NMBS

Datum: 30/11/01

Groen licht voor aanleg werkspoor Ekeren
NMBS plaatst extra geluidsschermen

Het Vlaams Gewest heeft op 23 november 2001 een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd aan de NMBS voor de aanleg van een werkspoor in Ekeren. Dit vormt de verbinding tussen de werkbasis Antwerpen-Noord en de aan te leggen hogesnelheidslijn naar Nederland. Het vier kilometer lange werkspoor bundelt in Ekeren maximaal met de huidige goederenlijn 27A aan de noordoostzijde. De aanleg start in de loop van volgend jaar zodat het werkspoor vanaf midden 2003 kan worden gebruikt.

Het milieu-effectrapport (MER) dat o.a. oog had voor de te verwachten geluidshinder, beveelt geluidswanden aan langs de noordoostzijde van de bestaande spoorlijn 27A tussen de Driehoekstraat en de Veltwijcklaan. Aan de overzijde, ter hoogte van de Bund, moeten dergelijke geluidsschermen volgens het MER en de vergunning pas worden geplaatst in het kader van de realisatie van de tweede spoorontsluiting van de haven. De aanvang van dit project is voorzien in 2005.

Bij het openbaar onderzoek naar aanleiding van de bouwaanvraag voor het werkspoor verzocht de lokale bevolking uitdrukkelijk om ook aan de zuidwestzijde van de bestaande spoorlijn geluidsschermen op te richten. Omdat de NMBS begrip heeft voor de geuite bezwaren komen er daarom reeds bij de aanleg van het werkspoor ook aan deze zuidwestzijde geluidsschermen tussen de Kloosterstraat en de Prinshoeveweg. Bovendien worden de geluidsschermen aan de noordoostzijde verder geplaatst dan gepland. Ze zullen reiken tot aan de Prinshoeveweg. Een afzonderlijke bouwaanvraag voor het plaatsen van deze extra geluidsschermen zal nog worden ingediend in het voorjaar van 2002. Het gedeelte van het werkspoor tussen de Veltwijcklaan en de aansluiting met de hsl-bedding is tijdelijk en verdwijnt terug eind 2006.

Sinds oktober 2000 is de NMBS bezig met de aanleg van een nieuwe hogesnelheidslijn (hsl) langs de autosnelweg E19 tussen Antwerpen en de Nederlandse grens. Wanneer de bedding van de hsl klaar is, moet vanaf eind 2003 de spoorweginfrastructuur worden geplaatst. De aanvoer van de nodige spoorstaven, dwarsliggers,... vanuit Antwerpen-Noord kan alleen maar via het aan te leggen werkspoor. Aangezien het grootste gedeelte van het werkspoor wordt gebundeld met de bestaande goederenlijn, komen de beddingswerken neer op de uitbreiding van de huidige opgehoogde spoorbedding met grondophoging. Op plaatsen waar de spoorlijn wordt gekruist door wegen worden de bestaande spoorbruggen verbreed.

De NMBS zal in elke bouwfase werfinformatie verstrekken aan de bewoners.

Net zoals op het hsl-traject krijgen archeologen begin 2002 de kans om op het werkspoortracé onderzoek te verrichten. Hiervoor stelt de NMBS 4,5 miljoen frank (111.552 euro) ter beschikking.

© 2001 NMBS