Rotterdams milieubeleid tot 2007: meer leefkwaliteit de grote
uitdaging
Leefkwaliteit, gezamenlijke verantwoordelijkheid en maatwerk; dat zijn
de uitgangspunten van het Rotterdamse Milieuperspectief (RMP)
2002-2007. Het RMP geeft een kader voor de gemeentelijke activiteiten
op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid. De komende jaren
worden programma's ontwikkeld om de kwaliteit van de stad te
versterken, milieuknelpunten aan te pakken en om te bevorderen dat
partijen hun verantwoordelijkheid krijgen en nemen. De afgelopen jaren
is veel vooruitgang op milieugebied geboekt. Naast nieuw beleid ligt
in dit plan vooral de nadruk op de manier waarop de gemeente met
milieu aan de slag gaat.
Leefkwaliteit versterken
Hoewel sommige milieuproblemen een internationale en andere een
nationale aanpak vereisen, werkt Rotterdam ook zelf aan versterking
van de leefkwaliteit van de stad. Uitgangspunt is dat Rotterdammers
moeten kunnen wonen in een veilige omgeving met zo weinig mogelijk
hinder en voldoende groen van goede kwaliteit.
Verder kan de kwaliteit van de leefomgeving verschillen van gebied tot
gebied. Aan het centrum worden andere eisen gesteld dan aan een
woonwijk aan de rand van de stad.
Een van de grote opgaven voor de stad is volgens het RMP om zo slim
mogelijk activiteiten en functies zoals wonen, werken, mobiliteit en
recreëren in te passen en kansen zo goed mogelijk te benutten. De stad
heeft namelijk behoefte aan ruimte voor natuur, groen en water. Waar
de kwaliteit dreigt te worden aangetast, moeten de functies beter op
elkaar worden afgestemd. Daarom ook is het volgens het RMP zaak milieu
vroeg te betrekken in de ruimtelijke ordening.
Maatwerk
In samenwerking met beleidsvelden als ruimtelijke ordening, verkeer,
economie en gezondheid krijgt een gebiedsgericht milieubeleid gestalte
.
Volgens het RMP is het nodig afwegingen op milieugebied daar neer te
leggen waar ze het best kunnen worden gemaakt. Soms is dat de
gemeente, maar in veel gevallen ook de deelgemeente. Het zijn daar
juist de bekendheid met het gebied en de kortere lijnen met
doelgroepen die maatwerk in milieu mogelijk maken.
Het aanpakken van knelpunten in de stad is ook een kwestie van
maatwerk. Dat gaat bijvoorbeeld op voor gebieden die veel overlast van
verkeer ondervinden.
Het RMP zoekt de oplossing hiervan onder meer in aanpassing van de
wegstructuur langs kwetsbare woongebieden, het zogenoemde bundelen,
ordenen en inpassen, het stimuleren van fietsen en lopen in een
aantrekkelijker buitenruimte en openbaar vervoer in plaats van korte
autoritten in de stad. Verder wil het RMP schonere en stillere
voertuigen bevorderen, stiller asfalt en het terugbrengen van de
maximum snelheid op sommige wegen naar 30 km per uur. Wat de
rijkswegen aangaat, is voortzetting van het plaatsen van
geluidsschermen en het bepleiten van een lagere maximum snelheid aan
de orde.
Ook bij de aanpak van bedrijven wordt maatwerk geleverd door de
vergunningverlening en de handhaving af te stemmen op specifieke
groepen van bedrijven.
Delen van verantwoordelijkheid
Volgens het RMP kan een aanpak van milieuproblemen in en om de stad
alleen slagen in samenwerking met Rotterdammers, bedrijven en
instellingen. Het bestuur wil blijven inzetten op bekende instrumenten
als vergunningverlening en handhaving. Daarnaast wil het RMP
bevorderen dat verantwoordelijke partijen zelf sturen op een gewenste
ontwikkeling, bijvoorbeeld door het afsluiten van convenanten zoals
met de bouwsector op het gebied van duurzaam bouwen. Ten slotte is
volgens het RMP zaak doelgroepen van milieubeleid te benaderen en te
betrekken bij de formulering en uitvoering van beleid. Dat kan door
samenwerking zoals nu al gebeurt met ROM Rijnmond, de Lokale Agenda 21
en Opzoomeren. Het nemen van eigen verantwoordelijkheid wordt
gemakkelijker gemaakt door bijvoorbeeld goede voerzieningen voor
gescheiden afvalinzameling of maatwerk advies om energie te bespraren.
Totstandkoming
Aan het opstellen van het RMP hebben ruim 300 mensen een bijdrage
geleverd. Zestig ambtenaren en bestuurders hebben in de eerste helft
van 2001 in themagroepen en een strategiegroep de inhoud en
speerpunten van het RMP geformuleerd. Eind juni heeft in de
Lauwrenskerk een druk bezocht werkcongres plaatsgevonden over het RMP.
De congresdeelname bestond uit bewoners (w.o. de 'smaakmakers' van het
college programma duurzame stad), vertegenwoordigers van bedrijven,
bestuurders van de gemeente en de deelgemeenten en ambtenaren van het
rijk, provincie en de gemeente zelf. Na het congres is alle materiaal
uitgewerkt tot het voorontwerp RMP.
Besluitvorming
Het RMP is nu een voorontwerp. Dit houdt in dat in de komende maanden
verschillende gemeentelijke commissies en deelgemeenten zich over het
plan uitspreken. Ook belangengroepen en Rotterdammers kunnen op het
plan te reageren voordat het College van B. & W. het RMP voor een
besluit aan de Gemeenteraad voorlegt. Dit kan via de website van de
gemeente Rotterdam vanaf 10 december (www.rotterdam.nl link
milieuperspectief of milieuperspectief@gw.rotterdam.nl. Na
vaststelling van het ontwerp RMP in de raad volgt ter visielegging
t.b.v. de inspraak van Rotterdamse burgers en bedrijven.