Ingrijpen nodig bij problemen NS
Consumenten zijn het goed zat met de slechte dienstverlening van de
NS. Dat blijkt uit het resultaat van onze stelling: "Voor de NS moet
een toezichthouder in het leven worden geroepen die in noodgevallen
zelfs de prijs van het treinkaartje kan bepalen of investeringen kan
tegenhouden". 68% was het hiermee eens.
De chaos op het spoor heeft blijkbaar voor veel mensen lang genoeg
geduurd. De overvolle treinen, vertragingen en slechte
informatievoorziening hierover blijven aanhouden, ondanks allerlei
verwoede pogingen van de NS dit te verbeteren. Ook pogingen van de
Consumentenbond om de NS tot meer consumentvriendelijk gedrag te
brengen hebben niet het gewenste resultaat gehad.
Omdat de NS deels nog in handen zijn van de overheid, is niet
duidelijk welke verantwoordelijkheden waar precies liggen. Daardoor
ontstaat er een continue over-en-weer elkaar de schuld geven van
problemen. De Consumentenbond vindt het tijd dat daar verandering in
komt. De overheid moet ervoor zorgen dat er een toezichthouder komt
die de NS kan dwingen zich klantvriendelijker op te stellen. Door
bijvoorbeeld te zorgen dat de prijs van het treinkaartje niet omhoog
gaat als de kwaliteit van de dienstverlening slechter wordt.
Met de actie 'Maak kiezen mogelijk!' wil de Bond de politiek laten
zien wat er allemaal mis is met - onder andere - de NS. Het resultaat
van deze stelling steunt het standpunt van de Consumentenbond dat
stevig ingrijpen nodig is om reizigers weer op een fatsoenlijke manier
via het spoor te vervoeren.
---