Gemeente Heumen

03-12-2001

Informatiekloof over bijstand

Er lijkt in Heumen een behoorlijke informatiekloof te bestaan tussen de gemeente en de inwoners die zijn aangewezen op een uitkering. Veel van hen zijn niet voldoende op de hoogte van mogelijkheden en procedures. Dat is een van de conclusies die kan worden getrokken uit een enquête die de cliëntenadviesraad hield onder Abw-cliënten.

De cliëntenadviesraad is een onafhankelijk adviesorgaan van de gemeente. Hij deed dit onderzoek om meer te weten te komen over wat er leeft onder degenen die een beroep doen op de Algemene bijstandswet (Abw) en andere sociale voorzieningen. Ook cliënten van het Zorgloket (onder andere belast met de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten) zijn in de raad vertegenwoordigd, maar in die groep werd een paar jaar geleden al een onderzoek gedaan.

afstand
Een conclusie die wellicht ook mag worden getrokken is dat de groep Abw-cliënten zich blijkbaar moeilijk uit. Van de 295 vragenlijsten die werden uitgezet kwamen er slechts 86 ingevuld retour. Dat is een respons van 29,2%. En dat is in vergelijking met andere gemeenten niet eens een slecht resultaat, schrijft de adviesraad in haar verslag. Opvallend is voorts dat weinig ouderen de vragenlijst invulden. Allochtone niet-Nederlanders lieten het vrijwel geheel afweten. Van de mensen die de enquêtevragen wel invulden liet ongeveer 80% weten de informatie over de Abw-uitkering voldoende tot goed te vinden, maar 35 % vindt de voorlichting over bijzondere bijstand matig tot slecht (bovendien vulde 6% bij die vraag geen antwoord in). Wie wel op de hoogte is blijkt zijn kennis in veel gevallen te hebben opgedaan bij kennissen of andere instanties. De gemeentelijk folder "Een steun in de rug" vormde maar voor zo'n 20% de informatiebron.

rechten
Er is behoorlijk veel onbekendheid over mogelijkheden en rechten. Zo blijkt 22 % niet te weten dat een beroep kan worden gedaan op kwijtschelding van belastingen en zelfs 43 % kent de reductieregeling voor minima niet. Bijna 60% weet niet dat er een klachtenregeling bestaat en 65 % weet niet dat iemand inzage mag hebben in zijn eigen dossier.
Tevredenheid is er in het algemeen wel over de persoonlijke contacten met de ambtenaren. Ook de bereikbaarheid van de afdeling Sociale Zaken scoort met 84% hoog.

aanbevelingen
Op basis van de uitkomsten doet de cliëntenadviesraad een aantal aanbevelingen. Intensivering van de persoonlijke en schriftelijke voorlichting staat hoog op het lijstje, waarop in één adem goede doorverwijzing wordt genoemd.
Andere punten zijn: het waarborgen van meer privacy door een aanpassing van de wachtruimte, herziening van de reductieregeling voor de minima en meer gericht vragen naar en suggesties doen voor bijzondere uitgaven tijdens de heronderzoeksgesprekken met de cliënten.