Datum: 30/11/01
Groen licht voor aanleg werkspoor Ekeren
NMBS plaatst extra geluidsschermen
Het Vlaams Gewest heeft op 23 november 2001 een stedenbouwkundige
vergunning afgeleverd aan de NMBS voor de aanleg van een werkspoor in
Ekeren. Dit vormt de verbinding tussen de werkbasis Antwerpen-Noord en
de aan te leggen hogesnelheidslijn naar Nederland. Het vier kilometer
lange werkspoor bundelt in Ekeren maximaal met de huidige goederenlijn
27A aan de noordoostzijde. De aanleg start in de loop van volgend jaar
zodat het werkspoor vanaf midden 2003 kan worden gebruikt.
Het milieu-effectrapport (MER) dat o.a. oog had voor de te verwachten
geluidshinder, beveelt geluidswanden aan langs de noordoostzijde van
de bestaande spoorlijn 27A tussen de Driehoekstraat en de
Veltwijcklaan. Aan de overzijde, ter hoogte van de Bund, moeten
dergelijke geluidsschermen volgens het MER en de vergunning pas worden
geplaatst in het kader van de realisatie van de tweede
spoorontsluiting van de haven. De aanvang van dit project is voorzien
in 2005.
Bij het openbaar onderzoek naar aanleiding van de bouwaanvraag voor
het werkspoor verzocht de lokale bevolking uitdrukkelijk om ook aan de
zuidwestzijde van de bestaande spoorlijn geluidsschermen op te
richten. Omdat de NMBS begrip heeft voor de geuite bezwaren komen er
daarom reeds bij de aanleg van het werkspoor ook aan deze
zuidwestzijde geluidsschermen tussen de Kloosterstraat en de
Prinshoeveweg. Bovendien worden de geluidsschermen aan de
noordoostzijde verder geplaatst dan gepland. Ze zullen reiken tot aan
de Prinshoeveweg. Een afzonderlijke bouwaanvraag voor het plaatsen van
deze extra geluidsschermen zal nog worden ingediend in het voorjaar
van 2002. Het gedeelte van het werkspoor tussen de Veltwijcklaan en de
aansluiting met de hsl-bedding is tijdelijk en verdwijnt terug eind
2006.
Sinds oktober 2000 is de NMBS bezig met de aanleg van een nieuwe
hogesnelheidslijn (hsl) langs de autosnelweg E19 tussen Antwerpen en
de Nederlandse grens. Wanneer de bedding van de hsl klaar is, moet
vanaf eind 2003 de spoorweginfrastructuur worden geplaatst. De aanvoer
van de nodige spoorstaven, dwarsliggers,... vanuit Antwerpen-Noord kan
alleen maar via het aan te leggen werkspoor. Aangezien het grootste
gedeelte van het werkspoor wordt gebundeld met de bestaande
goederenlijn, komen de beddingswerken neer op de uitbreiding van de
huidige opgehoogde spoorbedding met grondophoging. Op plaatsen waar de
spoorlijn wordt gekruist door wegen worden de bestaande spoorbruggen
verbreed.
De NMBS zal in elke bouwfase werfinformatie verstrekken aan de
bewoners.
Net zoals op het hsl-traject krijgen archeologen begin 2002 de kans om
op het werkspoortracé onderzoek te verrichten. Hiervoor stelt de NMBS
4,5 miljoen frank (111.552 euro) ter beschikking.
© 2001 NMBS