdag 6 december 2001
Iftar vanaf 16.30 uur; De tweede ramadan-donderdag van Turks Huis staat in het kader van de oorsprong van Mevlana. Hij werd in 1207 geboren.in Balkh, centrum van de Toerkmenen in het huidige Noord Afghanistan. Er wordt een video vertoond over dit gebied, er worden een aantal kunstvoorwerpen uit dit land tentoon gestelt.

Donderdag 13 december 2001
Iftar vanaf 16.30 uur; En een lezing van auteur Abdullah Konuksever over jonge Nederlandse Turken en hun mystieke ervaringen.

Informatie en reserveren:
Vereniging Turks Huis Westerpark
Van Hogendorpstraat 195 Amsterdam Telefoon: 020 - 684 57 12 e-mail: turkshuis@mokumtv.nl
internet: http://go.to/turkshuis


---