Consumentenbond

Ingrijpen nodig bij problemen NS
Consumenten zijn het goed zat met de slechte dienstverlening van de NS. Dat blijkt uit het resultaat van onze stelling: "Voor de NS moet een toezichthouder in het leven worden geroepen die in noodgevallen zelfs de prijs van het treinkaartje kan bepalen of investeringen kan tegenhouden". 68% was het hiermee eens.

De chaos op het spoor heeft blijkbaar voor veel mensen lang genoeg geduurd. De overvolle treinen, vertragingen en slechte informatievoorziening hierover blijven aanhouden, ondanks allerlei verwoede pogingen van de NS dit te verbeteren. Ook pogingen van de Consumentenbond om de NS tot meer consumentvriendelijk gedrag te brengen hebben niet het gewenste resultaat gehad.

Omdat de NS deels nog in handen zijn van de overheid, is niet duidelijk welke verantwoordelijkheden waar precies liggen. Daardoor ontstaat er een continue over-en-weer elkaar de schuld geven van problemen. De Consumentenbond vindt het tijd dat daar verandering in komt. De overheid moet ervoor zorgen dat er een toezichthouder komt die de NS kan dwingen zich klantvriendelijker op te stellen. Door bijvoorbeeld te zorgen dat de prijs van het treinkaartje niet omhoog gaat als de kwaliteit van de dienstverlening slechter wordt. Met de actie 'Maak kiezen mogelijk!' wil de Bond de politiek laten zien wat er allemaal mis is met - onder andere - de NS. Het resultaat van deze stelling steunt het standpunt van de Consumentenbond dat stevig ingrijpen nodig is om reizigers weer op een fatsoenlijke manier via het spoor te vervoeren.


---