Ingezonden persbericht

Vier Nederlandse nominaties voor de Europrix

Op de Frankfurter Buchmesse zijn niet minder dan vier Nederlandse multimedia producties genomineerd voor de Europrix.

Categorie: Knowledge, Discovery and Culture
Titel: Rembrandt the Printmaker
Producent: Softmachine
Medium: CD-ROM

Titel: BoschUniverse.com
Producent: ZappWerk; site bij de tentoonstelling Jheronimus Bosch in museum Boymans Van Beuningen
Medium: Internet

Categorie: Interactive Fiction and Storytelling
Titel: Tattletoons
Producent: IJsfontein; voor de VPRO
Medium: Internet

Categorie: First Steps and Bridging Society with Multimedia Titel: Tiny Taboos
Producent: Mattmo
Medium: Internet

De winnaars van de categorieën en de winnaar van de Europrix worden bekend gemaakt op een gala in Portugal op 3 december 2001.

Het is voor de eerste keer dat er vier nominaties zijn toegekend aan Nederlandse producties. Reeds eerder viel de eer te beurt aan: Quest for Europe van WDS in 1998 en Obi and The True Story of the Elves van Lightsmith in opdracht van het Uitgeverij Het Spectrum in 1999. In 2000 won de CD-ROM productie Anne Frank van Softmachine de Europrix.

De Europrix is in 1998 ingesteld als een wedstrijd en promotie van de beste multimedia productie in Europa. De Europrix heeft 425 inzendingen ontvangen. De inzendingen komen uit 28 Europese landen of landen geassocieerd met de Europese Unie. Groot-Brittannië, Oostenrijk en Duitsland zijn koplopers met het aantal inzendingen van resp. 69, 65 en 60 inzendingen. Nederland komt op de zevende plaats met het aantal inzenders. Dit jaar bedroeg het aantal inzendingen uit Nederland 16 diensten en producten. In 1998 werden er 7 ingezonden, in 1999 niet minder dan 23 en in 2000 waren dat 11 inzendingen. De inzendingen zijn beoordeeld voor nominatie door een algemene jury van 30 personen uit 23 landen.

Europrix
De Europrix is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken in Oostenrijk en de Europese Commissie. De wedstrijd werd opgezet tijdens het EU-voorzitterschap van Oostenrijk. De wedstrijd is nu toe aan de vierde editie. DE publiciteit voor de Europrix in de benelux wordt verzorgd door Electronic Media Reporting in Utrecht.


---