Gemeente Rotterdam

Rotterdams milieubeleid tot 2007: meer leefkwaliteit de grote uitdaging

Leefkwaliteit, gezamenlijke verantwoordelijkheid en maatwerk; dat zijn de uitgangspunten van het Rotterdamse Milieuperspectief (RMP) 2002-2007. Het RMP geeft een kader voor de gemeentelijke activiteiten op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid. De komende jaren worden programma's ontwikkeld om de kwaliteit van de stad te versterken, milieuknelpunten aan te pakken en om te bevorderen dat partijen hun verantwoordelijkheid krijgen en nemen. De afgelopen jaren is veel vooruitgang op milieugebied geboekt. Naast nieuw beleid ligt in dit plan vooral de nadruk op de manier waarop de gemeente met milieu aan de slag gaat.

Leefkwaliteit versterken
Hoewel sommige milieuproblemen een internationale en andere een nationale aanpak vereisen, werkt Rotterdam ook zelf aan versterking van de leefkwaliteit van de stad. Uitgangspunt is dat Rotterdammers moeten kunnen wonen in een veilige omgeving met zo weinig mogelijk hinder en voldoende groen van goede kwaliteit.
Verder kan de kwaliteit van de leefomgeving verschillen van gebied tot gebied. Aan het centrum worden andere eisen gesteld dan aan een woonwijk aan de rand van de stad.
Een van de grote opgaven voor de stad is volgens het RMP om zo slim mogelijk activiteiten en functies zoals wonen, werken, mobiliteit en recreëren in te passen en kansen zo goed mogelijk te benutten. De stad heeft namelijk behoefte aan ruimte voor natuur, groen en water. Waar de kwaliteit dreigt te worden aangetast, moeten de functies beter op elkaar worden afgestemd. Daarom ook is het volgens het RMP zaak milieu vroeg te betrekken in de ruimtelijke ordening.

Maatwerk
In samenwerking met beleidsvelden als ruimtelijke ordening, verkeer, economie en gezondheid krijgt een gebiedsgericht milieubeleid gestalte .
Volgens het RMP is het nodig afwegingen op milieugebied daar neer te leggen waar ze het best kunnen worden gemaakt. Soms is dat de gemeente, maar in veel gevallen ook de deelgemeente. Het zijn daar juist de bekendheid met het gebied en de kortere lijnen met doelgroepen die maatwerk in milieu mogelijk maken. Het aanpakken van knelpunten in de stad is ook een kwestie van maatwerk. Dat gaat bijvoorbeeld op voor gebieden die veel overlast van verkeer ondervinden.
Het RMP zoekt de oplossing hiervan onder meer in aanpassing van de wegstructuur langs kwetsbare woongebieden, het zogenoemde bundelen, ordenen en inpassen, het stimuleren van fietsen en lopen in een aantrekkelijker buitenruimte en openbaar vervoer in plaats van korte autoritten in de stad. Verder wil het RMP schonere en stillere voertuigen bevorderen, stiller asfalt en het terugbrengen van de maximum snelheid op sommige wegen naar 30 km per uur. Wat de rijkswegen aangaat, is voortzetting van het plaatsen van geluidsschermen en het bepleiten van een lagere maximum snelheid aan de orde.
Ook bij de aanpak van bedrijven wordt maatwerk geleverd door de vergunningverlening en de handhaving af te stemmen op specifieke groepen van bedrijven.

Delen van verantwoordelijkheid
Volgens het RMP kan een aanpak van milieuproblemen in en om de stad alleen slagen in samenwerking met Rotterdammers, bedrijven en instellingen. Het bestuur wil blijven inzetten op bekende instrumenten als vergunningverlening en handhaving. Daarnaast wil het RMP bevorderen dat verantwoordelijke partijen zelf sturen op een gewenste ontwikkeling, bijvoorbeeld door het afsluiten van convenanten zoals met de bouwsector op het gebied van duurzaam bouwen. Ten slotte is volgens het RMP zaak doelgroepen van milieubeleid te benaderen en te betrekken bij de formulering en uitvoering van beleid. Dat kan door samenwerking zoals nu al gebeurt met ROM Rijnmond, de Lokale Agenda 21 en Opzoomeren. Het nemen van eigen verantwoordelijkheid wordt gemakkelijker gemaakt door bijvoorbeeld goede voerzieningen voor gescheiden afvalinzameling of maatwerk advies om energie te bespraren.

Totstandkoming
Aan het opstellen van het RMP hebben ruim 300 mensen een bijdrage geleverd. Zestig ambtenaren en bestuurders hebben in de eerste helft van 2001 in themagroepen en een strategiegroep de inhoud en speerpunten van het RMP geformuleerd. Eind juni heeft in de Lauwrenskerk een druk bezocht werkcongres plaatsgevonden over het RMP. De congresdeelname bestond uit bewoners (w.o. de 'smaakmakers' van het college programma duurzame stad), vertegenwoordigers van bedrijven, bestuurders van de gemeente en de deelgemeenten en ambtenaren van het rijk, provincie en de gemeente zelf. Na het congres is alle materiaal uitgewerkt tot het voorontwerp RMP.

Besluitvorming
Het RMP is nu een voorontwerp. Dit houdt in dat in de komende maanden verschillende gemeentelijke commissies en deelgemeenten zich over het plan uitspreken. Ook belangengroepen en Rotterdammers kunnen op het plan te reageren voordat het College van B. & W. het RMP voor een besluit aan de Gemeenteraad voorlegt. Dit kan via de website van de gemeente Rotterdam vanaf 10 december (www.rotterdam.nl link milieuperspectief of milieuperspectief@gw.rotterdam.nl. Na vaststelling van het ontwerp RMP in de raad volgt ter visielegging t.b.v. de inspraak van Rotterdamse burgers en bedrijven.