'Goede informatie over de klant, de markt en de concurrentie is de
basis voor succes'
Eén van de conclusies symposium boomkwekerijsector 'Geef uw product
een eigen gezicht in de keten'.
Zoetermeer -
Onder de noemer 'Geef uw product een eigen gezicht in de keten',
kwamen op woensdag 21 november ruim 200 boomkwekers en handelaren bij
elkaar om kennis op te doen over het actief aanpakken en benutten van
kansen voor de boomkwekerijsector. 'Het ontwikkelen van toegevoegde
waarde bij het product is een wens van de markt', was de boodschap
deze dag. De sector werd tijdens het symposium uitgedaagd zich niet
langer afwachtend op te stellen.
Drie sprekers kwamen tijdens de ochtend aan bod: Marketeer Willem van
Veenendaal vertelde hoe belangrijk het is te luisteren naar de wensen
van de markt. Als directeur van een bekende fabrikant van
tuinmeubilair ontdekte zelf hij hoe groot de valkuil is wanneer je
alleen bezig bent met de productie van kwalitatief goede producten
zonder de veranderende wensen van je klanten in de gaten te houden.
Rom van Oers van EuropaTuin hield zijn gehoor voor dat een
boomkwekerijproduct verkopen niet anders is dan een potje pindakaas;
dezelfde inspanningen moeten worden geleverd om het product te
verkopen. Peter Cox van Jan Leenders BV tenslotte kwam met een
praktijkvoorbeeld van de succesvolle wijze waarop zijn bedrijf rozen
in de markt heeft gezet.
Tijdens het middagprogramma moesten deelnemers zelf aan de slag met
het thema van de dag. De belangrijkste conclusies die na de workshops
zijn vastgesteld zijn:
* Goede informatie over de klant, de markt, de concurrentie is de
basis voor succes;
* Neem de tijd voor het ontwikkelen van een concept;
* Samenwerking in de keten is heel belangrijk voor een succesvol
concept;
* Samenwerking betekent vertrouwen hebben in elkaar.
Evaluatie
De eerste reacties over de dag en het thema waren erg positief en bij
de deelnemers bestaat veel belangstelling voor verdere verdieping van
het onderwerp. Het Marketing Team Boomkwekerij, initiatiefnemer van
het symposium, bespreekt binnenkort de stappen die kunnen worden gezet
om het belang van dit onderwerp voor de sector te blijven
onderstrepen.
Het Marketing Team Boomkwekerij is een initiatief van het Productschap
Tuinbouw waarin zijn vertegenwoordigd:
Productschap Tuinbouw
Bond voor de groothandel in Bloembollen en Boomkwekerijproducten
Plant Publicity Holland
Nederlandse Bond van Boomkwekers
Bloemenveiling FloraHolland
Nederlandse werkgeversvereniging van groen- en tuincentra (NVT)
Voor meer informatie over het symposium kunt u bellen met
Productschap Tuinbouw, Karin Sloos telefoon 079 347 06 41, email:
k.sloos@tuinbouw.nl of Helga van Marrewijk: telefoon 0174 38 27 95,
Email: marbent@kabelfoon.nl