TOPTECH HOLDING
De TopTech-fakkel gaat door
Personeelsdiensten in bouw en techniek, dat is de business van de
uitzend- en detacheringsketen TopTech. TopTech viert feest. Dubbel
feest. Want de holding heeft een nieuw hoofdkantoor betrokken; in
Woerden. En de totale organisatie groeit, zodat de directieposities
verschuiven om een goed bestuur te blijven garanderen. Anton Niese
geeft de directiefakkel door aan zijn opvolger Hans Glas; Niese zelf
wordt met ingang van 1 januari 2002 voorzitter van de raad van
commissarissen.
Ruim tien jaar geleden startte Anton Niese een uitzendbureau in de
technische sector, samen met zijn vrouw Patricia. In 1990 huren zij
een kantoortje in Rijswijk en starten daar hun onderneming: Niese
Uitzendbureau & Pont Detachering. Nu, eind 2001 ziet Niese zijn
initiatief beloond met een goed draaiende organisatie; de holding
omvat diverse bedrijven op verschillende vestigingen.
Directie
Hans Glas komt in 1991 als tweede man bij Niese in het bedrijf; hij
geeft mede vorm aan de ontwikkelingen binnen de organisatie. Anton
Niese: 'Toen wij startten met onze personeelsdiensten, kwam de markt
uit een periode van recessie; in de jaren tachtig was er veel
werkeloosheid geweest. Voor ons betekende dat een grote uitdaging; we
wisten: 'Het wordt erop of eronder'. Het was echt spannend, maar het
is gelukt, in 1991 konden we uitbreiden. Hans Glas kwam naast mij te
staan als tweede man. '
TopTech groeit in de jaren '90 vanuit Rijswijk uit tot een organisatie
met een eigen team van 30 mensen in vaste dienst, verdeeld over 6
vestigingen en het hoofdkantoor in Woerden.
Niese: 'TopTech is uitgegroeid tot een stevige en stabiele
organisatie. Voor mij is het tijd om de fakkel over te geven. Hans
Glas is dé aangewezen persoon om mijn positie als directeur over te
nemen.'
Technisch Personeel
Niese zelf treedt wat uit de schijnwerpers. Om zich meer op
hoofdlijnen met de zaken van TopTech bezig te houden. 'De komende vijf
jaar ligt de focus sterk op het hoger opgeleid technisch personeel.
Voor die sector zullen we ook gaan uitbreiden met 4 extra vestigingen.
Medio 2002 starten we in een nieuw gebied, in koppeling met onze
vestiging voor ingenieurs in Delft. Als commissaris heb ik de ruimte
om me met de hoofdlijnen bezig te houden. Daarnaast krijg ik
gelegenheid om op andere terreinen van het ondernemen rond te kijken
en mijn pioniersgeest nieuwe ruimte te geven.' Glas: 'De nieuwe
situatie is een volgende stap en zal meer helderheid geven naar buiten
toe. Wij zullen onze krachten allebei voluit kunnen geven aan de
dingen waar we goed in zijn.'
Fakkeldragers
Anton Niese geeft de TopTech-fakkel door aan Hans Glas, vooruitziend
naar nieuwe uitdagingen in 2002. Woensdagavond 28 november jl. vierde
TopTech zijn feest met het personeel. Deze week worden de
handtekeningen geplaatst. De TopTech-fakkel gaat door, letterlijk en
figuurlijk. Want TopTech is een bedrijf met een visie. De fakkel is
een symbool van brandend vuur voor het ondernemen en TopTech als
organisatie, maar ook van 'lichtdrager'; van vuur en licht
verspreiden als voorbeeld, als voortrekker, als inspirator. Glas:
'Uitzendbureaus bewijzen hun betekenis in tijden van recessie, en ik
heb in de afgelopen 10 jaar van alles meegemaakt, ook kennisgemaakt
met een moeilijke markt. Juist in tijden van recessie liggen er grote
uitdagingen voor ons. Wij kennen ons vak en onze mentaliteit heeft
geleid tot een dienstverlening aan flexwerkers en klanten die
gewaardeerd wordt.' TopTech is bijzonder in kwaliteit. 'TopTech wil
voor de troepen uitlopen, vernieuwen, de eerste stap doen, creatief
zijn, niet wachten tot het 'piepsignaal'.' Met vertrouwen.
Wie meer wil weten (lezers en journalisten)
TopTech stelt zichzelf hoge eisen. In de kwaliteit van
dienstverlening, in de afspraak-is-afspraakmentaliteit, in
betrouwbaarheid. De TopTechbedrijven ondernemen met een bedrijfscode
die gebaseerd is op de Tien Geboden van God. Niet zonder geschiedenis
overigens; daar zijn vragen aan vooraf gegaan.
Er zijn dilemma's, er worden keuzes gemaakt. Wat betekent het in mijn
praktijk van het dagelijks werk om christen te zijn? Hoe maak ik mijn
keuzes concreet? Kan ik baat hebben bij een bedrijfscode? Welke dan?
Waarom? Met welke betekenis? Hoe wordt de code door de medewerkers
gedragen binnen het bedrijf? Welke dilemma's komen we tegen? Hoe gaan
we met problemen om? Hoe werkt de code in de profilering naar buiten
toe? Waarom zijn we er ook na tien jaar nog zo enthousiast over de
keuzes die we maakten? Hoe kunt u daar uw voordeel mee doen?
Niese geeft lezingen en workshops. Wie met de heer Niese van gedachten
wil wisselen over zaken doen & christen zijn, kan voor informatie
contact opnemen met: TopTech Hoofdkantoor, Jaap Bijzerweg 25B, 3446
CR Woerden, tel. 0348 - 435040.
Foto is vanaf 13.15 uur (rechten vrij) beschikbaar via het ANP-Fotonet
en de digitale beeldbank van het ANP
Contactpersoon voor TopTech: Hans Glas, directeur TopTech. Te bereiken
via TopTech Woerden: 0348-435040
---
BIJLAGE: INTERVIEW MET DE HEER NIESE
(EERDER GEPUBLICEERD ARTIKEL DECEMBER 2000)
Je werk moet in de eerste plaats kwaliteit hebben
Scoren door eerlijk te zijn. De christen-zakenman Niese, directeur van
Top Tech Niese Personeelsdiensten (hoofdkantoor gevestigd te Soest)
heeft er al tien jaar ervaring mee. In 1990 formuleerde hij een
bedrijfscode voor zijn startende onderneming: een code die is
gebaseerd op de 10 geboden van God. 'Toen ik mijn onderneming startte
samen met mijn vrouw, waren er veel vragen. In een eigen ondernemening
wilde ik anders werken, eerlijk werken, in de uitzendbranche.
Inspirerende mensen kruisten ons pad. Het was een zaak van gebed. We
hebben gepraat en gebeden, samen en met anderen, totdat we zeker
wisten dat we dit moesten doen.'
Tien jaar de Tien Geboden als sleutel voor eerlijk ondernemen. Wat
vinden klanten ervan? Wat vinden de uitzendkrachten ervan? 'Van God
weet ik niets af, ik weet alleen dat ze bij Top Tech doen wat ze
zeggen.'
'We ondernemen in afhankelijkheid' is de bedrijfscodeformulering van
het eerste gebod. Zonder dit gebod kan het niet: meer dan eens heeft
Niese beslissingen moeten nemen waarvan een collega zou zeggen: Man,
je bent gek! 'Eerlijk zijn kost op de korte termijn altijd geld, maar
op de lange termijn is het niet nadelig. In onze brache wordt er
bijvoorbeeld veel gerommeld met CV's: er worden jaren van ervaring en
zelfs diploma's opgenomen die er helemaal niet zijn. Vanaf het begin
wilde ik dat niet. Maar je merkt dat je desondanks steeds op het
randje van waarheid en onwaarheid balanceert. Toch heeft de
eerlijkheid gewonnen, en dat wordt door klanten en uitzendkrachten
gewaardeerd.'
Is Top Tech een klantvriendelijk bedrijf? De formule van het
gespecialiseerde uitzendbureau spreekt aan, dat maakt de groei van het
bedrijf van de afgelopen jaren wel duidelijk. Grote en toonaangevende
bedrijven in de bouwsector werken samen met Top Tech. Waarom? Omdat ze
bij Top Tech doen wat ze zeggen, toegeven en terugbetalen als er
fouten zijn gemaakt, open en eerlijk communiceren en eisen stellen
aan hun mensen. 'Wij zijn geen softe jongens. We hebben oog voor onze
mensen, gaan een tweede mijl met ze als dat nodig is, maar vragen in
de eerste plaats vakbekwaamheid en volledige inzet.'
Zakelijk én christelijk, kan dat samengaan? Niese: 'Ja. Ik ben geen
evangelist op het werk; dat is ook onze missie niet. Het is onze
missie ons werk goed te doen. Bij een onveilige situatie op de
bouwplaats van een klant moet ik kiezen: de klant of de waarheid. Tot
nu toe hebben we gekozen voor de waarheid, ook al kostte dat soms
knikkende knieën. De kwaliteit en integriteit die we bieden zijn onze
getuigenis.'
MJB
03 dec 01 11:40