30/11/2001
Een ISO 9001-certificaat voor het wagenonderhoud
De NMBS verder op het spoor van kwaliteitszorg
Sinds de hervorming in januari 1998 is de NMBS georganiseerd in
bedrijfseenheden, service eenheden en centrale coördinatie eenheden,
bij wie het er op aan komt om goed afgebakende sectoren binnen de
bedrijfsactiviteiten te beheren.
Naast de bij het publiek al goed bekende bedrijfseenheden zoals
"Reiziger Nationaal" of "B-Cargo" zijn er nog andere waarover tot op
heden maar weinig wordt gesproken. WMS (Wagon Maintenance Service) is
daar een van en deze eenheid staat in voor het onderhoud van het
materieel voor het transport van goederen voor de interne behoeften
van de NMBS of voor die van andere ondernemingen.
WMS heeft zopas het certificaat ISO 9001 behaald voor het geheel van
haar diensten (de centrale diensten, zes werkplaatsen, centra voor
snelle herstellingen en mobiele interventieploegen). Dit nieuwe
certificaat (in vergelijking met ISO 9002) is veeleisender op het vlak
van klantgerichtheid. Ze stelt een voortdurende verbetering van de
productiesystemen voorop. Deze erkenning door een internationale
organisatie schat de gerealiseerde inspanningen van het personeel naar
waarde. Bovendien kunnen de klanten van WMS, of het nu B-Cargo is of
eender welke andere onderneming die in deze sector werkzaam is, op hun
beste diensten aanbieden aan hun klanten. Maar deze erkenning zal aan
WMS ook een grotere bekendheid verlenen waarmee een betere
positionering mogelijk is op de markt.
Een proces gespreid over twee jaar
Het certificaat ISO 9001 betekent wel degelijk een mooie beloning die
werd verkregen na een ononderbroken inspanning van twee jaar door de
1100 personeelsleden van WMS. Maar het betekent voor elk van hen ook
een engagement naar de toekomst toe, om het beste van zichzelf te
blijven geven, om zo steeds beter de hoge verwachtingen van de klanten
te kunnen inlossen. Het certificaat is toegekend voor de duur van drie
jaar. In die periode zal de organisatie die het certificaat toekent,
semestriële bezoeken afleggen bij de werkplaatsen om zich te
vergewissen van het goed functioneren van het kwaliteitssysteem. Er
zijn ook interne auditors gevormd die als taak hebben om tussentijdse
controles uit te voeren en zo permanent na te gaan of het hele proces
gunstig evolueert.
Voor B-Cargo, maar ook andere klanten
De WMS-werkplaatsen behandelen op jaarbasis ongeveer 55.000 wagens.
Alle basisonderdelen zoals de rolorganen, onderstel en kast krijgen
daarbij een grondig nazicht en worden zonodig in hun oorspronkelijke
staat hersteld. Naast deze technische controle vraagt de klant
regelmatig bijkomende werken zoals bijvoorbeeld het herschilderen. De
bedrijfseenheid B-Cargo is met zijn 16.000 goederenwagens uiteraard de
grootste klant van WMS. Niettemin kent WMS een 25-tal externe klanten
zoals ICF, AAE, Cockerill-Sambre en wagenverhuurbedrijven.
Kwaliteit om ook andere markten te veroveren
Door de rationalisering van het wagenpark van haar grootste klant
B-Cargo, zal WMS, steunend op haar kennis en ervaring, zich in de
toekomst meer en meer moeten richten naar de externe markt om het
volume van zijn activiteiten op peil te houden. In dit opzicht kunnen
interessante nieuwe markten worden aangeboord. Met het ISO
9001-certificaat in de hand, beschikt WMS over een bijkomende troef om
de deur naar die nieuwe markten open te gooien.
© 2001 NMBS