TOPTECH HOLDING

De TopTech-fakkel gaat door

Personeelsdiensten in bouw en techniek, dat is de business van de uitzend- en detacheringsketen TopTech. TopTech viert feest. Dubbel feest. Want de holding heeft een nieuw hoofdkantoor betrokken; in Woerden. En de totale organisatie groeit, zodat de directieposities verschuiven om een goed bestuur te blijven garanderen. Anton Niese geeft de directiefakkel door aan zijn opvolger Hans Glas; Niese zelf wordt met ingang van 1 januari 2002 voorzitter van de raad van commissarissen.

Ruim tien jaar geleden startte Anton Niese een uitzendbureau in de technische sector, samen met zijn vrouw Patricia. In 1990 huren zij een kantoortje in Rijswijk en starten daar hun onderneming: Niese Uitzendbureau & Pont Detachering. Nu, eind 2001 ziet Niese zijn initiatief beloond met een goed draaiende organisatie; de holding omvat diverse bedrijven op verschillende vestigingen.

Directie
Hans Glas komt in 1991 als tweede man bij Niese in het bedrijf; hij geeft mede vorm aan de ontwikkelingen binnen de organisatie. Anton Niese: 'Toen wij startten met onze personeelsdiensten, kwam de markt uit een periode van recessie; in de jaren tachtig was er veel werkeloosheid geweest. Voor ons betekende dat een grote uitdaging; we wisten: 'Het wordt erop of eronder'. Het was echt spannend, maar het is gelukt, in 1991 konden we uitbreiden. Hans Glas kwam naast mij te staan als tweede man. '
TopTech groeit in de jaren '90 vanuit Rijswijk uit tot een organisatie met een eigen team van 30 mensen in vaste dienst, verdeeld over 6 vestigingen en het hoofdkantoor in Woerden.
Niese: 'TopTech is uitgegroeid tot een stevige en stabiele organisatie. Voor mij is het tijd om de fakkel over te geven. Hans Glas is dé aangewezen persoon om mijn positie als directeur over te nemen.'

Technisch Personeel
Niese zelf treedt wat uit de schijnwerpers. Om zich meer op hoofdlijnen met de zaken van TopTech bezig te houden. 'De komende vijf jaar ligt de focus sterk op het hoger opgeleid technisch personeel. Voor die sector zullen we ook gaan uitbreiden met 4 extra vestigingen. Medio 2002 starten we in een nieuw gebied, in koppeling met onze vestiging voor ingenieurs in Delft. Als commissaris heb ik de ruimte om me met de hoofdlijnen bezig te houden. Daarnaast krijg ik gelegenheid om op andere terreinen van het ondernemen rond te kijken en mijn pioniersgeest nieuwe ruimte te geven.' Glas: 'De nieuwe situatie is een volgende stap en zal meer helderheid geven naar buiten toe. Wij zullen onze krachten allebei voluit kunnen geven aan de dingen waar we goed in zijn.'

Fakkeldragers
Anton Niese geeft de TopTech-fakkel door aan Hans Glas, vooruitziend naar nieuwe uitdagingen in 2002. Woensdagavond 28 november jl. vierde TopTech zijn feest met het personeel. Deze week worden de handtekeningen geplaatst. De TopTech-fakkel gaat door, letterlijk en figuurlijk. Want TopTech is een bedrijf met een visie. De fakkel is een symbool van brandend vuur voor het ondernemen en TopTech als organisatie, maar ook van 'lichtdrager'; van vuur en licht verspreiden als voorbeeld, als voortrekker, als inspirator. Glas: 'Uitzendbureaus bewijzen hun betekenis in tijden van recessie, en ik heb in de afgelopen 10 jaar van alles meegemaakt, ook kennisgemaakt met een moeilijke markt. Juist in tijden van recessie liggen er grote uitdagingen voor ons. Wij kennen ons vak en onze mentaliteit heeft geleid tot een dienstverlening aan flexwerkers en klanten die gewaardeerd wordt.' TopTech is bijzonder in kwaliteit. 'TopTech wil voor de troepen uitlopen, vernieuwen, de eerste stap doen, creatief zijn, niet wachten tot het 'piepsignaal'.' Met vertrouwen.

Wie meer wil weten (lezers en journalisten)
TopTech stelt zichzelf hoge eisen. In de kwaliteit van dienstverlening, in de afspraak-is-afspraakmentaliteit, in betrouwbaarheid. De TopTechbedrijven ondernemen met een bedrijfscode die gebaseerd is op de Tien Geboden van God. Niet zonder geschiedenis overigens; daar zijn vragen aan vooraf gegaan.
Er zijn dilemma's, er worden keuzes gemaakt. Wat betekent het in mijn praktijk van het dagelijks werk om christen te zijn? Hoe maak ik mijn keuzes concreet? Kan ik baat hebben bij een bedrijfscode? Welke dan? Waarom? Met welke betekenis? Hoe wordt de code door de medewerkers gedragen binnen het bedrijf? Welke dilemma's komen we tegen? Hoe gaan we met problemen om? Hoe werkt de code in de profilering naar buiten toe? Waarom zijn we er ook na tien jaar nog zo enthousiast over de keuzes die we maakten? Hoe kunt u daar uw voordeel mee doen? Niese geeft lezingen en workshops. Wie met de heer Niese van gedachten wil wisselen over zaken doen & christen zijn, kan voor informatie contact opnemen met: TopTech Hoofdkantoor, Jaap Bijzerweg 25B, 3446 CR Woerden, tel. 0348 - 435040.

Foto is vanaf 13.15 uur (rechten vrij) beschikbaar via het ANP-Fotonet en de digitale beeldbank van het ANP

Contactpersoon voor TopTech: Hans Glas, directeur TopTech. Te bereiken via TopTech Woerden: 0348-435040


---

BIJLAGE: INTERVIEW MET DE HEER NIESE
(EERDER GEPUBLICEERD ARTIKEL DECEMBER 2000)

Je werk moet in de eerste plaats kwaliteit hebben

Scoren door eerlijk te zijn. De christen-zakenman Niese, directeur van Top Tech Niese Personeelsdiensten (hoofdkantoor gevestigd te Soest) heeft er al tien jaar ervaring mee. In 1990 formuleerde hij een bedrijfscode voor zijn startende onderneming: een code die is gebaseerd op de 10 geboden van God. 'Toen ik mijn onderneming startte samen met mijn vrouw, waren er veel vragen. In een eigen ondernemening wilde ik anders werken, eerlijk werken, in de uitzendbranche. Inspirerende mensen kruisten ons pad. Het was een zaak van gebed. We hebben gepraat en gebeden, samen en met anderen, totdat we zeker wisten dat we dit moesten doen.'

Tien jaar de Tien Geboden als sleutel voor eerlijk ondernemen. Wat vinden klanten ervan? Wat vinden de uitzendkrachten ervan? 'Van God weet ik niets af, ik weet alleen dat ze bij Top Tech doen wat ze zeggen.'

'We ondernemen in afhankelijkheid' is de bedrijfscodeformulering van het eerste gebod. Zonder dit gebod kan het niet: meer dan eens heeft Niese beslissingen moeten nemen waarvan een collega zou zeggen: Man, je bent gek! 'Eerlijk zijn kost op de korte termijn altijd geld, maar op de lange termijn is het niet nadelig. In onze brache wordt er bijvoorbeeld veel gerommeld met CV's: er worden jaren van ervaring en zelfs diploma's opgenomen die er helemaal niet zijn. Vanaf het begin wilde ik dat niet. Maar je merkt dat je desondanks steeds op het randje van waarheid en onwaarheid balanceert. Toch heeft de eerlijkheid gewonnen, en dat wordt door klanten en uitzendkrachten gewaardeerd.'

Is Top Tech een klantvriendelijk bedrijf? De formule van het gespecialiseerde uitzendbureau spreekt aan, dat maakt de groei van het bedrijf van de afgelopen jaren wel duidelijk. Grote en toonaangevende bedrijven in de bouwsector werken samen met Top Tech. Waarom? Omdat ze bij Top Tech doen wat ze zeggen, toegeven en terugbetalen als er fouten zijn gemaakt, open en eerlijk communiceren en eisen stellen aan hun mensen. 'Wij zijn geen softe jongens. We hebben oog voor onze mensen, gaan een tweede mijl met ze als dat nodig is, maar vragen in de eerste plaats vakbekwaamheid en volledige inzet.' Zakelijk én christelijk, kan dat samengaan? Niese: 'Ja. Ik ben geen evangelist op het werk; dat is ook onze missie niet. Het is onze missie ons werk goed te doen. Bij een onveilige situatie op de bouwplaats van een klant moet ik kiezen: de klant of de waarheid. Tot nu toe hebben we gekozen voor de waarheid, ook al kostte dat soms knikkende knieën. De kwaliteit en integriteit die we bieden zijn onze getuigenis.'
MJB


03 dec 01 11:40